Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 13:49
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjocktillSmal
smal för det mesta. Lite knubbig vissa perioder.

Kan vara värt att känna till att övervikt under uppväxten resulterar inte bara i större fettceller utan även fler fettceller och man får då även fler fettceller i vuxen ålder än en person som var smal under hela uppväxten. Det vi gör när vi går ner i vikt är att vi minskar storleken på fettcellerna, men vi kan inte få färre fettceller. Personer med fler fettceller har större uppförsbacken när det gäller viktnedgång, inte bara p g a fler fettceller utan även att deras signalsystem för mättnadshormonet leptin inte fungerar som det skall.

Bra att du inte hade fetma 90 % av barn med fetma har senare vuxenfetma, vilket är kopplat mycket till det jag skrev ovan.
Citera
2018-07-13, 15:07
  #14
Medlem
Får jag fråga varför du vill gå ner i vikt? 85 kilo på 183 cm är ju ingenting att bråka om.

Du svälter dig själv just nu. Enligt Harris & Benedict har du 1946 i basmetabolism. För ett stillasittande arbete och lättare motion behöver du ungefär 2700 kcal. För en ”sund” viktnedgång kan du lägga dig på runt 2300 kcal per dag.
Citera
2018-07-13, 16:23
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Kan vara värt att känna till att övervikt under uppväxten resulterar inte bara i större fettceller utan även fler fettceller och man får då även fler fettceller i vuxen ålder än en person som var smal under hela uppväxten. Det vi gör när vi går ner i vikt är att vi minskar storleken på fettcellerna, men vi kan inte få färre fettceller. Personer med fler fettceller har större uppförsbacken när det gäller viktnedgång, inte bara p g a fler fettceller utan även att deras signalsystem för mättnadshormonet leptin inte fungerar som det skall.

Bra att du inte hade fetma 90 % av barn med fetma har senare vuxenfetma, vilket är kopplat mycket till det jag skrev ovan.

Tror alla som är/varit feta oavsett ålder får sämre metabolism än de hade innan, möjligen för resten av livet. Huruvida det har med fler fettceller eller någon annan mekanism att göra vet jag inte, men så är det tydligen iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback