Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-20, 12:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Fler saker som jag hade provat:

Finns det någon knapp eller knapp-kombination som är intryckt? Eller händer det något om du trycker på några specialknappar? De här sena skrivmaskinerna hade ju lite elektronik i sig, bland annat radminne för radering osv.

Det finns en (eller möjligen två) brytare som slår ifrån när man tar bort locket. Jag gissar att det är den kromade "pinnen" till vänster. händer det något om du trycker ner den? går den ända till bottenläget när locket sitter på?

Själva skrivenheten - med färgband och skrivhjul med mera - löper ju på två eller tre metallskenor. Om de är snustorra behöver de kanske smörjas. Väldigt försiktigt med t.ex. Sonax eller W-40. går det att flytta skrivenheten för hand, den kanske har fastnat i fel läge.

Slutligen hade jag dragit ut nätsladden och låtit den stå en timme eller så, och sedan provat igen. Det finns som sagt en del elektronik i maskinen som kan ha "hängt sig".

Det råkar inte finnas någon Reset-knapp? på baksidan eller inuti maskinen? Eller någon Set-up knapp?

Får se om jag kommer på fler saker till i morgon.

Inga knappar är intryckta, det jag lagt märke till är att caps lock fortfarande fungerar då lampan tänds och släcks när jag slå på och av, så tangenterna verkar det inte vara fel på. Det stämmer, den kromade pinnen är en brytare, om jag trycker ner den för hand eller har den upp så får jag samma resultat som när jag kör med eller utan lock. I videon kan man se skillnaden med den nedtryckt och inte nedtryckt.

Då den gick helt klockrent före transporten så tror jag inte skenorna kärvar, de känns också som de är smorda. Jag har provat starta den när jag manuellt skjutit vagnen till diverse olika lägen men samma sak.
Något jag tänk på är att varje gång jag startar den utan lock så hoppar ju vagnen en cm åt höger, och även om vagnen är skjuten längst till höger så försöker den ta sig lite längre ändå. Så kan det vara lägesgivaren som inte kan läsa av vagnens position kanske? Jag tycker det ser ut som att motorn till vagnen har givaren inbyggd.

Ingen resetknapp, den har stått strömlös i en vecka nu men samma sak fortfarande tyvärr.

http://forumbilder.se/H7GEC/esselte-utan-kapor Bild på skrivmaskin utan kåpor
http://forumbilder.se/H7GEC/motor-med-givare Bild på motor med givare

Mvh Axel
Citera
2018-07-20, 12:44
  #14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En enkel desperatåtgärd.

Ta ur kontakten, och vrid den ett halvt varv.
Citera
2018-07-20, 12:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En enkel desperatåtgärd.

Ta ur kontakten, och vrid den ett halvt varv.
Det var värt ett försök men det gick icke tyvärr!
Citera
2018-07-20, 15:58
  #16
Medlem
Det var en tjurig jäkla maskin!

Extra surt eftersom den tydligen fungerade före transport.

Det där pipande ljudet måste ju vara någon form av varningssignal. En första tanke är ju alltid att locket inte sitter på ordentligt - men det har du ju kollat. Kan det var någon annan plastdel som har hoppat ur led?

Har du provat att skruva bort den fasta delen av ovansidan? Sett om där finns någon annan brytare, eller något annat som kan tänkas ställa till problem?

Som sista åtgärd får du väl ställa in skrivmaskinen i bilen igen och köra ett varv åt andra hållet!

Lycka till!
Citera
2018-07-20, 16:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laldis
Hej!
Köpte en Esselte 80 skrivmaskin nyligen, fungerade hur bra som helst tills jag transporterat den försiktigt i bil.
När jag nu försöker starta den så piper den bara som något slags felmeddelande, har sökt massvis på Google utan resultat samt kontaktat Esselte men de hade inga dokument kvar eller kunskap om skrivmaskinen.

Video:
https://youtu.be/eUCwosi-Ngk

Först startar jag den som vanligt, sen startar jag den med "huven" öppen.
Kan det vara något med givaren som avgör vart skrivaren står eller något annat?
Har ingen erfarenhet av skrivmaskiner sedan tidigare och vågar inte öppna den och testa utan att veta vad jag ska göra.
All hjälp uppskattas!

Det troligaste är väl att skrivhuvudet av någon anledning fastnat eller hamnat ur sin normala start-position?

Tittar man på den här videon så står ju skrivhuvudet till vänster vid start.

https://www.youtube.com/watch?v=dXAiUdrqTeo
Citera
2018-07-22, 15:13
  #18
Medlem
Jag tror att du har något där, Donut.

Naturligtvis ska skrivhuvudet stå längst till vänster när man sätter på maskinen, man börjar ju alltid skriva från vänster.

Men hur ska man få skrivhuvudet dit? Lite lätt våld?
Citera
2018-07-23, 19:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Jag tror att du har något där, Donut.

Naturligtvis ska skrivhuvudet stå längst till vänster när man sätter på maskinen, man börjar ju alltid skriva från vänster.

Men hur ska man få skrivhuvudet dit? Lite lätt våld?

Det här kanske kan vara till hjälp, gäller iofs en annan typ, men dock elektrisk skrivmaskin.
Använd inget våld...:

"The constant beep is an indication that something abnormal occurred during initialization.

1 Unplug the typewriter and open the top cover

1.1 Inspect the area around the carriage. If there are any foreign objects; remove them.

1.2 Using only your hand, move the carriage to the extreme left side of the opening.

1.3 Again, using only your hand, move the carriage to the extreme right side of the opening.

1.4 The carriage should provide even resistance to being moved manually.

2 Plug the typewriter in and turn it on.

3 If the typewriter still makes the constant beeping, it will require service.
"

https://help.brother-usa.com/app/ans...orrect-this%3F

Esselte tillverkade väl inga egna maskiner misstänker jag? Kanske till och med en rebrandad OEM tillverkad av Brother du har?
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-07-23 kl. 19:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback