• 1
  • 2
2018-07-12, 11:16
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ja alltså seriöst undrar om inte expressen slagit något form av rekord i antalet skitnödiga PK artiklar under världsmästerskapet i ryssland 2018?

Det började ju redan innan med allehanda propaganda om hur hemskt ryssland är. Rasister. Homofober. Resultatet när hela världen, homosexuella, svarta, asiater, araber samlades i ryssland under en månad? Inte en enda skandal. Inget våld. Inga nyheter om rasistiska tillgrepp. Inga huliganincidenter.

Men det är främst under vm som vi sett expressen slå på stora trumman.

Vi har sett feminister rikta kritik mot att man tydligen filmar kvinnor på läktaren. Aja baja, får man inte göra. Att man filmar in män lika mycket bryr man sig inte om.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...-supportrarna/

Dels kan man läsa om hur folk på twitter och facebook i vanlig ordning "rasar" så fort någon kvinna zoomas in på läktaren. Jenny strömstedt kunde ju inte hålla sig heller utan drog till med en artikel där hon kallar vm för en mansfest, finns redan tråd om detta
(FB) Jenny Strömstedt gråter ut! Hon hävdar att VM inte är för kvinnor! (Patetiskt!)

När man inte hittar några negativa incidenter kring ryssland som värdnation får man istället hitta på dem. Anklagelser om doping har "haglat" (journalistiskt överdrivet ordval). Bland annat när ryssarna sniffar ammoniak, något man ser hela tiden inom toppfotbollen utan att någon lägger märke till det, så gör man en stor svart rubrik med "LARM OM DOPING"

https://www.expressen.se/sport/fotbo...ara-forbjudet/

Att ryssland gjort succe fotbollsmässigt kan ju inte heller ha undgått någon. Dem flesta världen över hyllar ryssland och ser deras fantastiska prestation, men icke expressen. 5-0 mot saudiarabien är aja baja för då måste man ha mutat sin motståndare. Någon annan förklaring kan inte finnas. Det kan inte vara så att ryssland gjorde en jättebra match bara utan mutor måste ha varit inblandade.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...lev-de-mutade/

Och om det inte är mutor som ligger bakom rysslands framgång så är det, ja ni gissade rätt doping!

https://www.expressen.se/sport/fotbo...tt-de-fuskade/

Ludvig utgår helt sonika, utan bevis på att rysslands seger mot spanien var tack vare doping. Han medger visserligen i texten att man inte ska döma någon utan bevis men verkar sedan glömma bort det? Alternativt så gäller den bara i vissa sammanhang, det vill säga dem som passar den politiskt korrekta världen.

Och som om inte det vore nog skickar noa bachner också ut en rasistanklagelse till alla som någon gång uttryckt sig kritiskt angående lukaku. Aja baja inte kritisera en svart mans bollbehandling för då är man rasist.

https://www.expressen.se/sport/fotbo...-det-for-roll/

Ja ni ser jösses vilken nivå. Ska ta och sammanfatta med lite citat i nästa inlägg så folk slipper läsa skiten på expressen. Vad tycker ni om expressens "journalistik" under vm. Har ni sett något liknande under en vm turnering tidigare? Finns det kanske fler exempel från expressen som jag missat eller kanske andra medier som ger liknande uttryck?
Citera
2018-07-12, 11:30
Alla gatuhundar som dödades, glömde du. Inget upprör svensken mer än djur som far illa och befrias från sitt lidande.

I övrigt har du rätt, rysshatet når inga gränser.
Tror dock att det får motsatt effekt. De flesta är trötta på svartmålningen av Ryssland och media överlag. Folk vill i allt större utsträckning bilda sig en egen uppfattning om sakernas tillstånd.
Citera
2018-07-12, 11:33
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Kritiken mot lukakus bollbehandling. Handlar bara om fördomar på grund av hans hudfärg.

Citat:
Det hade varit en sak om de här föreställningarna var enstaka exempel på ignoranta, unkna attityder, men så enkelt är det inte. Snarare kanaliserades en ofta återkommande fördom om spelare med Lukakus hudfärg

Citat:
Även om det är sant att Lukakus atletiska kapacitet är speciell – kraften i löpningarna, duellerna och luftrummet är nästintill omöjlig att försvara sig mot – blir det direkt fel att stanna där för att beskriva honom. Ändå händer det jätteofta, och det för mig tillbaka till en närmast kokande Mino Raiola i skuggan på sin balkong.

Fördomarna stannade inte i Belgien eller vid protesterande föräldrar som trodde att han fuskade med sin ålder. Sedan Lukaku kom till England och Chelsea som 18-åring har han tvingats kämpa vidare mot föreställningen om spelaren många tycks tro att han är: Ett monster, ett kraftpaket, en klassisk anfallspansarvagn, massa muskler som springer ned försvarare utan att tänka. Och en dumskalle.

Kritiken mot lukakus bollbehandling är utbredd och det räcker med att se han spela för att förstå att den är rättfärdigad. Har ingenting med hudfärg och göra.

Feminister "rasar"

Citat:
"I många av bilderna poserar kvinnorna i provokativa poser för kamerorna. De putar på läpparna, som är målade i landets färger. En brasiliansk supporter håller upp sin flagga, ler brett och har på sig en bikini", skriver Toffoletti för den akademiska tidsskriften The Conversation.

"Det här är nya exempel på hur sexismen funkar inom sportbevakningen."

Aja baja för bikini, inte puta på läpparna och inte måla landets färger på läpparna. Män som filmas in på läktaren? Sorry måste ha blundat just då....

Jenny strömstedt

Citat:
Men kärnan i varför herrklubben fortsätter att ha stängd dörr är något helt annat.
De tycker helt enkelt att det roligare utan brudarna.
Fotbolls-VM är en mansfest.
Det gör mig sorgsen. Jag som trodde att alla var bjudna.

Citat:
r tydlighetens skull, det är inte anmärkningsvärt att vuxna män spelar fotboll med män och kvinnor med kvinnor. Men det faktum att herrarnas värld fortfarande är klaustrofobiskt herrklubbssluten medan damditon befolkas av allt från manliga kommentatorer till materialare och massörer blir märkligare för varje stort mästerskap.

Jag försöker febrilt räkna där hemma i soffan. De enda kvinnor jag ser på arenorna i Ryssland är bildproducentens drömhugg på läktaren. Inte en assisterande kvinna. Inte en kvinnlig domare. Inte en kvinnlig videodomare och där kan man knappast skylla på fysiken. Det finns inte ens en Florence Nightingale med sjukvårdslådan i beredskap vilket trots det könsstereotypiska hade varit ett jublande genombrott. En kvinnlig tränare vågar jag knappt andas om eftersom herrklubbskören kommer att hånskratta och skrika om kompetens som inte finns. Men om kompetensen inte finns i dag så kan man inte skylla på något annat än bristande vilja att odla ledartalang av något annat kön än manskön. Det vimlar av män som tränar kvinnor. Tio av tolv i årets allsvenska för att vara exakt. Det finns alltså inget heligt kontrakt som säger att motsatt biologiskt kön raserar fotbollens själ.

Ingen stoppar kvinnor från vm. Är bara dra dit och titta? Vad är problemet.

Doping och mutanklagelser.

Citat:
Efter Rysslands uppvisning i premiären kände jag mig ganska trygg, men fotbollspubliken höll inte bara med om deras uselhet.

Konspirationsteoretikerna, och de är sannerligen många inom fotbollen, ville få det till att Ryssland minsann hade mutat saudierna.

Pratar han om sig själv då? Har nämligen inte sett något sådant. Han fortsätter dessutom.

Citat:
Huruvida den första matchen var uppgjord eller inte kommer vi med största sannolikhet aldrig att få reda på. Sånt sipprar sällan genom den ryska informationsmuren.

Visst stärker Saudiarabiens insats mot Uruguay konspirationsteorierna, men samtidigt går det som sagt att finna saker som förklarar deras 180 minuter mot Ryssland.

Låter nämligen som att bachner är något av en konspirationteoretiker själv. "Stå upp för bra journalistik" brukar dem säga. Är det bra journalistik att spä på konspirationer?

Citat:
SANKT PETERSBURG. Folk skriker rakt ut i luften.

Knutna nävar, tårar, eufori.

Ryssland chockade precis Spanien och tog sig vidare till kvartsfinal i hemma-VM.

Jag utgår från att de fuskade.

Ludwig inledning på sin krönika. Helt sonika utgår han från att de fuskade. Måste ha varit så. Skrällar inträffar ju aldrig i fotbollen. Bevis för sitt påstående? Pfft

Citat:
jag känner enbart ren avsmak när jag står här och tittar på ryssarna som krälar runt på marken i olika försök att visa exakt hur Igor Akinfejev räddade den där straffen från Spaniens skakige striker Iago Aspas.

Citat:
Oskyldiga tills motsatsen bevisas? Visst. Än så länge har vi bara lite lösa spekulationer om att Saudiarabien fick betalt för att lägga sig i VM-premiären och att mittfältaren Denis Tjerysjev dopades för att hinna komma i form till mästerskapet.

Vi vet egentligen ingenting, mer än att sanningen inte lär komma fram förrän om ett år eller två. Det är så det brukar fungera.

Fram till dess kommer jag att utgå från att ryssarna fuskade även den här gången.

Ryssland är ett smutsigt idrottsland.

Tydligen inte då du utgår från att dem fuskade.
Citera
2018-07-12, 11:37
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Alla gatuhundar som dödades, glömde du. Inget upprör svensken mer än djur som far illa och befrias från sitt lidande.

I övrigt har du rätt, rysshatet når inga gränser.
Tror dock att det får motsatt effekt. De flesta är trötta på svartmålningen av Ryssland och media överlag. Folk vill i allt större utsträckning bilda sig en egen uppfattning om sakernas tillstånd.
Tyvärr tror jag tvärtom. Jag tror fortfarande media har stor makt över folk. Dem flesta tar ALLT som står i AB och expressen för sanning. Dem arbetar mot alla fake news i ryssland och trump och all icke pk nyheter som bara är propaganda. Hoppas det bara är jag som är pessimistisk och har fel och att folk, som du säger får upp ögonen för att traditionell media inte är ett dugg bättre. Lite därför jag skapade tråden också. Om inte för diskussion för expressens journalistik under vm så iallafall för att uppmärksamma hyckleriet och att dem inte är bättre, eller baserar sig på fakta mer än någon annan. Rena konspirationer blandas med grundlösa anklagande och i vissa fall gränsar deras artiklar till rena påhitt. Bra journalistik my ass.
Citera
2018-07-12, 12:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Tyvärr tror jag tvärtom. Jag tror fortfarande media har stor makt över folk. Dem flesta tar ALLT som står i AB och expressen för sanning. Dem arbetar mot alla fake news i ryssland och trump och all icke pk nyheter som bara är propaganda. Hoppas det bara är jag som är pessimistisk och har fel och att folk, som du säger får upp ögonen för att traditionell media inte är ett dugg bättre. Lite därför jag skapade tråden också. Om inte för diskussion för expressens journalistik under vm så iallafall för att uppmärksamma hyckleriet och att dem inte är bättre, eller baserar sig på fakta mer än någon annan. Rena konspirationer blandas med grundlösa anklagande och i vissa fall gränsar deras artiklar till rena påhitt. Bra journalistik my ass.
Jag tror bådeoch.
Å ena sidan blir det ”vargen kommer” över det hela, å andra sidan så ser man upp för vargen.
Dvs Ryssland får en stämpel på sig, men så länge man inte drabbas av deras s k mygel så bryr man sig inte, utan kanske bara typ tänker sig för när man har med ryssar att göra.
Citera
2018-07-12, 15:44
Medlem
GormDenGamles avatar
Från Sydsvenskan:

Citat:
Sedan är det knappast någon slump att det händer i Ryssland med tanke på den starka patriarkala ordningen som råder i landet, säger Jesper Fundberg, som forskar i genus och idrott vid Malmö Universitet.
För att förstå varför kvinnliga supporters framställs på detta sätt menar Fundberg att vi måste förstå hur sporten utgör ett potentiellt hot mot den heterosexuella mannens dominans i samhället. Fotboll har traditionellt sett handlat om män som betraktar andra mäns kroppar. Män som kramar varandra och visar upp känslor som strider emot bilden av hur heterosexuella män "ska" bete sig.
Till sin natur är fotbollen inte särskilt hetero, utan snarare väldigt queer.
– På ett sätt ser ju fotbolls-VM ut som en gayparad. Bilderna av de avklädda kvinnorna kan därför tolkas som ett sätt att säkerställa att männen befinner sig i en heterosexuell miljö. Liksom i fallet med cheerleaders visar man upp en viss sorts kvinna på läktaren för att männen ska påminnas om att ”just ja, det är ju dem som vi egentligen ska flämta inför”.

https://www.sydsvenskan.se/2018-07-1...lrar-om-radsla
Citera
2018-07-12, 15:48
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Från Sydsvenskan:

Jag är helt mållös. Vad i helvete..?!
Citera
2018-07-12, 16:12
Medlem
Citat:
Från Sydsvenskan:

Totalt vansinne. Kulturmarxismen radikaliseras. Samtidigt ränner karlar runt i damunderkläder och pridar. Något som är helt normalt. Liberalismen förstör nationer och städer. Se på Kalifornien tex. Ingen vill bo där längre.
Citera
2018-07-12, 17:00
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Från Sydsvenskan:

Så jag antar att vad han försöker säga, om man läser mellan raderna är detta:

Kvinnorna som klär sig lättklätt på en fotbollsmatch under en varm sommardag, är horor som ska skylla sina kroppar, så att inte kåta äckliga män ska börja tänka orena tankar.

Han anser väl att man ska börja införa någon form av kontroll vid insläppet, där om en kvinna visar för mycket hud, så får hon veta att hon ser ut som en hora och bör gå hem och sätta på sig en polotröja och långbyxor. "Om inte, så kommer du inte in, din hora".

Han antyder också, att alla män som tittar på fotboll är egentligen smygbögar, men vill inte erkänna det för sig själva.
Nog för att en stor del av fotbollstittande män inte direkt är speciellt intelligenta, det är bara att läsa i valfri matchtråd här på Flashback. Men att de även är smygbögar också, det var något nytt för mig.

Vad blir nästa åtgärd? Att införa långärmat och långbyxor på de kvinnliga spelarna i damallsvenskan?
Alternativt att man förbjuder män från att komma in på matcherna och att man inför någon slags licens för tv-tittandet på dessa matcher. Allt så att inte äckliga smyghomosexuella män börjar tänka orena tankar om de stackars kvinnorna.

Sverige är verkligen landet som bebos av dårar. Fy fan vad glad jag är att jag inte bor där längre.

Sen så fungerar inte argumentet att producenten "fokuserar" på vackra kvinnor i publiken. Det är för fan minst lika mycket män i bild också under valfri VM-match (har inte sett alla, men ändå). Så ännu en gång så väljer man att även skuldbelägga kvinnorna för att de är "vackra" och klär sig för det väder som är just då.

Det är i grunden samma gamla dynga, oattraktiva kvinnor vill inte bli påminda om att det finns kvinnor som ser bättre ut än de själva.
Utanpå det, så har vi kastrerade nollor till "män" som rycker ut och hittar på någon förklaring till varför det är rimligt.
"Det gäller bara att paketera bajskorven rätt, så kommer de flesta att tro att det är en gräddtårta."

Att man som kvinna sitter och "ser" alla dessa vackra kvinnor på läktaren och blir kränkt över det. Det säger en hel del om vilka hjärndöda människor detta är och vilket innehållslöst liv de måste leva.
"Jaha, ytterligare en ung kvinna som blev gruppvåldtagen här i Sverige, det är skit samma, för nu så såg jag en snygg blondin från Ryssland stå i publiken och hon var sådär provocerande sexig, så nu jävlar."

Att försöka få det till, att det hela tiden visas upp snygga kvinnor i bild, som är klädda som horor (underförstått), är ett nytt bottenmärke inom svensk "media".
Citera
2018-07-12, 18:54
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Jag är helt mållös. Vad i helvete..?!
Haha vad fan. Den tar ju ändå priset Som att man behövde mer bevis för att genus forskare och genus i allmänhet är trams. Vilket stolpskott.
Citera
2018-07-12, 20:42
Medlem
snillet_1s avatar
Undrar varför just Expressen har varit så urspårade. Aftonbladet har också haft lite stråk av det där konspirationsteoretiska och så vidare men ändå betydligt mer sansat upplever jag det som.

Beklagligt att Bachner går in i det där jävla tramset också, han är ju egentligen en skärpt kille som vet bättre.

Ludvig Holmbergs slutsats om att Ryssland fuskade efter matchen mot Spanien garvade jag mest åt. Hur kan man gå ifrån den matchen och det avgörandet med den slutsatsen...? Snarare Spanien som floppade i ännu ett VM och en fantastisk målvaktsprestation från Akinfeev.
Senast redigerad av snillet_1 2018-07-12 kl. 20:45.
Citera
2018-07-12, 22:46
Medlem
Journalisters gissningar och fantasier (för det är gissningar och fantasier) om Ryssland och fotbolls-VM är inte bättre än vad du kan höra av alkisarna på din lokala förortspub. Konspirationsteorier blandas med journalistens personliga fördomar. Mycket av vad kvällstidningarna skrivit skulle lika gärna kunna hamna i konspirationsforumet här på Flashback. Fördelen är att Flashback är gratis och vi som skriver här låtsas inte vara riktiga journalister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in