Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 15:30
  #1
Medlem
Jag ska köpa en SAMSUNG C24FG73 - 24" Välvd FHD QLED VA 144 Hz FreeSync Gamingskärm, som bara säljs på mediamarkt, https://www.mediamarkt.se/sv/product...m-1305608.html

Min fråga är, ifall jag kör med GTX kortet så kan jag inte spela med FreeSync. Är det sannolikt att jag får problem med stuttering ifall jag kör utan FreeSync med ett Nivida GTX kort?.

Ifall ni skulle rekommendera ett AMD kort till denna skärmen, vilket skulle ni rekommendera?, om jag förstår det rätt så är det bäst att köra med ett kort som har kraften av ett GTX 1080 när man spelar på en skärm med 144 Hz, kanske GTX 1070 duger också för detta?. Spelet jag kör är Quake champions, och Quake live, jag ska också köra Devil may cry 5 när det kommer ut, och så ska jag spela red dead redemption 2 på PS4 på min monitor också.

Om ett AMD kort är bäst, funkar fortfarande ett moderkort som Asus Prime Z370-A till AMD kortet samt min i5-8400 eller i7-8700k?.
Citera
2018-07-12, 15:35
  #2
Medlem
Jag hade kört på vega64an. Kör på jäkligt bra i det spelet.


https://www.youtube.com/watch?v=ufI3jhmPKuk

Edit: Om jag var du så hade jag kört på något i denna stil: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11647176/
__________________
Senast redigerad av Bisoscyra 2018-07-12 kl. 15:46.
Citera
2018-07-12, 16:08
  #3
Avstängd
Kyzs avatar
Gtx 1080 våldtar och pissar på vega 64 ärligt talat. Vega är inte ens billigare. Det enda vettiga AMD gjort inom de senaste åren är Ryzen...

Du märker större skillnad på extra FPS:en av 1080:it än Freesync. Du kör ju ändå i 144hz.

Kan förövrigt rekommende 1440p 144hz starkt. Finns några solida skärmar som går på 3500-4000kr som är 1440p 144hz. Kolla lite mer på det. 1080p är antikt
Citera
2018-07-12, 16:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Gtx 1080 våldtar och pissar på vega 64 ärligt talat. Vega är inte ens billigare. Det enda vettiga AMD gjort inom de senaste åren är Ryzen...

Du märker större skillnad på extra FPS:en av 1080:it än Freesync. Du kör ju ändå i 144hz.

Kan förövrigt rekommende 1440p 144hz starkt. Finns några solida skärmar som går på 3500-4000kr som är 1440p 144hz. Kolla lite mer på det. 1080p är antikt

Inte i Quake Champions. 1440p är en meme-resolution.
Citera
2018-07-12, 16:20
  #5
Avstängd
Kyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Inte i Quake Champions. 1440p är en meme-resolution.
Meme-res? Tappad på trottoaren som barn? 8k är en meme-res (fast användbart i vissa situationer). 1440p är i princip standard i middle / high end gaming. Endast budgetpojkar och konsollspelare som nöjer sig med 1080p.

Allt blir mycket skarpare och du får mer plats åt saker såsom musikproduktion och bildredigering där man har mycket pluggar uppe.
Citera
2018-07-12, 16:22
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
ett kort som har kraften av ett GTX 1080 när man spelar på en skärm med 144 Hz
På en så liten monitor som 24" är 1080p ganska lagom, har inget med "antikt" att göra, det har enbart med vad som är en vettig upplösning att göra. En rimligare upplösning (1080p) minskar också belastningen på grafikkortet rätt avsevärt jämfört med 1440p, d.v.s istället för att behöva uppdatera 3.7 miljoner pixlar 144 ggr per sekund så behöver det bara uppdatera 2.1 miljoner pixlar, det ökar högst avsevärt oddsen att du kommer få stabila 144hz.

Undvik asus moderkort, men asus grafikkort kan däremot vara ett bra val.
I övrigt, sök på testresultat med ditt spel + gtx 1070 eller gtx 1080 i den upplösning du vill ha, då ser du vilket kort som presterar 144 stadiga hz och som kan vara vettigast köp för just dig. Amd's kort går inte rekommendera.
Citera
2018-07-12, 17:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
I övrigt, sök på testresultat med ditt spel + gtx 1070 eller gtx 1080 i den upplösning du vill ha, då ser du vilket kort som presterar 144 stadiga hz och som kan vara vettigast köp för just dig. Amd's kort går inte rekommendera.

Jag hittar inga tester förutom denna,
Quake Champions Ultra Settings with AA | GTX 1080 | i7-8700 ( no K ) | 16GB DDR4 3000MHZ [ 1920x1080 • 144HZ • G-SYNC • FRAMERATE ]
https://www.youtube.com/watch?v=-7ixI7Vt-5M

Där kör han med G-SYNC. Jag har läst en recension av en som har skärmen jag tänker köpa, han säger att han inte saknar G-SYNC och att han kör GTX 1080, men jag vet inte vilka spel han spelar. Jag har läst folk som säger att G-SYNC/FreeSync gör så att det laggar i FPS spel och visa som säger att de inte märker någon skillnad om det är på eller av, sedan har jag läst att många säger att de anser att det är absolut nödvändigt med G-SYNC/FreeSync.

Läste denna kommentaren på en sida angående Quake champions " Im running on a GTX1060 with a good CPU and a 144hz monitor and have lags here and there, even when i use low settings on 1080p. My average fps is probably around 100, while my minimum fps is slightly lower, probably around 30-40. So u need atleast a GTX1070 or even a GTX1080."

Så det får nog bli en GTX 1080 om ni tror att det inte är lönt med ett ADM kort för att få FreeSync. Jag läste en recension av ett nytt bil spel med directx 12 och Vega 64 och det slog GTX 1080 TI, så det finns tydligen nya spel där ADM kort är bättre än till och med TI.
Citera
2018-07-12, 17:57
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
läst att många säger att de anser att det är absolut nödvändigt med G-SYNC/FreeSync.
Det går lätt religion i sådana här saker, det kan också vara att vissa är hyperkänslkiga för vissa fenomen medan andra kanske inte ens märker det. Man måste försöka se igenom andras åsikter och titta till vilka behov man faktiskt har själv, hur känslig är du för om det dippar till litegranna i vissa gyttriga partier där det är mycket effekter i bild samtidigt, osv. Ett kraftigare grafikkort, lägre skärmupplösning och lägre fps/känslighet på monitorn bidrar iaf till minskad risk för (upplevt) ryckig grafik. Svårigheten består i att hitta den fördelaktigaste kombinationen för just de spel man är intresserad av.
Själv har jag försökt flera ggr och ser faktiskt ingen skillnad på 60 och 144hz. Om du är osäker, försök att själv få testa nånstans.

Sedan när testare jämför grafikkort och presenterar en massa staplar och grafer, ha i åtanke att de förvånansvärt ofta använder testdata från "founders edition", de fullständigt oklockade förstaseriekorten släppta av tillverkaren, inte de 3e-partskort som folk verkligen köper och som nästan alltid är fabriksklockade.
Citera
2018-07-12, 20:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det går lätt religion i sådana här saker, det kan också vara att vissa är hyperkänslkiga för vissa fenomen medan andra kanske inte ens märker det. Man måste försöka se igenom andras åsikter och titta till vilka behov man faktiskt har själv, hur känslig är du för om det dippar till litegranna i vissa gyttriga partier där det är mycket effekter i bild samtidigt, osv. Ett kraftigare grafikkort, lägre skärmupplösning och lägre fps/känslighet på monitorn bidrar iaf till minskad risk för (upplevt) ryckig grafik. Svårigheten består i att hitta den fördelaktigaste kombinationen för just de spel man är intresserad av.
Själv har jag försökt flera ggr och ser faktiskt ingen skillnad på 60 och 144hz. Om du är osäker, försök att själv få testa nånstans.

Sedan när testare jämför grafikkort och presenterar en massa staplar och grafer, ha i åtanke att de förvånansvärt ofta använder testdata från "founders edition", de fullständigt oklockade förstaseriekorten släppta av tillverkaren, inte de 3e-partskort som folk verkligen köper och som nästan alltid är fabriksklockade.

Om jag skulle välja ett Rx Vega 64 över ett GTX 1080, funkar ett Vega 64 även med ett moderkort som t.ex. ett Gigabyte Z370 Gaming K3?.

Ett EVGA Supernova G3 750W borde räcka till ett Rx Vega 64?.
__________________
Senast redigerad av Andy86- 2018-07-12 kl. 21:06.
Citera
2018-07-12, 22:03
  #10
Medlem
Just nu funderar jag på att köpa följande,
Gigabyte Radeon RX VEGA 64 GAMING OC 8G
Gigabyte Z370 Gaming K3
Intel Core i7 8700K
EVGA Supernova G3 750W
Citera
2018-07-12, 23:07
  #11
Medlem
x12s avatar
Grafikkorten passar, oavsett du väljer amd eller nvidia. Jag råder till nvidia-kortet och då behövs inget 750w heller.

Ha i åtanke att en ny generation grafikkort är på väg ut på marknaden. Jag har inte hängt med i den senaste ryktescirkusen om när nvidia kommer släppa dem, men det känns väl snopet att precis ha byggt ihop en ny dator och så kommer ett nytt och enormt mycket kraftfullare grafikkort veckan efter. Den här artikeln indikerar att de presenteras i slutet av juli: https://www.tomshardware.com/news/nv...faq,37067.html och då kommer kanske 3e-partskorten som gigabyte, asus,msi m.fl nån gång kring september-oktober. Du kan annars googla på "1180 release date" och se vad som kommer upp.
Frågan är nu om du har tålamod att vänta lite eller kör ett billigare kort en tid eller om du tar ett befintligt och låter det vara så.
Citera
2018-07-13, 12:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Grafikkorten passar, oavsett du väljer amd eller nvidia. Jag råder till nvidia-kortet och då behövs inget 750w heller.

Ha i åtanke att en ny generation grafikkort är på väg ut på marknaden. Jag har inte hängt med i den senaste ryktescirkusen om när nvidia kommer släppa dem, men det känns väl snopet att precis ha byggt ihop en ny dator och så kommer ett nytt och enormt mycket kraftfullare grafikkort veckan efter. Den här artikeln indikerar att de presenteras i slutet av juli: https://www.tomshardware.com/news/nv...faq,37067.html och då kommer kanske 3e-partskorten som gigabyte, asus,msi m.fl nån gång kring september-oktober. Du kan annars googla på "1180 release date" och se vad som kommer upp.
Frågan är nu om du har tålamod att vänta lite eller kör ett billigare kort en tid eller om du tar ett befintligt och låter det vara så.

Får se hur jag gör, men jag är faktiskt inne på ett Vega 64 då jag gärna vill ha FreeSync. Jag är inte så säker att jag behöver den extra kraften som de nya Nivida korten kommer att ha, sedan kommer de säkerligen vara lite dyrare också.

Jag sökte på youtube och Vega 64 ger bättre FPS i Quake champions än GTX 1080, fps:en ligger på runt 200 och över 200 nästan hela tiden med Vega 64, medans fps:en ligger på under 200 för det mesta med GTX 1080 som man kan se på dessa vidoes,
Vega 64 https://www.youtube.com/watch?v=ufI3jhmPKuk
GTX 1080 https://www.youtube.com/watch?v=YpNDGCZgSSg&t=495s
GTX 1080 https://www.youtube.com/watch?v=wYK6I97o6r4&t=213s
GTX 1080ti klarar dock att ligga på 200 och över som Vega 64 https://www.youtube.com/watch?v=5J1tYiZFVdE

Tycker dock att GTX 1080ti är för dyrt och sedan kan jag inte använda g-sync med det. Vega 64 slår ti i DOOM och battlefield 1 läste jag med vilket är intressant då det är krävande FPS spel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback