Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 00:18
  #1
Medlem
Har sett i nyheterna att bönder måste panikslakta sina djur nu pga foderbrist. Betyder detta att det finns en massa svenskt kött i butikerna nu med lägre priser eller är det ingen större skillnad? Tänkte om man skulle passa på och köpa kött nu.
Citera
2018-07-12, 00:30
  #2
Medlem
constants avatar
Ska vi verkligen gynna svenska bönder? Köpte dom svenska traktorer när det krisade för Volvo?

Visst kan det finnas andra anledningar till att gynna bönderna, men det där med att köpa svenskt slår emot dem själva.
Citera
2018-07-12, 00:35
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ska vi verkligen gynna svenska bönder? Köpte dom svenska traktorer när det krisade för Volvo?

Visst kan det finnas andra anledningar till att gynna bönderna, men det där med att köpa svenskt slår emot dem själva.

Hur slår det emot dom?

Det är viktigt att köpa svenskt och hålla lantbruket igång i det här landet så att vi är någorlunda självförsörjande på mat. Det handlar om krisberedskap.
Citera
2018-07-12, 00:38
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur slår det emot dom? Det handlar om krisberedskap.
Mm, och då är det väl fiffigt att handla svenska produkter. Även om man är bonde.
Citera
2018-07-12, 00:39
  #5
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ska vi verkligen gynna svenska bönder? Köpte dom svenska traktorer när det krisade för Volvo?

Visst kan det finnas andra anledningar till att gynna bönderna, men det där med att köpa svenskt slår emot dem själva.


Knappast relevant jämförelse, Volvo har inte sålt en traktor under den här sidan millenieskiftet. Dessutom är det en sak att stödja svensk industri (vilket jag givetvis tycker man ska göra) men lokal matproduktion är väl något så grundläggande så jag fattar inte ens varför det finns utländskt kött i hyllorna.
Citera
2018-07-12, 00:40
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mm, och då är det väl fiffigt att handla svenska produkter. Även om man är bonde.

Det är skillnad på olika. Just matproduktion, vatten, el... Det är basala saker som man vill ha nationell kapacitet till självförsörjande inom.

Sen finns det alltid fördelar för landet med att köpa svenskt, visst, men det är inte jämförbart.
Citera
2018-07-12, 00:42
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranel
Har sett i nyheterna att bönder måste panikslakta sina djur nu pga foderbrist. Betyder detta att det finns en massa svenskt kött i butikerna nu med lägre priser eller är det ingen större skillnad? Tänkte om man skulle passa på och köpa kött nu.

Just ja, ursprungsfrågan är ju vad som händer med köttpriserna. Det jag tror kommer hända är att vi kommer få se allt fler extrapriser på kött på det närmaste, då slakterierna går för högvarv.
Citera
2018-07-12, 00:43
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Servigin
Knappast relevant jämförelse...
Möjligt. Men när jag i min ungdom såg en helsida i min lokaltidning med en bonde som gnällde över att vi inte köper hans pursvenska produkter så kände jag, jag kommer aldrig bry mig om svenska bönder. Han stod stolt vid en sprillans ny Valmet.
Citera
2018-07-12, 00:44
  #9
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är skillnad på olika. Just matproduktion, vatten, el... Det är basala saker som man vill ha nationell kapacitet till självförsörjande inom.

Sen finns det alltid fördelar för landet med att köpa svenskt, visst, men det är inte jämförbart.
Så den kapacitet bönderna nu visar är tillfredsställande?
Citera
2018-07-12, 00:45
  #10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Just ja, ursprungsfrågan är ju vad som händer med köttpriserna. Det jag tror kommer hända är att vi kommer få se allt fler extrapriser på kött på det närmaste, då slakterierna går för högvarv.
Svenskt kött är dyrt, det vi kommer se är mer svenskt, färre import. Knappast lägre priser på kött generellt. Men mer svenskt kött, och lägre priser på det.
Citera
2018-07-12, 00:46
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så den kapacitet bönderna nu visar är tillfredsställande?

Nej, men köper vi inte svenskt kött, svenska mejeriprodukter och svenska spannmålsprodukter, så kommer än fler bönder lägga ner sin verksamhet, och då blir vi än mer beroende av import.
Citera
2018-07-12, 00:48
  #12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nej, men köper vi inte svenskt kött, svenska mejeriprodukter och svenska spannmålsprodukter, så kommer än fler bönder lägga ner sin verksamhet, och då blir vi än mer beroende av import.
Och köper inte svenska bönder svenska produkter så... osv.

Man kan inte stå och skrika om att vi måste köpa svenskt kött intill en traktor från Finland. PUNKT!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback