Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 20:12
  #1
Medlem
Dissociatives avatar
Lägger denna tråd i medicin och hälsa då fokus ligger på hur magen fungerar egentligen.

Så här är det, jag gillar chips och jag gillar öl. Helst tillsammans men så blir det inte alltid tyvärr.

När jag äter chips äter jag oftast OLW's Ranch eller Sourcream and Onion. Problemet är bara att jag har ett matsmältningssystem som inte riktigt gillar fett, vilket ofta resulterar i att jag är risig i magen antingen dagen efter eller samma dag som jag ätit chips.

Här är dock det konstiga.. Jag har nu under längre tid observerat ett mönster. Om jag bara äter chips eller dricker t.ex cola (det är inte colans fel, bara cola utan chips går bra) till chipsen så krånglar magen allt som oftast. Men om jag väljer att ta ett par öl till chipspåsen så är magen otroligt nog oftast i normalt (alltså ganska gott) skick efteråt.

Detta har hänt alltför ofta för att vara ren slump. Finns det någon vetenskaplig förklaring till detta? Bryter alkoholen ned fettet redan i magsäcken eller vad fan är det frågan om?

Mvh
Dissociative
Citera
2018-07-12, 21:15
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
vet inte vad det är specifikt i ölen men gissningvis blir det väl en kombi magen av näringsämnen och ingredienser som gör att det blir mer stabilt.

kanske inte måste vara öl.

kanske funkar med att blanda chips och rulltårta också.
Citera
2018-07-12, 21:52
  #3
Medlem
blodigdiarres avatar
Troligtvis alkoholen som ger den effekten. Vår svenska snapskultur har ett syfte, maten som man förr bjöd långväga gäster på under besöket och särskilt strax före hemgången var minst sagt energi och proteinrik. Det käket krävde att det bröts ner med alkohol, gärna i form av snaps. Fast chips och snaps...det vete fan...
Citera
2018-07-13, 09:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Troligtvis alkoholen som ger den effekten. Vår svenska snapskultur har ett syfte, maten som man förr bjöd långväga gäster på under besöket och särskilt strax före hemgången var minst sagt energi och proteinrik. Det käket krävde att det bröts ner med alkohol, gärna i form av snaps. Fast chips och snaps...det vete fan...
kanske kan prova med lättöl för att se om det också fungerar
Citera
2018-07-13, 10:29
  #5
Medlem
Vad skulle det vara för ämne i öl som gör att magen mår bättre utav det? Nyfiken!
Citera
2018-07-13, 10:42
  #6
Medlem
1 Tim 5:23

Drick inte längre bara vatten, utan använd lite vin för din mage och dina återkommande sjukdomar.

Citera
2018-07-13, 10:46
  #7
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag äter iofs sällan chips. Men mot vissa typer av mag-obehag så kan även jag känna att en öl har en lugnande effekt.

Men som någon skrev, det kan i ditt fall vara alkoholen. Testa att dricka grogg till chipsen & se om det har samma effekt.
Citera
2018-07-13, 10:50
  #8
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Lägger denna tråd i medicin och hälsa då fokus ligger på hur magen fungerar egentligen.

Så här är det, jag gillar chips och jag gillar öl. Helst tillsammans men så blir det inte alltid tyvärr.

När jag äter chips äter jag oftast OLW's Ranch eller Sourcream and Onion. Problemet är bara att jag har ett matsmältningssystem som inte riktigt gillar fett, vilket ofta resulterar i att jag är risig i magen antingen dagen efter eller samma dag som jag ätit chips.

Här är dock det konstiga.. Jag har nu under längre tid observerat ett mönster. Om jag bara äter chips eller dricker t.ex cola (det är inte colans fel, bara cola utan chips går bra) till chipsen så krånglar magen allt som oftast. Men om jag väljer att ta ett par öl till chipspåsen så är magen otroligt nog oftast i normalt (alltså ganska gott) skick efteråt.

Detta har hänt alltför ofta för att vara ren slump. Finns det någon vetenskaplig förklaring till detta? Bryter alkoholen ned fettet redan i magsäcken eller vad fan är det frågan om?

Mvh
Dissociative
Själv hängiven chipsätare.

Svaret var väldigt enkelt, Surkräm ???
Vem äter det frivilligt ?
Det framkallar allehanda magproblem, det har varit känt i åratal.
Citera
2018-07-13, 11:50
  #9
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Själv hängiven chipsätare.

Svaret var väldigt enkelt, Surkräm ???
Vem äter det frivilligt ?
Det framkallar allehanda magproblem, det har varit känt i åratal.

Jasså? Det kände jag inte till.

Men tror inte det är surkrämen som är problemet då jag som sagt får samma problem av Ranch chipsen. Ja av alla sorters chips egentligen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback