Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 22:32
  #1
Medlem
minecraft4evers avatar
Ofta i tecknade filmer, serietidningar och liknande så är det alltid en figur som ser något gott att äta.. en varg osv som slickar sig runt läpparna och det fullkomligt rinner saliv ur munnen.
https://d2gg9evh47fn9z.cloudfront.ne...OX18123367.jpg
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...g2VPqeA47-kCLv
https://thumb1.shutterstock.com/disp...-719716936.jpg
Osv osv... ja ni fattar. Men vad beror det på? Det är ingen som gör så i verkliga livet. Jag förstår att tecknade serier är överdrivna och att dregglandet kanske är en överdriven tolkning av "det vattnas i munnen", men ingen slickar sig runt munnen när de ser någon god mat, eller ens sticker ut tungan som tecknade figurer gör konstant när de tycker något smakar gott. https://thumbs.dreamstime.com/b/cute...d-89367129.jpg
Varför är det ingen som ifrågasätter att det är så här, när det inte finns någon förklaring till det?? Eller kan någon förklara för mig då jag kanske missat att folk sticker ut tungan när de ser god mat och därmed har man betonat detta i tecknade filmer / serietidningar genom att karaktärerna slickar sig och dregglar överallt?
Citera
2018-07-12, 22:36
  #2
Medlem
Krusensnorres avatar
Hundar brukar väl göra det? Har sett människor göra det också
Citera
2018-07-12, 22:39
  #3
Medlem
minecraft4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Hundar brukar väl göra det? Har sett människor göra det också

Hundar har tungan ute hela tiden, när de andas. De slickar inte munnen innan de ska äta något gott.
Har du verkligen sett människor slicka sig runt munnen och dregla när de ska äta nåt gott?
Citera
2018-07-12, 22:42
  #4
Medlem
Jag brukar göra det. Har förmodligen lärt mig från nån serietidning för länge sen
Citera
2018-07-12, 22:46
  #5
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minecraft4ever
Hundar har tungan ute hela tiden, när de andas. De slickar inte munnen innan de ska äta något gott.
Har du verkligen sett människor slicka sig runt munnen och dregla när de ska äta nåt gott?

Snicksnack... min hund slickar sig om munnen när det vankas bacon
Citera
2018-07-12, 22:51
  #6
Avstängd
creepingdeaths avatar
människor gör det också, se edward blom.
Citera
2018-07-12, 22:57
  #7
Medlem
Vargen går på två ben och pratar.
Tom slår Jerry med en stekpanna och det blir små figurer i stekpannan likt gjutformar där Jerry lipar.

Man kanske inte ska dra så höga växlar på vad de gör i tecknade filmer. Det är tecknat.
Citera
2018-07-12, 23:02
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vargen går på två ben och pratar.
Tom slår Jerry med en stekpanna och det blir små figurer i stekpannan likt gjutformar där Jerry lipar.

Man kanske inte ska dra så höga växlar på vad de gör i tecknade filmer. Det är tecknat.
Fast han pratar inte om att det är ologiskt, han frågar varifrån det kommer.
Citera
2018-07-12, 23:06
  #9
Medlem
minecraft4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doder7
Fast han pratar inte om att det är ologiskt, han frågar varifrån det kommer.

Precis. Sånt som händer i tecknade filmer brukar vara överdrivna betoningar av vad som händer i verkligheten. Blir någon slagen i huvudet i verkligheten kan man bli yr och "se stjärnor".. I en tecknad film ser man ordagrant stjärnor eller fåglar som circulerar runt huvudet på den som fått stekpannan drämd i skallen.. osv.
Jag undrar varför de tecknade karaktärerna slickar sig runt munnen, och tydligen påstår vissa här att de själva och andra gör så. Jag har i alla fall aldrig sett det i verkliga livet.
Citera
2018-07-12, 23:08
  #10
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Japp hundar slickar sig om munnen när det vankas godsaker. Men det är nog det enda exemplet jag kan komma på.
Men att hundar gör det finns det inga tvivel om hos mig, det är mycket tydligt att tungan far ut när den tror/skall få något gott.
Citera
2018-07-13, 00:13
  #11
Medlem
krautbrains avatar
Troligtvis för att vi instinktivt förstår symboliken. Inte svårare än så.
Citera
2018-07-13, 00:39
  #12
Medlem
Drinkycrows avatar
Nästan alla känslouttryck i tecknat är överdrivna. Hur ofta lyfter en arg person från marken i ilska irl? Hur många gånger har du sett någons ögon flyga ut ut kraniet när de ser något överraskande eller farligt?

Serier som inte strävar efter att troget efterlikna verkligheten följer andra regler och det ska synas tydligt på figurerna hur de känner och tänker, därav åskmoln över arga personer och kvittrande fåglar runt den som slagit i huvudet.

Ganska korkad jävla trådstart.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback