• 1
  • 2
2018-07-12, 22:38
Medlem
Vilka kosttillskott ska man ta för att optimera nivåer av framförallt Dopamin och Serotonin? Detta är vad denna tråd ska handla om. Räknar inte med några mängder med svar. Men det vore kul om fler kunde bidra med sina erfarenheter om hur ni med hjälp av kosttillskott optimerar era hjärnor. Med eller utan ADD/ADHD, Med eller utan CS medicinering. Jag ska försöka uppdatera utifrån hur min hjärna svarar på kosten och hur jag ändrar mitt intag av kostillskott.

Hoppa längst ner till fetmarkerat om ni inte orkar läsa om en del tradiga fakta och mina teorier. Och bidra sen gärna med en rad eller två =) Helt ok om man går lite utanför ämnet och nämner träning, hormoner, vila och hälsa rent allmänt då allt detta såklart hänger ihop.

Jag har läst en bok skriven av Dr Charles Parker och fastnade just för kapitlet om kosten och det han beskriver stämmer mycket väl in på mina upplevelser av två månaders Concerta medicinering.

Enligt boken behöver man en balans av följande neurotransmittorer för att medicinering med cs ska fungera:
Dopamin
Serotonin
Acetylkolin
GABA

Det här här är säkert ingen nyhet för många här inne men för mig så blir det verkligen ett uppvaknande.
Medicineringen kommer aldrig i sig själv lägga till flera neurotransmittorer i kroppen utan den kommer bara kunna modifiera det som redan finns. Har också läst att medicinering med CS kan urholka kroppen på neurotransmittorer. Detta ger mig en teori baserad på mängder av trådar här på flashback. Jag har läst att många här inne till en början har en bra effekt av medicinen men att effekten sen avtar. Vad gör de fassläsande läkarna då? Dom ÖKAR dosen. Jag upplevde samma sak och ökade dosen på läkarens begäran. Och med ökad dos så kommer enligt mina erfarenheter nu också biverkningarna som ett brev på posten. Jag skulle här kunna säga som de flesta att concerta är skit. CHECK PÅ DEN, det har jag faktiskt redan sagt stilla för mig själv. Men.. Det läkarna kanske egentligen skulle ha gjort är att ställa frågan hur och när äter du? Och följa upp detta noggrant. Och efter korrigering av kosten så kanske den dos man tidigare fungerat ok på skulle göra att man nu fungerar jättebra.

Jag vill nu testa min teori. Jag har gått ner i dos på concerta 27mg på morgon 18mg på eftermiddag. Den dosen är den högsta jag kan ta utan att få värre biverkningar som högt blodtryck och puls. Samt ångest och allmänt grinig. Medicinen funkar sådär på denna dos. Pigg jodå, men ADDn? Lika förvirrad som vanligt. Men istället för att öka dosen eller byta medicin. Kan jag med optimerad kosthållning balansera tillgången av neurotransmittorer för att få medicinen att fungera bättre? Helt bakvänt mot hur det brukar resoneras här inne där det oftast snackas ökad dos eller byte av medicin när det inte funkar. Men för mig är detta mycket intressant. För i grund och botten vill jag hålla mig till en så låg dos som möjligt oavsett vilken medicin jag i slutändan kommer leva med.

Jag fokuserar på frukosten. Då detta enligt Parker är den viktigaste måltiden. Utan den kommer medicinering av CS inte fungera. Men mitt intag är inte på något sätt optimerad och tar gärna emot tips på förbättringar vad gäller kosttillskotten och vilken tid på dygnet man bör ta dessa. Nu kör jag in allt direkt på morgonen vilket kanske inte heller är helt rätt. Kanske ska man fylla på vissa mineraler och vitaminer på kvällen så att de hinner tas upp i kroppen tills nästa dag?

"ALDRIG CS på fastande mage"
Först
Frukost
sen garanterar vi intaget av aminosyror, vitaminer och mineraler
Whey-80 (1 port 37g)
L-Leucin
(3,4 g)

L-Isoleucin
(1,8 g)

L-Valin
(1,9 g)

Total BCAA*
(7,0 g)

Asparginsyra
(3,5 g)

L-Glutaminsyra
(5,5 g)

L-Serin
(1,7 g)

L-Glycin
(0,6 g)

L-Histidin
(0,6 g)

L-Arginin
(0,9 g)

L-Treonin
(2,3 g)

L-Alanin
(1,5 g)

L-Prolin
(1,8 g)

L-Tyrosin
(1,0 g)

L-Metionin
(0,6 g)

L-Cystein
(0,8 g)

L-Fenylalanin
(1,0 g)

L-Lysin
(2,9 g)

L-Tryptofan
(0,5 g)

2 tabletter MittVal Man innehållandes dagsbehov av många olika Vitaminer och mineraler
(Per tablett, % dagsbehov inom parantes dubblas med 2)
A-vitamin 250 µg (31)
D3 7,5 µg (150)
E-vitamin 10 mg (83)
B1 0,7 mg (64)
B2 0,8 mg (57)
Nikotinamid (B3) 9 mg (56)
B6 0,8 mg (57)
Folsyra 150 µg (75)
B12 1 µg (40)
C-vitamin 60 mg (75)
Biotin 30 µg (10)
Pantotenat 2,5 mg (42)
Zink 7 mg (70)
Koppar 0,45 mg (45)
Jod 75 µg (50)
Mangan 0,5 mg (25)
Krom 25 µg (63)
Selen 30 µg (55)
Molybden 50 µg (100)
Kalcium 120 mg (15)
Magnesium 58 mg (15)

1 tablett innehållandes
magnesium 300mg (80)

2 kapslar EQUAZEN innehållandes
EPA 186mg
DHA 58mg

ca 1/2h efter frukost
concerta i käften och spolar ner den med minst 1/2 liter vatten. Rock on!

Efter lunch
Whey 80(1 port 37g)
Mindre dos concerta

Mellanmål och middag tillkommer såklart. Max 3h mellan mål.
Citera
2018-07-12, 23:26
Medlem
Urinterapeuts avatar
Låter bra, jag kör själv på L-tyrosin tabletter direkt på morgonen på tom mage med goda resultat.
Citera
2018-07-13, 00:44
Medlem
Kasta multivitaminen åt helvitte. Mitt val består ändå bara av mineraler och vitaminer i skitformer. Ät mat istället.
Populära tillskott mot adhd är fisk/krillolja, magnesium, zink, L-teanin, vitamin D, gingko biloba, tyrosin, mucuna pruriens (läkemedelsklassad), maca. Järn och b12-brist bör åtgärdas för optimal dopamin. Sedan är det jävligt viktigt att inte vara en slav till koffein och inte vara i ett beroende av något alls.

Jag tror på den mer moderna vägen läkare börjar inse att adhd SYMPTOM beror på bristtillstånd och/eller andra fysiologiska felaktigheter i kroppen. Adhd osv existerar alltså inte som diagnos. Alla adhd mediciner som finns är dessutom extremt trubbiga verktyg som inte bör användas på någon.
Citera
2018-07-13, 05:44
Medlem
Det enda kostillskottet med potential skulle väl vara ngt med efedrin isf. Babytjack som vi kalla det på gymmet.
Citera
2018-07-13, 06:54
Medlem
Har inte hunnit läsa det som skrivits men har under morgonen suttit och nördat ner mig lite om vad som bör intas för att öka nivåerna av olika neurotransmittorer. Det fetstilade är det som ska inhandlas om jag inte redan har. Källan är kurera.se

Acetylkolinstärkande tillskott
fosfatedylserin 100–300 mg
acetyl-L-karnitin 250–1 000 mg
ALC 500mg
fosfatedylkolin 500–2 000 mg
kolin (GPC kolin) 100–500 mg
huperzine-A 50–200 µg
DHA 200–1 000 mg
3 kapslar omega 3 (300mg totalt)

Dopaminstärkande tillskott
fenylalanin 500–2 000 mg
Whey 80 (1 port 1000mg)
tyrosin 500–2 000 mg
Whey 80 (1 port 1000mg)
rosenrotextrakt 200–500 mg

Gabatillskott
GABA (läkemedel) 100–1 000 mg
magnesium 300–600 mg
1 tablett magnesium (300mg)
glutamin 2000–10 000mg
l-glutamine tillskott pulver blandas i whey 80(2x5000mg)
inositol 500–2000 mg
teanin 100–600 mg

Serotoninstärkande tillskott
Tryptofan (läkemedel) 500–2 000 mg
Johannesört 200–600 mg extrakt
3 tabletter Hypermin (200mg)
Griffonia 100-300 mg extrakt
5-HTP 100–400 mg
magnesium 200–600 mg
1 tablett magnesium (300mg)

Kommentar på detta?
Senast redigerad av tdeimos 2018-07-13 kl. 06:56.
Citera
2018-07-13, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheContender
Det enda kostillskottet med potential skulle väl vara ngt med efedrin isf. Babytjack som vi kalla det på gymmet.
Efederin är olagligt. Jag kommer aldrig köpa olagliga kosttillskott.
Citera
2018-07-13, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Kasta multivitaminen åt helvitte. Mitt val består ändå bara av mineraler och vitaminer i skitformer. Ät mat istället.
Populära tillskott mot adhd är fisk/krillolja, magnesium, zink, L-teanin, vitamin D, gingko biloba, tyrosin, mucuna pruriens (läkemedelsklassad), maca. Järn och b12-brist bör åtgärdas för optimal dopamin. Sedan är det jävligt viktigt att inte vara en slav till koffein och inte vara i ett beroende av något alls.

Jag tror på den mer moderna vägen läkare börjar inse att adhd SYMPTOM beror på bristtillstånd och/eller andra fysiologiska felaktigheter i kroppen. Adhd osv existerar alltså inte som diagnos. Alla adhd mediciner som finns är dessutom extremt trubbiga verktyg som inte bör användas på någon.

fisk/krillolja, magnesium, zink, vitamin D har jag tagit i olika perioder i livet. Ofta tillsammans. Men det har inte gjort mig märkbart bättre. Det är först nu när jag fått dos av concerta som vakenheten ökat markant. Nu gäller det att få upp aktivitet i frontal cortex på nått jävla vis. Vet inte vart du vill komma med att skriva att ADHD inte existerar. Skit samma egentligen. Fakta är att jag är helt jävla handikappad i en stressig miljö med mycket intryck. På ett sätt som "normalt" folk inte är. Funkar socialt som en normal person i små grupper. Men totalt jävla socialt inkompetent i grupper som är 3 personer eller fler. (Särskilt om personerna i fråga är så kallade RÖDA personligheter). Beror främst på grund av att jag inte hinner bearbeta informationen och hjärnan stänger till slut helt av, pga utmattning. Och så har det varit så långt jag minns tillbaka i tiden.

Koffein intar jag knappt alls efter att jag började med medicinering. Dricker någon kopp grönt te men det känns egentligen värdelöst med tanke på mängden som behöver intas för att nå upp till ett lagom hög nivå av L-teanin. Funderar på att ersätta tedrickandet med tillskott av L-teanin istället.
Senast redigerad av tdeimos 2018-07-13 kl. 07:21.
Citera
2018-07-13, 07:41
Medlem
Citat:
Populära tillskott mot adhd är fisk/krillolja, magnesium, zink, L-teanin, vitamin D, gingko biloba, tyrosin, mucuna pruriens (läkemedelsklassad), maca. Järn och b12-brist bör åtgärdas för optimal dopamin.

Du behöver utveckla detta lite. Först skriver du att jag ska kasta multivitaminen. Sen skriver du att jag ska äta mat istället. Vilket jag redan gör. Sen skriver du ändå att jag ska äta vitamin och minderaltillskott. Detta blir motsägelsefullt.
Jag använder multivitaminen för att garantera att jag får i mig de vitaminer och mineraler jag redan tror att jag får i mig via kosten. Ibland går det perioder när man äter mindre av en viss typ av mat. Det är rätt tidskrävande att alltid hålla koll på att man får i sig rätt mängd vitaminer och mineraler genom maten. Därför tillskotten.
Dessa vitaminer och mineraler finns ju att köpa enskilt egna burkar. Jag förstår att du troligen menar att jag ska köpa dessa burkar istället.
Men på vilket sätt är dessa vitaminer och mineraler bättre och på vilka fakta grundar du detta på?
Senast redigerad av tdeimos 2018-07-13 kl. 07:46.
Citera
2018-07-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Låter bra, jag kör själv på L-tyrosin tabletter direkt på morgonen på tom mage med goda resultat.

Tack L-tyrosin finns 1g per portion i whey 80. Äter alltså redan totalt 2000mg tillskott av L-tyrosin.
Rekommenderad dos är 1 000–3 000 mg per dag enligt kurera.se. Och detta bör ej överstigas
Citera
2018-07-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos
fisk/krillolja, magnesium, zink, vitamin D har jag tagit i olika perioder i livet. Ofta tillsammans. Men det har inte gjort mig märkbart bättre. Det är först nu när jag fått dos av concerta som vakenheten ökat markant. Nu gäller det att få upp aktivitet i frontal cortex på nått jävla vis. Vet inte vart du vill komma med att skriva att ADHD inte existerar. Skit samma egentligen. Fakta är att jag är helt jävla handikappad i en stressig miljö med mycket intryck. På ett sätt som "normalt" folk inte är. Funkar socialt som en normal person i små grupper. Men totalt jävla socialt inkompetent i grupper som är 3 personer eller fler. (Särskilt om personerna i fråga är så kallade RÖDA personligheter). Beror främst på grund av att jag inte hinner bearbeta informationen och hjärnan stänger till slut helt av, pga utmattning. Och så har det varit så långt jag minns tillbaka i tiden.

Koffein intar jag knappt alls efter att jag började med medicinering. Dricker någon kopp grönt te men det känns egentligen värdelöst med tanke på mängden som behöver intas för att nå upp till ett lagom hög nivå av L-teanin. Funderar på att ersätta tedrickandet med tillskott av L-teanin istället.

Japp jag är exakt lika dan i sociala sammanhang. Sover du optimar tror du? Man kan tro sig sova bra men egentligen får man bara ytlig sömn. Jag sover som en kratta och hur ska man orka sortera information då? Klart jag får "add". I samband med att ha runkat sönder dopaminsystemet till porr i många år har man alla komponenter till att få problem. Har du testat nofap?
Citat:
Ursprungligen postat av tdeimos
Du behöver utveckla detta lite. Först skriver du att jag ska kasta multivitaminen. Sen skriver du att jag ska äta mat istället. Vilket jag redan gör. Sen skriver du ändå att jag ska äta vitamin och minderaltillskott. Detta blir motsägelsefullt.
Jag använder multivitaminen för att garantera att jag får i mig de vitaminer och mineraler jag redan tror att jag får i mig via kosten. Ibland går det perioder när man äter mindre av en viss typ av mat. Det är rätt tidskrävande att alltid hålla koll på att man får i sig rätt mängd vitaminer och mineraler genom maten. Därför tillskotten.
Dessa vitaminer och mineraler finns ju att köpa enskilt egna burkar. Jag förstår att du troligen menar att jag ska köpa dessa burkar istället.
Men på vilket sätt är dessa vitaminer och mineraler bättre och på vilka fakta grundar du detta på?

Nej jag säger inte att du ska äta tillskott, jag säger vilka som är populära och som egentligen är mest viktiga. De mineral och vitamintillskott man ska ta är de man har brist på. Järn och zink kan vara svårt att få upp om man äter mycket mjölkprodukter ihop med lite kött och en massa fytinsyra. Mitt val innehåller oorganiskt bundna mineraler som inte tas upp bra. Om man dessutom behöver en viss mineral måste man optimera upptaget. Det är orimligt att ha alla mineraler i högdos i en tablett eftersom de tävlar om upptag, blockerar varandra osv. Det är som att äta blodpudding, ett glas mjölk och en zinkkapsel och tro att du får i dig järn, zink och kalcium
Citera
2018-07-13, 12:12
Medlem
Måste bara fråga dig om du testat voxra/wellbutrin eller strattera? Egentligen svarar "add" personer bättre på dessa än metylfenidat som verkar bättre på impulsiva personer.
Jag mådde sjukt mycket bättre på voxra än concerta som inte ens fungerade. Var dock tvungen att sluta pga tinnitus. Strattera har jag ej prövat.
Citera
2018-07-13, 13:08
Medlem
Citat:
Måste bara fråga dig om du testat voxra/wellbutrin eller strattera? Egentligen svarar "add" personer bättre på dessa än metylfenidat som verkar bättre på impulsiva personer.
Jag mådde sjukt mycket bättre på voxra än concerta som inte ens fungerade. Var dock tvungen att sluta pga tinnitus. Strattera har jag ej prövat.

Min medicinering är en helt annan historia, min dåvarande stafettläkare satt mig på concerta. Nu försöker jag träffa en ordinarie läkare för att förhoppningsvis få igång en dialog som i slutändan leder till att jag slipper concertan och får prova något annat som inte ger mig ett hjärta med vilopuls på 120.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in