Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 17:53
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Hade rätt dålig anslutning till mitt wifi innan ute i vardagsrummet när jag hade en kopplad inne i mitt kontor. Fick ut kanske 6-7 mbit om jag hade tur, och då ska sägas att jag har 250-lina och får ut det med tråd via samma router.

Provade att flytta ut routern i hallen, så att den är betydligt närmre, precis runt hörnet. Den är nog bara 5 meter bort nu gentemot tidigare då den var 10, och då igenom en vägg och dörr.

Nu, när jag kör en speedtest på min Switch och PS4 så får jag knappt bättre resultat. Kanske 1-2 mbit mer på sin höjd, och själva uppkopplingen känns inte mer stabil. Fortfarande mycket lagg i Fortnite t ex.

Vad kan detta bero på? Varför får jag inte betydligt bättre resultat trots att jag har optimerat routerns position betydligt? Firmware är senaste.
Citera
2018-07-12, 18:06
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Lokala störningar? Wifi suger överlag? Ingen vet, kan förändras dagligen beroende på lokala störningar och grannar som påverkar. Testa med kabel, fungerar det bra med kabel köp en bra access-punkt och montera i taket. Wifi är sämst ölverlag, och lider av många problem med latens och hastighet.

Wifi med bra resultat är väl i princip punkt till punkt syn med router 5-12 meter, helst samma rum utan för mycket i vägen. En dörr en vägg och massa grannar som kör wifi och massa enheter som är kopplade fungerar väl inte helt bra liksom så är livet. Kör kabel.
Citera
2018-07-12, 18:12
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Lokala störningar? Wifi suger överlag? Ingen vet, kan förändras dagligen beroende på lokala störningar och grannar som påverkar. Testa med kabel, fungerar det bra med kabel köp en bra access-punkt och montera i taket. Wifi är sämst ölverlag, och lider av många problem med latens och hastighet.

Wifi med bra resultat är väl i princip punkt till punkt syn med router 5-12 meter, helst samma rum utan för mycket i vägen. En dörr en vägg och massa grannar som kör wifi och massa enheter som är kopplade fungerar väl inte helt bra liksom så är livet. Kör kabel.

Jag gjorde en scan och använder en kanal som ingen annan använder. Kan grannen störa ändå?

kan dessvärre inte köra kabel då Switch enbart stödjer Wifi och inte har någon ethernet-port.

Som det är satt nu tänk dig ett tv-bord längst in i vardagsrummet, så är det en 5-8 meter till hallen, och inom en halvmeter om man rundar hörnet så ligger routern. Inga direkta hinder förutom hörnet.
Citera
2018-07-12, 19:05
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag gjorde en scan och använder en kanal som ingen annan använder. Kan grannen störa ändå?

kan dessvärre inte köra kabel då Switch enbart stödjer Wifi och inte har någon ethernet-port.

Som det är satt nu tänk dig ett tv-bord längst in i vardagsrummet, så är det en 5-8 meter till hallen, och inom en halvmeter om man rundar hörnet så ligger routern. Inga direkta hinder förutom hörnet.
Nu vet jag inte vad "Switch" är för nåt, men vissa prylar har dålig wifi. Har t.ex. en ICS och den låg på under 10 Mbps, men med lite trixande med drivrutiner fick jag upp den till 20 Mbps (den sitter 1 m från routern). Detta jämfört med en Lenovo surfplatta som jag får 96 Mbps på. Generellt tycker jag att det fungerar bättre att köra 5 GHz istället för 2,4 GHz. Hur som helst, trots att vi kan få 96 Mbps på wifi säger grabben att det inte funkar att köra spel, han drog upp en kabel istället.
Citera
2018-07-12, 20:46
  #5
Medlem
Uppdaterat till senaste firmware? kom ett nytt i juni till din modell såg jag
Kan också rekommendera att göra en fullständig återställning av den om du inte gjort det för det är en helt ny kod bas i 382 mot gamla 380 och kan bli problem om man ej gör en (initialize) återställning
Citera
2018-07-13, 09:01
  #6
Medlem
Lite andra inställningar att testa men börja med återställning av routern för att utesluta fel där

Trådlöst läge: N only
Kanal bredd: 20Mhz eller 40Mhz testa skillnad
Kanal: försök använda 1,6 eller 11 om nån av dom är lediga
Rotationsintervall för nätverksnyckel:2592000

Professionell inställingar:
Inledningstyp:testa Kort mot lång
Beaconintervall: testa att sänka den till tex 50
Turbo/Nitro QAM:Aktivera
Airtime Fairness:Inaktivera
Explicit strålformning:Aktivera
Universell strålformning:Inaktivera
Citera
2018-07-24, 04:32
  #7
Medlem
Sainsburyss avatar
Löste det sig, eller behöver du hjälp?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback