Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 10:06
  #1
Medlem
locationntvas avatar
Har fått lånelöfte för köp av bostadsrätt.

Min sambo vill nu också stå med som låntagare, detta betyder väl då i praktiken att hon, om det skiter sig och vi gör förlust när vi säljer så har hon en lika stor skuld som jag?

Om jag lägger till henne som låntagare, kan då banken dra tillbaka sitt lånelöfte då det framgår att även hon skall bo i lägenheten och i nuläget inte har någon inkomst?
Citera
2018-07-12, 10:14
  #2
Medlem
Ja! Det blir ju andra förutsättningar för långivaren.
Bara att tala med banken igen.
Citera
2018-07-12, 10:27
  #3
Medlem
När jag fick lånelöfte fick jag mer ensam än med min flickvän. Hon hade arbetat de senaste åren halvtid och banken ansåg att hon inte hade kunnat hantera en lika stor del som jag.
De sänkte lånelöftet med 800k.
Citera
2018-07-12, 10:34
  #4
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Om jag lägger till henne som låntagare, kan då banken dra tillbaka sitt lånelöfte då det framgår att även hon skall bo i lägenheten och i nuläget inte har någon inkomst?

Ja.
Citera
2018-07-12, 11:14
  #5
Medlem
morkfromorks avatar
Jag har en polare med riktigt rutten finansiellt historik så när han och partnern köpte ett litet hus stog han helt utanför, med hans namn i ansökan skulle banken nobbat totalt.
Citera
2018-07-12, 11:34
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Har fått lånelöfte för köp av bostadsrätt.

Min sambo vill nu också stå med som låntagare, detta betyder väl då i praktiken att hon, om det skiter sig och vi gör förlust när vi säljer så har hon en lika stor skuld som jag?

Om jag lägger till henne som låntagare, kan då banken dra tillbaka sitt lånelöfte då det framgår att även hon skall bo i lägenheten och i nuläget inte har någon inkomst?

Har hon ingen inkomst lär hon definitivt inte få något lån.
Citera
2018-07-12, 16:38
  #7
Medlem
Se till att låna lika mycket så blir det rätt. T. ex. A lånar 400k, B lånar 400k......värdet ökar på bostaden... Vinsten bli (säljpris-skatt) sen delar ni på resten...om du lånar mer... Dvs 700k och hon 100k...då amorterar du mer.... Medans hon mindre låt säga att vinsten är lika mycket i båda fall... Då känns det väldigt orättvist att dela på den... När du betalat mer..
Citera
2018-07-13, 08:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Har fått lånelöfte för köp av bostadsrätt.

Min sambo vill nu också stå med som låntagare, detta betyder väl då i praktiken att hon, om det skiter sig och vi gör förlust när vi säljer så har hon en lika stor skuld som jag?

Om jag lägger till henne som låntagare, kan då banken dra tillbaka sitt lånelöfte då det framgår att även hon skall bo i lägenheten och i nuläget inte har någon inkomst?

Vem står för kontantinsatsen?
__________________
Senast redigerad av Frederic.Chopin 2018-07-13 kl. 08:36.
Citera
2018-07-13, 13:17
  #9
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederic.Chopin
Vem står för kontantinsatsen?

Jag står för kontantinsatsen som jag sedan tänkte skydda genom ett samboavtal, och det håller jag utanför själva lånet
__________________
Senast redigerad av locationntva 2018-07-13 kl. 13:20.
Citera
2018-07-13, 13:27
  #10
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederic.Chopin
När jag fick lånelöfte fick jag mer ensam än med min flickvän. Hon hade arbetat de senaste åren halvtid och banken ansåg att hon inte hade kunnat hantera en lika stor del som jag.
De sänkte lånelöftet med 800k.



Ajdå

Tänker mig en annan lösning

Kanske att jag tar hela lånet nu, och sedan när hon har bättre ekonomi kanske kan skriva in sig på en andel av lånet?
Finns det då risk att lånet sägs upp eller liknande om det framgår att jag är sambo och att hon kanske har en " för dålig lön" när lånet redan är taget och det kanske gått ett år?
Citera
2018-07-13, 15:05
  #11
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Ajdå

Tänker mig en annan lösning

Kanske att jag tar hela lånet nu, och sedan när hon har bättre ekonomi kanske kan skriva in sig på en andel av lånet?

Inte så enkelt som det låter, ta diskussionen med din bank.

Citat:
Finns det då risk att lånet sägs upp eller liknande om det framgår att jag är sambo och att hon kanske har en " för dålig lön" när lånet redan är taget och det kanske gått ett år?

Nej.
Citera
2018-07-14, 11:09
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Min sambo vill nu också stå med som låntagare, detta betyder väl då i praktiken att hon, om det skiter sig och vi gör förlust när vi säljer så har hon en lika stor skuld som jag?
Precis, det har hon. Om hon inte står med på lånet och du gör vinst på lägenheten så kan hon ha rätt till halva vinsten utan att ha betalat en enda krona. Så det enklaste är att äga femtio procent var.

Sedan kan och borde banken korrigera lånelöftet. Det är korkat att inte kolla upp det innan ni köper, så att ni inte står där utan lånelöfte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback