Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-18, 16:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Man tuggar och sväljer som vanligt.

Det finns ingenting magiskt med att fasta, den främsta fördelen är att det blir lättare att ligga på kaloriunderskott eftersom att man då ändå får äta sig mätt regelbundet. Med andra ord bör du kanske ändra ditt upplägg om det gör det hela svårare. För övrigt så är väl inte tanken med 5:2 att man ska fasta 2 dagar i rad?

Hoppas att kroppen ska vänja sig, men kommer nog prova att äta 500 kcal på fastedagarna och se om det blir lite lättare.

Nej jag tror att fastedagarna ska varvas på 5:2, men vet inte om det är ett ”måste”
__________________
Senast redigerad av marangzviss 2018-07-18 kl. 17:04.
Citera
2018-08-09, 20:35
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Har några myskilon som jag vill bli av med och har precis börjat med att varannandagsfasta. Tanken är att äta näringstätt på matdagarna och enbart dricka vatten, te och kaffe på fastedagarna. Problemet är att jag känt mig en smula snurrig och undrar om ni som fastat på liknande sätt har några tips för att motverka snurrighet och trötthet. Förhoppningen är att kunna träna varje dag.

Jag brukat fasta varannan dag och träna varannan dag jag inte fastar. Mycket bättre upplägg, för när jag tränar den dagen jag fastar så mår jag illa, det blir inte bra och det blir också onaturligt. Det kan skada en tänker jag.
Citera
2018-08-09, 20:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daygamer
Jag brukat fasta varannan dag och träna varannan dag jag inte fastar. Mycket bättre upplägg, för när jag tränar den dagen jag fastar så mår jag illa, det blir inte bra och det blir också onaturligt. Det kan skada en tänker jag.
.

Det kanske vore något att prova. Har du vant din kropp vid varannandagsfasta? Känner du dig hungrig och trött/snurrig när du fastar?
Citera
2018-08-11, 11:00
  #16
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Hoppas att kroppen ska vänja sig, men kommer nog prova att äta 500 kcal på fastedagarna och se om det blir lite lättare.

Nej jag tror att fastedagarna ska varvas på 5:2, men vet inte om det är ett ”måste”

Äta 500kcal på fastedagarna? Men då är det ju per definition ingen fasta!
Citera
2018-08-11, 11:03
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Äta 500kcal på fastedagarna? Men då är det ju per definition ingen fasta!

Varför inte då? Hur hade du gjort?
Citera
2018-08-11, 11:15
  #18
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Varför inte då? Hur hade du gjort?
Definitionen av fasta är att man inte intar någon form av kalorier. Äter du 500 kcal/dag så är det snarare en lågkaloridag, inte fastedag.
Citera
2018-08-11, 11:17
  #19
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Varför inte då? Hur hade du gjort?

Äter man mindre än normalt är det "kalorirestriktion". Kör själv 2 fastedagar i veckan (alltså bara vatten, kaffe å te) och känner varken hunger eller har träningsproblem. Äter normalt (liberal) LCHF och har därför inga problem med att ställa om till "fettdrift" vilket sannolikt underlättar. Tar dock ett tag för kroppen att komma dithän. Under längre fasteperioder unviker jag dock högintensiv träning.
Citera
2018-08-11, 11:34
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Äter man mindre än normalt är det "kalorirestriktion". Kör själv 2 fastedagar i veckan (alltså bara vatten, kaffe å te) och känner varken hunger eller har träningsproblem. Äter normalt (liberal) LCHF och har därför inga problem med att ställa om till "fettdrift" vilket sannolikt underlättar. Tar dock ett tag för kroppen att komma dithän. Under längre fasteperioder unviker jag dock högintensiv träning.

Så kroppen vänjer sig alltså tillslut? Det var ju skönt höra. Ska man fasta då samma dagar hela tiden eller spelar det ingen roll? (Tänker nu på vad som är lättast för kroppen)
Citera
2018-08-12, 19:18
  #21
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marangzviss
Så kroppen vänjer sig alltså tillslut? Det var ju skönt höra. Ska man fasta då samma dagar hela tiden eller spelar det ingen roll? (Tänker nu på vad som är lättast för kroppen)

Spelar ingen roll. Flexar efter omständigheterna, brukar själv om möjligt ta måndag och tisdag så har man resten av veckan utan begränsningar.

Ska även be att få rätta mig själv. Kör egentligen inga fastedagar, utan mera 24-timmars. Normalt lunch till lunch, men flexar även här efter omständigheterna, så det kan även bli från kvällsmat till kvällsmat. Äter sällan frukost eftersom jag normalt inte är hungrig på morgonen.
Eventuell hunger botas med kaffe/te och/eller en promenad/löptur.
Citera
2018-08-13, 19:21
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Spelar ingen roll. Flexar efter omständigheterna, brukar själv om möjligt ta måndag och tisdag så har man resten av veckan utan begränsningar.

Ska även be att få rätta mig själv. Kör egentligen inga fastedagar, utan mera 24-timmars. Normalt lunch till lunch, men flexar även här efter omständigheterna, så det kan även bli från kvällsmat till kvällsmat. Äter sällan frukost eftersom jag normalt inte är hungrig på morgonen.
Eventuell hunger botas med kaffe/te och/eller en promenad/löptur.

Ok, intressant läsa. Ska prova en promenad när hungern blir tuff, tack :-)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback