Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 02:17
  #1
Medlem
Är lite nyfiken på att starta ett företag i restaurang branschen.

Vet att det är en jävligt svårt bransch och det är svårt att göra det vinstdrivande.

Nu är det så att i det område jag har tänkt mig så finns det redan 2 befintliga affärslokaler som ligger ute för försäljning.

Den ena är en färdig restaurang och den andra inte.

Den färdiga restaurangen har en hyra på 25.000kr och 140 kvm
Den andra har hyra på ca 7500kr. 105 kvm

I området finns egentligen redan tillräckligt med restauranger så att gå in ett sådant område är extremt riskfyllt så bokföringen kommer gås igenom före köp för att se om kundunderlag finns.


Alla dessa restaurangen har också olika teman och samma sak gäller för mig.

Därför spela innehållet i den befintliga restaurangen ingen roll. Däremot finns fördelen med kök och att man stoppar för mer konkurrens i området.

Den andra lokalen måste man fixa kök och samtidigt blir det mer konkurrens men billig hyra.
Citera
2018-07-13, 03:26
  #2
Medlem
Millediablos avatar
Svårt när man inte vet inriktningen, en pizzeria har inte lika stora krav på kök som en köttrestaurang map kylar/frysar mm.
Sen beror mycket på vilka kontakter du har inom bygg och köksinredningsbranschen, utan kontakter kan sådant dra iväg med en miljon.
Billiga lokalen känns mer "jag provar mina vingar" och den srora är all-in, det blir nog din budget/kalkyl som avgör i slutändan.
__________________
Senast redigerad av Millediablo 2018-07-13 kl. 03:29.
Citera
2018-07-13, 03:53
  #3
Medlem
Du kan inget om branschen och det råder en stor konkurrens av redan etablerade restauranger. Hur tänkte du här egentligen? Om du ska göra verklighet av den här uppstartsdrömmen så vore det kanske bra att ta in en partner/rådgivare som har lite bättre koll. Det är särskilt vanligt att gå omkull inom 1 år som nystartad restaurangägare. Man öppnar under pompa och ståt, får en fullsatt restaurang de första 1-2 veckorna. Därefter försvinner kunderna, intäkterna dalar och skulderna drar iväg i raketfart. Sen sitter man där i skiten.

När det gäller restauranger så är läget A&O. Risken är, som du säger, att den lokala marknaden kan vara mättad. Men har du en konkurrenskraftig affärsidé så kan du vinna en marknadsandel. Du får också tänka på att ett restaurangkök kostar en rejäl slant att köpa in.

Innan du egentligen tänker ett steg längre så behöver du göra en budget med dina idéer för att se om det är någon av lokalerna som ens kan gå runt. Vad kommer du att ha för marginaler? Säg t.ex. att en måltid för 120 kr ger dig 70 kr om man räknar av råvaruinköpen för måltiden. Hur många måltider om dagen behöver du sälja då?

Räkna med att varje heltidstjänst kostar dig 40 000 kr/mån också. Underhåll, inköpta tjänster, revisor, tillstånd... tusenlapparna rullar snabbt iväg.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-07-13 kl. 03:57.
Citera
2018-07-13, 06:05
  #4
Medlem
constants avatar
Har du råd att bygga ett restaurangkök? Tid att bygga, tid att få det godkänt?

Alternativet med det befintliga köket låter bättre. Du kan antagligen även få reda på tidigare omsättning, personalbehov, kolla med Miljö- och hälsa om det finns anmärkningar med mera. Inte att förglömma så finns ventilation, vilket annars kan bli kostsamt.
Citera
2018-07-13, 08:05
  #5
Medlem
1. Läge, läge, läge.

2. Jag har inte byggt restaurang, men givet hyresnivå, förutsatt att lägena är exakt likartade och oaktat att den andra lokalen är mindre; kostar köket mer än en miljon och skrivs av på 5 år, så blir den mindre lokalen dyrare (med reservation för hur man skriver av ett kök i förhyrd lokal och ev stöd av hyresvärd som säkert förekommer om man skriver långt kontrakt). Min vågade gissning: ett restaurangkök med adekvat ventilation kostar betydligt mer än en miljon.

3. Hur många extra sittplatser innebär 40 extra kvm?

4. Hur många sittplatser rymmer du? Hur mkt omsätter restauranger i närområdet och vad har de för storlek?

+ alla utmaningar som andra tagit upp i tråden.
Citera
2018-07-13, 12:33
  #6
Medlem
Schnyggves avatar
Den med färdigt kök, lätt! trycka in ett restaurangkök, med ventilation och hela skiten är inte gratis!
Vilken sorts hak ska du öppna? är nog jäkligt kul att ha ett ställe, om det går ok eller till och med bra vill säga...om du hittar en bra nisch och sticker ut lite, så....alltså vet ju inte, men tänker på det du säger om att det redan finns flera ställen i närheten, det behöver ju inte vara dåligt! Folk drar folk!
Håll oss uppdaterade!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback