2018-07-11, 23:43
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Jag sitter här snart vid midnatt med en stor upptinad hjortstek brevid mig och funderar på att röka kött imorgon. Frågan är bara, hur fan gör man?

Är det bara att ta fram köttbiten innan rökning, peppra och salta rejält runtom hela biten sen gnida in det lite fint innan man kastar in steken rakt in i röken?

Mycket tacksam för svar!
Senast redigerad av Luftgevar 2018-07-11 kl. 23:52.
Citera
2018-07-12, 00:06
Medlem
Jag antar att du är ute efter ett resultat som motsvarar kött man hittar i en "renklämma"? I så fall måste du rimma köttet innan, gärna med lite nitrit för att få rätt färg.
Citera
2018-07-12, 00:32
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Jag antar att du är ute efter ett resultat som motsvarar kött man hittar i en "renklämma"? I så fall måste du rimma köttet innan, gärna med lite nitrit för att få rätt färg.
Mja, vet inte riktigt, huvudsaken är att det ska vara gott!
Funkar det inte bara att salta och peppra det som vanligt eller kommer köttet bli väldigt smaklöst?
Citera
2018-07-12, 00:34
Medlem
AA-suiteds avatar
Sök på Youtube. Det är dagens instruktionsmanual och med tanke på att det utöver det verbala även är visuellt samt kortare hjälper det bättre än en instruktionsmanual. Finns både på svenska och engelska. Skulle tro att det engelska utbudet är större eftersom det finns bra många engelsktalande personer i världen.
Citera
2018-07-12, 00:48
Medlem
Tvonds avatar
Jag brukar lägga köttet några dagar i saltlag ca 3-5 och använda som ovan redan påpekat nitritsalt utan nitrit så blir köttet väldans grått och tråkigt. Dessutom skyddar nitrit mot mikroorganismer som kan ge botulism. Orkar man inte med lag kan man alltid använda en spruta istället.
Citera
2018-07-12, 06:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Nitrit ska absolut inte användas för någon färgs skulle, utan för slippa botulism om det finns risk för något sånt.
Nitrit är inte speciellt nyttigt, så bör undvikas om det går.

Om man ska kallröka så är amazing smoker eller liknande produkter outstanding på kallröka.
Då det ryker väldigt mycket och höjer inte temperaturen.
Sen är det nog lite för varmt att kallröka för tillfället väl?

Ska man varmröka så kan man lägga det i saltlag efteråt, så slipper man nitrit.
Senast redigerad av klyban 2018-07-12 kl. 06:11.
Citera
2018-07-12, 13:17
Medlem
flaskborstes avatar
Fundera på om du vill kallröka eller varmröka

Varmrökning sker i eldens rök (enkelt uttryckt)
Kallrökning så hålls köttet borta från eldens rök och hängs i en kammare med rökmaterial som hettas upp tills det ryker. Eldens rök går ut för sig och enbart röken från rökkammaren påverkar köttet.
Den senare metoden blir kallare och man slipper en del smak från själva eldens rök och kan då få starkare smak av rökspån eller enris än om den blandats upp med rök från annan vanlig ved.

En del menar också att man skall undvika att röka i "eldens" rök då den är giftigare.

Sedan finns en annan sola där man skiljer varm och kallrökt enbart med temperatur. Då oftast alltid utan "eldrök" alls.

Samma sak kan göras i "eldrök" men det vet jag inte många som hålls med förutom då möjligen scouter.
Citera
2018-07-12, 15:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Är den amazing eller outstanding?
Den produkten jag pratar om heter "Amazing smoker" och den är outstanding(i mitt tycke)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in