Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 01:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Katten är understimulerad!

Ta fram en laserpekare och låt den springa häcken av sig en kvart om dagen.

Håller med helt här om att katten är understimulerad.
Lek med den ett tag och ge kissen lite kattgodis som belöning efteråt.
Som någon sa så kan det vara någon lukt som kissen inte heller gillar.
Vår katt hatar lukt av tandkräm, banan och citrusfrukter tex.
Citera
2018-07-13, 08:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Håller med helt här om att katten är understimulerad.
Lek med den ett tag och ge kissen lite kattgodis som belöning efteråt.
Som någon sa så kan det vara någon lukt som kissen inte heller gillar.
Vår katt hatar lukt av tandkräm, banan och citrusfrukter tex.

Jag håller med om detta också.

Vill tillägga att jag känner en katt som inte får tillfälle att gosa med sin matte så mycket som den önskar. När man då ger katten möjlighet att kela, så kan den så småningom bli så upphetsad (av lycka, tror jag) att den börjar bitas. Den biter inte hårt, men det är ändå inte trevligt att bli biten.

Jag tror att det är ett naturligt beteende hos många katter att bitas lite när den är glad. På engelska kallas det "love bites". Jag tycker ändå inte att man ska acceptera att bli biten, utan då reser man sig genast upp och går och visar katten att gosandet är över för den här gången.

Att katten väser är lite konstigare. Kanske den vill visa dig att du inte ska gå, och att den har tråkigt. Så jag håller helt med om att du ska leka med katten. Men låt den leka med leksaker, och locka den inte att gå till anfall mot dig själv.
Citera
2018-07-13, 08:46
  #15
Medlem
0gKolhydraters avatar
Fräser den åt dig så ska du klappa till den på huvudet och visa auktoritet
Citera
2018-07-13, 11:06
  #16
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Det är inte så lätt att tolka katters kroppsspråk när man inte är van. Jag känner till en hel del kattägare som inte heller fattar, klappar magen på en katt som ligger och ålar på rygg, rycker undan händerna ex vis och sen undrar varför katten bits.

För att veta exakt vad som händer här och vad som utlöser kattens hotbeteende hade jag behövt se det på film.

Att söka ögonkontakt/stirra och fräsa = katten hotar dig. Ge fan i mig nu, säger den solklart och tydligt.

Eftersom det bara handlar om en enda vecka, tycker jag du ska mata katten och städa låda. Sen ska du inte göra nåt mer, låt den vara. Du behöver inte bygga upp nån relation för en så kort tid. Förutsätter att katten har leksaker och annat som stimulerar, t ex kan se ut.

Om katten kommer till dig, se den inte i ögonen, försök inte klappa. Var beredd med en leksak eller godis att kasta som intresserar. Det kommer att gå bra.
Citera
2018-07-13, 11:13
  #17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Mitt standardtrick är en tygboll, tofs, eller någonting.
Sedan hänger man den i en dörröppning, ungefär en halvmeter över golvet.

Katten kommer inte att kunna låta den vara ifred, utan kommer att leka med den i timmar.

När du kommer hem, så är det till en helt utschasad katt, som inte har en tanke på att gå till attack.
Citera
2018-07-13, 12:05
  #18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Mitt standardtrick är en tygboll, tofs, eller någonting.
Sedan hänger man den i en dörröppning, ungefär en halvmeter över golvet.

Katten kommer inte att kunna låta den vara ifred, utan kommer att leka med den i timmar.

När du kommer hem, så är det till en helt utschasad katt, som inte har en tanke på att gå till attack.

Att ha grejer upphängda åt katter som lämnas ensamma är jag inte riktigt överens med. De kan fastna och bli hängande, i värsta fall strypta, eller riva ner och käka snöre = tarmvred. Tyck gärna jag är överbeskyddande men det finns ofarliga leksaker. Och jag är förvånad din katt beter sig som du säger den gör, att den verkligen leker sig döslut.

Hur som helst är det fråga om en kattvakt här, som inte ska börja fixa med kattens miljö på egen hand, tycker jag.

Ett tips till TS: Att gäspa ljudligt och titta bort kommer lugna katten.
Citera
2018-07-13, 12:17
  #19
Medlem
Myrtens avatar
Som SmurfSmurf skriver...
Dessutom: googla överslagshandling. Katten är stressad pga situationen, den vill helst att allt ska vara precis som vanligt. Den är troligen också jätteglad för att du kommer (den känner sig troligen litegrann övergiven) men samtidigt kopplar den ihop dig med att den utsätts för denna ovana situation. Dvs den skyller på dig.
Citera
2018-07-13, 12:37
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av soosany
Katten är understimulerad!

Ta fram en laserpekare och låt den springa häcken av sig en kvart om dagen.

Eller ett gäng pingisbollar.
Citera
2018-07-13, 14:22
  #21
Medlem
Qaktuss avatar
Supertack för alla tipps! Varit och köpt lite olika leksaker och mutor, stämningen är klart bättre. Fortfarande rätt ”stirrig” (söker ögonkontakt stora ögon och pupiller och svänger på svansen), men generellt lugnare tycker jag. Inte hört ngt väsande på en stund. Som sagt, det som framförallt gör mig osäker är kombon av att vara extremt kontaktsökande, spinna och stångas, och samtidigt vara skitsur. Det kommer nog bli bra. Har heller ingen ambition att bli bästis eller göra någon allmän uppfostringsinsatts, men ska ju bo här ett tag och vore skönt att umgås med en hyfsat balanserad individ liksom. Det reder sig.

Lite halvrelaterad kuriosa. Den leksaken som utlovades som succé i butiken (med kattmynta i...) skiter hon fullständigt i, laserpekaren blir hon bara surare av. Dock är nått slags spö med fransar på superpoppis!
Citera
2018-07-13, 20:02
  #22
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qaktus
Supertack för alla tipps! Varit och köpt lite olika leksaker och mutor, stämningen är klart bättre. Fortfarande rätt ”stirrig” (söker ögonkontakt stora ögon och pupiller och svänger på svansen), men generellt lugnare tycker jag. Inte hört ngt väsande på en stund. Som sagt, det som framförallt gör mig osäker är kombon av att vara extremt kontaktsökande, spinna och stångas, och samtidigt vara skitsur. Det kommer nog bli bra. Har heller ingen ambition att bli bästis eller göra någon allmän uppfostringsinsatts, men ska ju bo här ett tag och vore skönt att umgås med en hyfsat balanserad individ liksom. Det reder sig.

Lite halvrelaterad kuriosa. Den leksaken som utlovades som succé i butiken (med kattmynta i...) skiter hon fullständigt i, laserpekaren blir hon bara surare av. Dock är nått slags spö med fransar på superpoppis!

Stackars lilla ambivalenta kissen, du beskriver det så bra att jag förstår bättre hur hon agerar och känner. Du är verkligen en ambitiös kattvakt, all heder åt dig. Det skulle inte förvåna mig om du blir kissens bästis - du Ädle Givare Av Gåvor, det fattar hon - senare när ägaren har kommit tillbaka och du hälsar på. Kör på som du gör, det verkar ju funka.

Vad gäller leksakerna nickar mina tre kissar instämmande, spö är bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback