Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 00:02
  #1
Medlem
Qaktuss avatar
Är kattvakt åt kompis katt i typ en vecka, och katten beter sig supermärkligt. Har träffat katten innan, då har hon inte brytt sig nämnvärt om mig. Är tydligen oxå en katt med mycket integritet. Bor till vardags med två andra katter så är hyfsat van, har inte varit med om detta innan. När jag kommer in i lägenheten är hon superkelig, stryker sig och skallar mig. Typiskt trevligt beteende alltså. Efter tag blir hon dock lite hetsig och börjar söka ögonkontakt, och börjar ganska kort därefter väsa och göra små utfall mot fötterna på mig. Jag försöker alltså under hela den här tiden vara passiv och vara lugn och ointresserad. Men blir ju så klart lite nervös av detta... Hon har försökt komma upp i soffan och kela några gånger nu, men jag har pga tidigare beteende inte varit så sugen. Detta är alltså en katt som vanligen INTE vill kela. Tacksam för alla tipps och råd jag kan få, hoppas verkligen detta lugnar ner sig. Pallar ej gå runt och vara nervös hära.
Citera
2018-07-13, 00:10
  #2
Medlem
HejaFinlands avatar
Blir den hetsig när du kliar den eller när du ignorerar den?
Citera
2018-07-13, 00:18
  #3
Medlem
Qaktuss avatar
Första gången det hände klappade jag den, men sen dess har jag struntat i henne. Blir fortfarande stirrig och väser, framförallt när jag går iväg.
Citera
2018-07-13, 00:21
  #4
Avstängd
Kyzs avatar
Du kanske klappar upp kattens statiska energi med dina hetsiga händer?
Citera
2018-07-13, 00:25
  #5
Medlem
HejaFinlands avatar
Pröva att klappa den igen den vill nog ha sällskap. Ibland kan de bli överdrivet upphetsade om man kliar dem för mycket. Det är ju ändå bara en katt den kanske klöser dig men det är ju inte farligt.
Citera
2018-07-13, 00:26
  #6
Medlem
Kenpos avatar
Går du barfota inomhus? Vår katt är superlugn och snäll, men ser han tår i närheten blir han ett rovdjur och inbillar sig att det är musungar.
Citera
2018-07-13, 00:26
  #7
Medlem
Du gör nog bäst att göra som katten vill. Anfallen mot dina fötter är nog inte illa menade, katten saknar, trot jag, någon att leka med. Försök ta med ett lång grästrå för att leka med hen.

Att du enbart matar en katt som är van med mer interaktion/aktivitet kan nog vara saken.
Citera
2018-07-13, 00:31
  #8
Medlem
Qaktuss avatar
Tack alla! Ja alltså jag får se. Vet att de kan bli hetsiga av för mycket klapp, men det har ju alltså inte varit fallet. Som sagt, är vanligtvis en katt som håller sig undan och inte vill kela. Det jag blir frågande inför är just att hon pendlar mellan superkelig och stirrig och väs liksom. Men det kan ju även vara att hon är ovan vid mig.
Citera
2018-07-13, 00:32
  #9
Medlem
TJudges avatar
Min första tanke var att den ville busa lite..
Citera
2018-07-13, 00:38
  #10
Medlem
DaChiefs avatar
Det är säkert någon parfym eller lukt som du har.
Citera
2018-07-13, 01:26
  #11
Medlem
Du kan väl göra något i stil med detta:

Upfyll kattens grundläggande behov med mat,vatten o ren låda
Försäkra dig om att den inte är akut sjuk
Erbud umgänge och lek, men om katten inte vill så låt den vara. Den lär överleva en vecka om 1+2 är uppfyllda.
Citera
2018-07-13, 01:28
  #12
Medlem
soosanys avatar
Katten är understimulerad!

Ta fram en laserpekare och låt den springa häcken av sig en kvart om dagen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback