Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 23:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
För EF är det städse kalenderår, första året kan dock vara kortare eller längre.

Jo jo, jag har förlängt, men någon gång startar ju mitt räkenskapsår "officiellt". Det måste väl ske när den första affärshändelsen äger rum?
Citera
2018-07-12, 23:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Jo jo, jag har förlängt, men någon gång startar ju mitt räkenskapsår "officiellt". Det måste väl ske när den första affärshändelsen äger rum?

Inget bra svar på det, men har du inte skrivit ett startdatum när du öppnade företaget?
Spelar knappast så stor roll, i bokföringen finns ju inget före första transaktionen ändå.
Citera
2018-07-13, 00:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Inget bra svar på det, men har du inte skrivit ett startdatum när du öppnade företaget?
Spelar knappast så stor roll, i bokföringen finns ju inget före första transaktionen ändå.
Säker på att jag gav samma datum som den första planerade affärshändelsen, men om jag inte gör den vid det datumet så antar jag att det heller inte är en del av räkenskapsåret. Verkar iaf som att det är den första affärshändelsen som är det relevanta för nystartade företag när det gäller räkenskapsårets början. Sedan efter löper det ju bara på som vanligt. Låter som att det är lugnt. Vad är liksom det värsta som kan hända.
Citera
2018-07-13, 00:07
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
Säker på att jag gav samma datum som den första planerade affärshändelsen, men om jag inte gör den vid det datumet så antar jag att det heller inte är en del av räkenskapsåret. Verkar iaf som att det är den första affärshändelsen som är det relevanta för nystartade företag när det gäller räkenskapsårets början. Sedan efter löper det ju bara på som vanligt. Låter som att det är lugnt. Vad är liksom det värsta som kan hända.
Bra fråga - inget alls vad jag kan se.

När förväntas första händelsen i företaget?
Citera
2018-07-13, 00:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bra fråga - inget alls vad jag kan se.

När förväntas första händelsen i företaget?
16 juli.

Jag försöker även bli klok på skatter, schablonavdrag, egenavgifter. Jag har hört flera gånger att skatten ligger runt 44 % exklusive moms. När jag tittar på skatteverket verkar egenavgifterna ligga på 28,97 % just nu. Men i exemplet i deras broschyr ser det ut såhär:

Exempel
Beräknade intäkter (exkl. moms) 300 000 kr
Beräknade kostnader (exkl. moms) - 100 000 kr
Beräknad vinst 200 000 kr
Schablonavdrag för egenavgifter på 25 % = 50 000 kr
Verksamhetens överskott 150 000 kr

Jaha? Var är den övriga skatten då? Så schablonavdraget ersätter egenavgifterna för första året för åtminstone enskilda firmor, har jag förstått det rätt?

Men mer skatt måste ju återstå, och hur får man reda på den?

Förvirringen växer och jag försöker förstå. Att jag blir trött gör inte saken bättre.
Citera
2018-07-13, 06:48
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
16 juli.

Jag försöker även bli klok på skatter, schablonavdrag, egenavgifter. Jag har hört flera gånger att skatten ligger runt 44 % exklusive moms. När jag tittar på skatteverket verkar egenavgifterna ligga på 28,97 % just nu. Men i exemplet i deras broschyr ser det ut såhär:

Exempel
Beräknade intäkter (exkl. moms) 300 000 kr
Beräknade kostnader (exkl. moms) - 100 000 kr
Beräknad vinst 200 000 kr
Schablonavdrag för egenavgifter på 25 % = 50 000 kr
Verksamhetens överskott 150 000 kr

Jaha? Var är den övriga skatten då? Så schablonavdraget ersätter egenavgifterna för första året för åtminstone enskilda firmor, har jag förstått det rätt?

Men mer skatt måste ju återstå, och hur får man reda på den?

Förvirringen växer och jag försöker förstå. Att jag blir trött gör inte saken bättre.

Jag tror att du hittar bäst info på Skatteverkets sida om dylikt. Gå gärna på någon av deras informationsmöten också!

Du skall i en ef betala såväl egenavgifter som inkomstskatt på företagets resultat.
Citera
2018-07-13, 08:13
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABC.
16 juli.

Jag försöker även bli klok på skatter, schablonavdrag, egenavgifter. Jag har hört flera gånger att skatten ligger runt 44 % exklusive moms. När jag tittar på skatteverket verkar egenavgifterna ligga på 28,97 % just nu. Men i exemplet i deras broschyr ser det ut såhär:

Exempel
Beräknade intäkter (exkl. moms) 300 000 kr
Beräknade kostnader (exkl. moms) - 100 000 kr
Beräknad vinst 200 000 kr
Schablonavdrag för egenavgifter på 25 % = 50 000 kr
Verksamhetens överskott 150 000 kr

Jaha? Var är den övriga skatten då? Så schablonavdraget ersätter egenavgifterna för första året för åtminstone enskilda firmor, har jag förstått det rätt?

Men mer skatt måste ju återstå, och hur får man reda på den?

Förvirringen växer och jag försöker förstå. Att jag blir trött gör inte saken bättre.

Har du intäkter på 300’ så har du sannolikt fått in 375’ (75’ i moms). Dessa bör inte spenderas. På ditt netto 150’ kommer inkomstskatt dras; styvt 30% alltså ytterligare 45’.

Www.verksamt.se skulle jag hävda är en ganska bra plattform som ”pratar” med både skatteverket och Bolagsverket (mfl?)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback