Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 22:46
  #1
Medlem
Som rubriken lyder finns de något att göra eller titta på där som turist?
Citera
2018-07-12, 22:54
  #2
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Vattnet är vackert.
Citera
2018-07-12, 23:08
  #3
Medlem
Studsbolls avatar
I Vänersborg finns Sveriges största flyktingförläggning, Restad Gård. Vill man kombinera upplevelsen av berikande kultur med bad finns Vattenpalatset centralt beläget. Centralt finns även parken Skräcklan som gränsar mot Vänern. Besök där bör ske dagtid då oförklarliga våldtäkter ägt rum i parken nattetid.
Citera
2018-07-13, 00:22
  #4
Medlem
Finns verkligen ingenting där. Däremot ligger det en större stad strax söder om Vänersborg om du följer motorvägen söderut. Där finns det lite mera att göra! Tar typ 10 minuter bara.
Citera
2018-07-13, 11:21
  #5
Medlem
Varför just Vänersborg? Inte direkt någon turiststad. Visst, det finns ju några saker att göra. Man kan besöka Vattenpalatset (äventyrsbad) och Vänersborgs museum, men sedan är det rätt klent. Det finns bättre äventyrsbad och museum, så Vänersborg är egentligen inte värt resan dit.
Citera
2018-07-13, 14:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Besök där bör ske dagtid då oförklarliga våldtäkter ägt rum i parken nattetid.
Kan du berätta mer? Mig veterligen är det endast en som påstådd våldtäkt som skett där de senaste 10 åren, den visade sig vara falsk. Däremot har flyktingar slagit på vanliga medborgare som är ute och motionerar där mer än en gång.
Citera
2018-07-13, 21:59
  #7
Medlem
Jag har varit där en gång, men det hade jag glömt bort. Tack för att du påminde mig!
Det känns som ett slags vakuum i Sverige. Kanske för att kommunen breder ut sig över två landskap, Västergötland och Dalsland. Två inte särskilt urbana landskap. Den västgötska fryntligheten med glatt humör, leriga stövlar och offentligt pruttande märks emellertid inte alls av i Vänersborg. Men även det egentliga Dalsland med Bengtsfors, Mellerud och Åmål är för långt bort. Vänersborg var residensstad i ett län som inte längre finns.

Eller det kanske var Mariestad jag var i förresten? Nej, Vänersborg var det bestämt. Kommunerna där emellan Örebro och Lysekil skulle verkligen behöva bli färre till antalet...
Citera
2018-07-13, 22:10
  #8
Medlem
hippilis avatar
Brukar te en tur tillVänersborg/Trollhättan ibland och köpa delar till amerikanska veteranbilar och det enda som jag tycker är sevärt i Vänersborg är bilskroten resten kan kvitta. Den andra staden finns inget kul alls att se!
Citera
2018-07-14, 11:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Brukar te en tur tillVänersborg/Trollhättan ibland och köpa delar till amerikanska veteranbilar och det enda som jag tycker är sevärt i Vänersborg är bilskroten resten kan kvitta. Den andra staden finns inget kul alls att se!

Trollhättan är dock roligare än Vänersborg, om jag får välja. Har till och med bott i Trollhättan, och varit i Vänersborg flertal gånger (av olika anledningar). Tror Trollhättan skulle uppfattas som roligare av de flesta turister också.
Citera
2018-07-16, 22:58
  #10
Medlem
Adelaides avatar
Eh Vänersborg känns som en random stad att turista i. Visst det är fint längst vattnet, men annars är det som vilken småstad som helst. Inget speciellt alls med andra ord.
Citera
2018-08-07, 09:01
  #11
Medlem
Som Många skriver så är det man kan uppleva i Vänersborg naturen och vattnet.
Kan rekomendera en tur till Halleberg.
Och ta en tur till predikstolen och åvandalen, framför all åvandalen före missommar när ramslöken står i full blom en upplevelse som jag skulle rekomendera flera att få njuta av.
Sen är stan i sig extremt tråkig, bodde själv i Vänersborgs komun under några år men skulle jag in till stan blev det Trollhättan.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2958025

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback