Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 14:47
  #25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Även DN har dementerat:

Citat:
Nej, utlandssvenskar har inte fått valsedlar med alla partiers namn utom SD
Det sprids ett påstående på sociala medier om att utlandssvenskar ska ha fått sina valsedlar hemskickade med alla riksdagspartiers namn på – utom Sverigedemokraternas.

Det stämmer inte.

Utlandssvenskarna får blanka valsedlar på vilka de själva ska skriva partiets namn, säger Ylva Vesterlund som är presskommunikatör på Valmyndigheten.

https://www.dn.se/nyheter/politik/ne...-namn-utom-sd/

Oroväckande hur lätt 100 % felaktiga uppgifter blir virala och sprider raseri hos svärjevännerna.
Citera
2018-07-12, 17:20
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Även DN har dementerat:



Oroväckande hur lätt 100 % felaktiga uppgifter blir virala och sprider raseri hos svärjevännerna.


100% fekelaktiga uppgifter?

Er det fejlagtigt at udenlands svenskere ikke har fået tilsendt valgkort, med mulighed for at udvælge ethvert parti som alle andre vælgere får mulighed for i valglokalerne, og indsende dette valgkort med fortrykt partinavn, i stedet for har fået tilsendt blankt valgkort hvor fejlmulighed for f.eks. at skrive ulæseligt, eller skriv partinavn forkert foreligger.

Er det fejlagtigt at protestere imod forskelsbehandling i demokratiske valg?

Nej det er det selvfølgeligt ikke - det er et uhørt godt tegn på at svenske vælgere ikke længere bare ukritisk accepterer alverdens overgreb fra statsmagtens side, og det tegner godt for demokratiet Sverige's demokratiske udvikling - der er nok at tage fat på!
Citera
2018-07-13, 03:54
  #27
Medlem
Svantevits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tråden är uruselt startad. Sen har det dementerats och är inget annat än just fake news. Det om något är väl valfusk i så fall? Nä, lämna det där fake-partiet Sd och rösta rätt. Rösta Afs!



Men intyga det då. Att bara skriva att man kan intyga är ointressant. Det är själva intygandet som är intressant. Det görs med källa. Utan källa inget intygande.

Eller tror du att Bibeln är sann bara för att någon kan intyga om det? Koranen är guds ord bara för att någon kan intyga det. Hör du inte hur tramsigt det låter? Är du lika tramsig eller kommer källa?

Hur menar du att jag ska kunna styrka att tråden funnits? Jag kan se mina gjorda inlägg, men där syns inte längre inlägget jag gjorde i den aktuella tråden. Jag kan omöjligt styrka detta faktum. Ni får helt enkelt tro mitt, och andras, vittnesmål om detta.

Trådar plockas bort hela tiden.

Edit: Nu verkar trådarna ha blivit sammanfogade och mitt ursprungliga inlägg finns med, men inte det du citerar. Jag uttalade mig endast om det faktum att en tidigare tråd funnits.
__________________
Senast redigerad av Svantevit 2018-07-13 kl. 04:01.
Citera
2018-07-13, 05:36
  #28
Medlem
Fris avatar
Det här med valsedlar är så förbannat löjligt! Skriv helt enkelt partinamnet på en blank valsedel, sådana kan man säkerligen få tag på (det måste vara officiella valsedlar, inget annat kan accepteras som en röst). Det är knappt någon som känner till vilka kandidater som står på valsedeln i vilket fall.
Citera
2018-07-13, 06:41
  #29
Medlem
onnyts avatar
Jag har inte fått mig något tillskickat från Valmyndigheten någon gång. Förra gången jag röstade var på konsulatet i Hong Kong och där låg samtliga partiers sedlar uppraddade.
Citera
2018-07-13, 08:48
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
I teorin slängs inte några ogiltiga valsedlar. Vid rösträkningen i vallokalerna är väl instruktionen fortfarande att handskrivna valsedlar skall förklaras ogiltiga rakt av, men tanken är sedan att en ny bedömning av dessa skall göras vid länsstyrelsens slutliga röstsammanräkning. De handskrivna valsedlar som även där förklaras ogiltiga skall heller inte slängas utan arkiveras, dvs du kan begära att få se dem för att göra en egen bedömning.

I slutändan är det ju viktigt att antalet avgivna röster i röstlängden korresponderar med antalet valsedlar men eftersom Sverige har ett idiotsystem där det trycks upp tiotals miljoner extra valsedlar är det mycket enkelt att någonstans i processen byta ut en valsedel mot en annan. Det är av denna anledning de flesta andra länder bara trycker upp en valsedel per röstberättigad och på denna valsedel finns samtliga partier med.


Varje valsedel borde ha ett eget serienummer så en väljare efter valet kan kolla att detta serienummer verkligen finns med i räkningen.
(vi väljare behöver bara anteckna vårt valsedelsnummer)
Mycket enkelt med dagens datakraft.
Dessutom skulle väljarna känna att systemet är säkert.
En valsedel som inte räknas kan i efterhand bli kontrollerad och även fotograferad. (vi väljare kan fotografera våra valsedlar för att ytterligare stärka trovärdigheten)
Citera
2018-07-13, 09:30
  #31
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
Hur menar du att jag ska kunna styrka att tråden funnits? Jag kan se mina gjorda inlägg, men där syns inte längre inlägget jag gjorde i den aktuella tråden. Jag kan omöjligt styrka detta faktum. Ni får helt enkelt tro mitt, och andras, vittnesmål om detta.

Trådar plockas bort hela tiden.

Edit: Nu verkar trådarna ha blivit sammanfogade och mitt ursprungliga inlägg finns med, men inte det du citerar. Jag uttalade mig endast om det faktum att en tidigare tråd funnits.

Det du intygade var händelsen med dom påstått saknade valsedlarna. Det intygade du i den bortsopade blufftråden. Eller menar du att intygandet var att tråden fanns redan när du skrev i den. Du hade inte mycket råg i ryggen minsann. Är det inte lättare att erkänna att det inte stämmer nu när bluffen är synad? Det här ser ju bara dumt ut.

Lägg ner bluffpartiet som bara kan gråta sig till röster från påhittade saker och rösta på ett parti med representanter med råg i ryggen. Rösta Afs!
Citera
2018-07-13, 10:37
  #32
Medlem
Erik Östs avatar
Kan någon förklara.

Får dom sjuklöverns sedlar förtryckta och en blank eller får dom bara blanka sedlar ?
Citera
2018-07-13, 11:09
  #33
Medlem
Begntts avatar


Här är ett tips på hur man kan lösa problemet om man vill rösta på SD och det saknas röstsedlar.
Citera
2018-07-13, 12:23
  #34
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är det bara jag som har en känsla av att en hel del handskrivna valsedlar med "Sverigedemokraterna" kommer hamna i papperskorgen vid rösträkningen - med bortförklaringen att de var oläsliga/otydliga att läsa?

Jag kan garantera dig att vissa departement kommer att underprestera om SD tar makten.
Citera
2018-07-13, 13:15
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Jag kan garantera dig att vissa departement kommer att underprestera om SD tar makten.

Många tjänster är politiskt tillsatta och dom får naturligtvis avgå sedan återstår att sparka resten om de är klart vänster. Kan tänka mig att de som lutar åt M får jobba kvar.
Citera
2018-07-14, 02:07
  #36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
100% fekelaktiga uppgifter?

Ja.

Citat:
Er det fejlagtigt at udenlands svenskere ikke har fået tilsendt valgkort, med mulighed for at udvælge ethvert parti som alle andre vælgere får mulighed for i valglokalerne, og indsende dette valgkort med fortrykt partinavn, i stedet for har fået tilsendt blankt valgkort hvor fejlmulighed for f.eks. at skrive ulæseligt, eller skriv partinavn forkert foreligger.

Jag fattar inte vad du skriver. Använd Google Translate. Inga utlandssvenskar har fått förifyllda valsedlar alltså är det falskt det som påstods att alla partier förutom SD skulle ha fått förifyllda valsedlar utskickade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback