Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 10:29
  #1
Medlem
DonLatinos avatar
Hej! Kom på att tänka om det är obligatoriskt att ha en kortläsare när man har ett eget företag, eller är det upp till den ägande som bestämmer hur den vill ta emot betalningar? Känner till en restaurang som bara tar emot swish och kontanter. Är detta tillåtet? Har inget emot detta men tanken slog mig bara.

Mvh
Citera
2018-07-12, 10:33
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Hej! Kom på att tänka om det är obligatoriskt att ha en kortläsare när man har ett eget företag, eller är det upp till den ägande som bestämmer hur den vill ta emot betalningar? Känner till en restaurang som bara tar emot swish och kontanter. Är detta tillåtet? Har inget emot detta men tanken slog mig bara.

Mvh

Självklart är det tillåtet att inte ha någon kortläsare.
Citera
2018-07-12, 10:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Hej! Kom på att tänka om det är obligatoriskt att ha en kortläsare när man har ett eget företag, eller är det upp till den ägande som bestämmer hur den vill ta emot betalningar? Känner till en restaurang som bara tar emot swish och kontanter. Är detta tillåtet? Har inget emot detta men tanken slog mig bara.

Mvh

Ser inget fel däri, även om det omvända är mer vanligt numera, att enbart betalning med kort accepteras.
Citera
2018-07-12, 11:09
  #4
Medlem
Nej det behövs inte ett företag får själva välja vilka betalningsalternativ de vill tillhandahålla. Däremot skulle man tappa massor med kunder om man som butik inte hade kortläsare.
Citera
2018-07-12, 11:24
  #5
Medlem
Jag har svårt att se varför lagen skulle kräva att du kan ta betalt med kort till ditt företag, men om du säljer till privatpersoner lär kunderna kräva att kunna betala med kort varpå du har valet att antingen skaffa kortläsare eller begränsa kundmängden väldigt.

Om du däremot säljer bara (eller till mycket stor del) till företag så behöver du ingen kortläsare, då du istället fakturerar kunderna.
Citera
2018-07-12, 12:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Hej! Kom på att tänka om det är obligatoriskt att ha en kortläsare när man har ett eget företag, eller är det upp till den ägande som bestämmer hur den vill ta emot betalningar? Känner till en restaurang som bara tar emot swish och kontanter. Är detta tillåtet? Har inget emot detta men tanken slog mig bara.

Mvh

Nej finns många företag där det inte går att betala med kort, utan det är faktura eller kontanter. Vanligare hos företag som primärt bara säljer till andra företag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback