Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-17, 11:36
  #13
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag är man, har strl 46, och eftersöker eleganta (höga) ridskor MED STÅLHÄTTA, och helst med dragkedja också, och inte med snören.

Med elegant, avses att man ska t ex kunna ha dom till finbyxor t ex (om man är på en tillställning, dvs de ska INTE användas för att rida med. Dvs de ska inte öht användas i ridsammanhang, utan i helt vanliga andra sammanhang, där jag måste vara finklädd, men där tunga saker kan ramla, och jag vill då kunna ha en stålhätta på skon), varpå de ska kunna tas för finskor. Se exempel här, https://www.hooks.se/ryttare/skor-st...iv-zip-ariat-1

Gärna lite spetsiga. Och gärna med en lägre sittande klack.

Jag har kollat i massa nätbutiker, och att hitta strl 46 är verkligen inte enkelt, och då ytterst få gångerna jag har hittat något så kostar dom typ 3000 kr i så fall. Jag tänkte mig kanske högst 1500 kr.

Just det, så mycket naturmaterial som möjligt. Helst ekologiskt märkta om det finns? (Då är jag t o m beredd att betala 3000 kr).

Även om jag måste beställa från en webbutik i EU så spelar det ingen roll, men helst Sverige.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
"Skon" på bilden är en känga.
Eleganta kängor i din storlek tillverkas t ex av Carmina
https://www.carminashoemaker.com/mens-boots
Bootsen kan beställas med eller utan stålsätta, precis som du önskar.
Eftersom du vill ha så mycket naturmaterial som möjligt ska du köpa kängor med lädersula.

Eleganta kängor har inte dragkedja. Punkt.
Om du inte vill ha snörning väljer du chelseaboots med resår eller jodhpurs med spännen.

Tyvärr får du räkna med att betala runt 5000 kr för bootsen .
Men då kommer de å andra sidan att hålla 20 år minst om du sköter dem.
Citera
2018-07-31, 15:01
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
"Skon" på bilden är en känga.
Eleganta kängor i din storlek tillverkas t ex av Carmina
https://www.carminashoemaker.com/mens-boots
Bootsen kan beställas med eller utan stålsätta, precis som du önskar.
Eftersom du vill ha så mycket naturmaterial som möjligt ska du köpa kängor med lädersula.

Eleganta kängor har inte dragkedja. Punkt.
Om du inte vill ha snörning väljer du chelseaboots med resår eller jodhpurs med spännen.

Tyvärr får du räkna med att betala runt 5000 kr för bootsen .
Men då kommer de å andra sidan att hålla 20 år minst om du sköter dem.

Sedär, ett vettigt svar tillslut. Men räcker 5000:- verkligen?
Citera
2018-07-31, 16:49
  #15
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Sedär, ett vettigt svar tillslut. Men räcker 5000:- verkligen?
Ja, det räcker om du inte vill ha cordovan eller alligator/krokodil.
Du kan ju se priset i euro vid varje modell. Du bör köpa till skoblock, om du inte redan har.

Ett par kängor med stålsätta måste specialtillverkas. Det kostar inget extra, men tar tid.
Jag beställde ett par skor i en av Carminas butiker eftersom de inte hade min storlek i lager. Det tog ungefär två månader att få dem. Väl värt väntan, eftersom de är som drömmar att promenera runt med
Citera
2018-08-04, 18:29
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ja, det räcker om du inte vill ha cordovan eller alligator/krokodil.
Du kan ju se priset i euro vid varje modell. Du bör köpa till skoblock, om du inte redan har.

Ett par kängor med stålsätta måste specialtillverkas. Det kostar inget extra, men tar tid.
Jag beställde ett par skor i en av Carminas butiker eftersom de inte hade min storlek i lager. Det tog ungefär två månader att få dem. Väl värt väntan, eftersom de är som drömmar att promenera runt med

Det var intressant, jag får titta närmare på detta för egen räkning ( dock utan stålhätta då jag inte har behovet att skydda tåspetsarna på finare tillställningar, samt kan knyta skorna själv numer).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback