Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-15, 11:42
  #49
Medlem
S0LD13R777s avatar
Du kan nog sänka till en skatt på 10% för GRUNDLÄGGANDE välfärd.

Tar du bort bidrag till kreti och pleti
Stänger ner majoriteten av myndigheterna (majoriteten är helt onödiga)
Slutar upp med att kasta pengar på folks hobbyverksamhet som idrott och kultur t.ex.

finns säkert mycket mer onödigt som kan skäras bort som nämnts i tråden och sånt som folk
inte tänkt på.

Ja då kan du skära ner skatten till 10%.
10% känns som en rimlig skatt.
Citera
2018-07-15, 12:37
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Haha, knappast. Men utveckla gärna resonemanget. Blir svårt att se hur deras belastning på välfärden i paritet med deras skrala skatteintäkter skulle kunna gå med annat än brakmunis.
Lite kort då.
* Nisse som föds i Sverige kostar skattebetalarna i snitt 2.9 MSEK fram tills han gått ut gymnasiet.
* Dessa 2.9 MSEK måste skattebetalarna ta tillbaka av Nisse och därför är skattesystemet dimensionerat att ta ut 2.9 MSEK utöver det Nisse betalar i skatt för försvar, rättsväsende, personliga assistenter, sjukvård, genuscertifiering etc.
* Pekka som växte upp i Finland och kom hit när han gick ut gymnasiet har inte kostat Svenska skattebetalarna ett öre.
* Men Pekka får inte göra något skatteavdrag på 2.9 MSEK och plundras därför på 2.9 MSEK för mycket under sitt liv här i Sverige.

Nu kan någon göra den korrekta observationen att detta gäller om Pekka kommer när han är ca 19 år.
* Skulle Pekka komma när han är nyfödd blir det som Nisse. Ingen nämnvärd skillnad.
* Skulle Pekka komma hit när han är 64 (och jobbar ett år) beror det lite på hur mycket pensionssparande Pekka utverkat från andra länder. Är det mycket och han spenderar så går skattebetalarna kanske +-0. Annars blir det förlust.

Dvs en ankomstålder på 20 år är peak profit för skattebetalarna.

Citera
2018-07-15, 13:41
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Lite kort då.
* Nisse som föds i Sverige kostar skattebetalarna i snitt 2.9 MSEK fram tills han gått ut gymnasiet.
* Dessa 2.9 MSEK måste skattebetalarna ta tillbaka av Nisse och därför är skattesystemet dimensionerat att ta ut 2.9 MSEK utöver det Nisse betalar i skatt för försvar, rättsväsende, personliga assistenter, sjukvård, genuscertifiering etc.
* Pekka som växte upp i Finland och kom hit när han gick ut gymnasiet har inte kostat Svenska skattebetalarna ett öre.
* Men Pekka får inte göra något skatteavdrag på 2.9 MSEK och plundras därför på 2.9 MSEK för mycket under sitt liv här i Sverige.

Nu kan någon göra den korrekta observationen att detta gäller om Pekka kommer när han är ca 19 år.
* Skulle Pekka komma när han är nyfödd blir det som Nisse. Ingen nämnvärd skillnad.
* Skulle Pekka komma hit när han är 64 (och jobbar ett år) beror det lite på hur mycket pensionssparande Pekka utverkat från andra länder. Är det mycket och han spenderar så går skattebetalarna kanske +-0. Annars blir det förlust.

Dvs en ankomstålder på 20 år är peak profit för skattebetalarna.


Ja förutsatt att en invandrare som kommer vid 20 får ett riktigt jobb och inte tar hit gamla släktingar så är det en enorm vinstaffär. Detta är ofta fallet gällande arbetskraftsinvandrare.

När det däremot gäller flyktingar, asylsökande eller deras anhöriga är historien givetvis en annan vilket du alltid bortser från för att blanda bort korten. Att kalla afghanerna för arbrtskraftsinvandring som Lööf gör är skrattretande givet vetskapen om deras usla resultat från skolan och deltagande på arbetsmarknaden.

Endast en liten del av flykting och asylinvandrare har kompetens för att klara av att skaffa sig ett riktigt produktivt jobb vilket gör att de trots gynnsam ankomstålder ändå blir en enorm kostnad för skattebetalarna. Detta är alla nationalekonomer överens om.

Det du heller inte får glömma är att asylsökande och flyktinginvandrare är överdrivet benägna att ta med sig tex föräldrar som också ska få gratis välfärd och ständig pension. Pga bla kulturella skäl jobbar dessa migranters fruar i otroligt låg utsträckning vilket gör att denna migrant måste bli otroligt högavlönad för att finansiera mor, far och frus uttag av välfärd.

"Försörjningskravet" som du tidigare hänvisat till är bara en chimär. Det innebär i princip att du lyckas ha ett fast boende av någon form i ett år och en lägstalön så får hela tjocka släkten fritt inträde.
Citera
2018-07-15, 13:49
  #52
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Lite kort då.
* Nisse som föds i Sverige kostar skattebetalarna i snitt 2.9 MSEK fram tills han gått ut gymnasiet.
* Dessa 2.9 MSEK måste skattebetalarna ta tillbaka av Nisse och därför är skattesystemet dimensionerat att ta ut 2.9 MSEK utöver det Nisse betalar i skatt för försvar, rättsväsende, personliga assistenter, sjukvård, genuscertifiering etc.
* Pekka som växte upp i Finland och kom hit när han gick ut gymnasiet har inte kostat Svenska skattebetalarna ett öre.
* Men Pekka får inte göra något skatteavdrag på 2.9 MSEK och plundras därför på 2.9 MSEK för mycket under sitt liv här i Sverige.

Nu kan någon göra den korrekta observationen att detta gäller om Pekka kommer när han är ca 19 år.
* Skulle Pekka komma när han är nyfödd blir det som Nisse. Ingen nämnvärd skillnad.
* Skulle Pekka komma hit när han är 64 (och jobbar ett år) beror det lite på hur mycket pensionssparande Pekka utverkat från andra länder. Är det mycket och han spenderar så går skattebetalarna kanske +-0. Annars blir det förlust.

Dvs en ankomstålder på 20 år är peak profit för skattebetalarna.


Det var ju en fin tolkning av det hela. Men du glömde att Pekka har ett val. Väljer han att komma hit, så har han accepterat reglerna och plundras givetvis inte på en enda krona, eftersom han inte har betalat en enda krona i skatt innan han kom.

Eftersom Pekka kommer sitta utanför Systembolaget och tigga, så kommer han enbart kosta oss massor i sjukvårdskostnader och sociala insatser utan att bidra, medans Nisse utbildade sig till civilingenjör och fick jobb hos ABB efter examen och fram till pensionen jobbade idogt.
Citera
2018-07-15, 18:46
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja förutsatt att en invandrare som kommer vid 20 får ett riktigt jobb och inte tar hit gamla släktingar så är det en enorm vinstaffär. Detta är ofta fallet gällande arbetskraftsinvandrare.
Låter som vi kan bli överens om det iaf. Det är ju inte illa att vi kan bli det.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
När det däremot gäller flyktingar, asylsökande eller deras anhöriga är historien givetvis en annan vilket du alltid bortser från för att blanda bort korten. Att kalla afghanerna för arbrtskraftsinvandring som Lööf gör är skrattretande givet vetskapen om deras usla resultat från skolan och deltagande på arbetsmarknaden.
Det är snarare du och andra som är helt oförmögna till läsförståelse och att föra en saklig diskussion.
Står det invandrare, invandring, migranter så gäller det hela gruppen. Och svarar jag på det så får folk här en psykos. Det klarar man inte av. Då visar det sig att med invandring menar dom kanske 1% av invandringen. Det är inte seriöst. Det är förståndshandikappat. Vill man tala om flyktingar så skriver man flyktingar.

Arbetskraftsinvandring är klart definierat. Man bor i utlandet, söker och får ett jobb här. Och har uppehållstillstånd så länge man jobbar.
(Det gäller för de flesta EU invandrare men de går under en annan rubrik).

När Ericssons förre VD Hans Vesterberg flyttade till USA och började jobba som CTO på Verizon, ska inte hans fru få följa med då?
Normala människor svarar ja på det. Utan att tveka. Allt annat är absurt.
Ska eventuella minderåriga barn få följa med? Återigen normala människor svarar jag på det utan att tveka.
Och där har du anhöriginvandringen i Sverige. Den gäller maka, make, sambo, barn under 18.

Försörjningskravet är att bostaden skall vara tillräckligt stor. Och att inkomsten skall täcka både anknytningspersonen och anhöriginvandraren.
Låter inte speciellt uppseendeväckande i mina öron.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Endast en liten del av flykting och asylinvandrare har kompetens för att klara av att skaffa sig ett riktigt produktivt jobb vilket gör att de trots gynnsam ankomstålder ändå blir en enorm kostnad för skattebetalarna. Detta är alla nationalekonomer överens om.

Det du heller inte får glömma är att asylsökande och flyktinginvandrare är överdrivet benägna att ta med sig tex föräldrar som också ska få gratis välfärd och ständig pension. Pga bla kulturella skäl jobbar dessa migranters fruar i otroligt låg utsträckning vilket gör att denna migrant måste bli otroligt högavlönad för att finansiera mor, far och frus uttag av välfärd.
2,9 MSEK utslaget på 45 år blir 5,4 kSEK/månad. I skatt. Det är bara det som är utöver det som går till övriga kostnader. Dvs invandraren som får även ett lågavlönat jobb kommer att gå plus. (11 kSEK/månad i bruttolön lär räcka).
Däremot går man inte plus om man inte jobbar.

Åtgärder som behövs är därför en fri arbetsmarknad. Och indragna bidrag (också för svenskar).
Då kommer folk i arbete och försörjer sig. Då försvinner de minusposter som finns.

(Vad jag vet är det bara C som driver detta. Möjligen gör hela Alliansen det men det är inte så tydligt. Vänstertomtarna V+SD+S+Mp verkar anse att framtidens melodi är bidrag. Med bidrag skall Sverige byggas säger dom, och sneglar på förebilden Nordkorea).

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
"Försörjningskravet" som du tidigare hänvisat till är bara en chimär. Det innebär i princip att du lyckas ha ett fast boende av någon form i ett år och en lägstalön så får hela tjocka släkten fritt inträde.
Nu har du läst någon blogg som lurat dig. Se ovan. Läs lagtexten.
Citera
2018-07-15, 18:59
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Det var ju en fin tolkning av det hela. Men du glömde att Pekka har ett val. Väljer han att komma hit, så har han accepterat reglerna och plundras givetvis inte på en enda krona, eftersom han inte har betalat en enda krona i skatt innan han kom.
Visst har Pekka ett val, men det är goddag yxskaft.
Jag för ett ekonomiskt resonemang där jag tittar på resultaträkningen för skattebetalarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Eftersom Pekka kommer sitta utanför Systembolaget och tigga, så kommer han enbart kosta oss massor i sjukvårdskostnader och sociala insatser utan att bidra, medans Nisse utbildade sig till civilingenjör och fick jobb hos ABB efter examen och fram till pensionen jobbade idogt.
Huvuddelen av unga civ ing jag träffar på är utlandsfödda. Sedan vill jag inte säga att det är representativt för utb i Sverige. Det är bara representativt för de som klarar sig igenom nålsögat att bli anställd på ställen där jag observerar.
Citera
2018-07-15, 19:29
  #55
Medlem
S0LD13R777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Visst har Pekka ett val, men det är goddag yxskaft.
Jag för ett ekonomiskt resonemang där jag tittar på resultaträkningen för skattebetalarna.

Huvuddelen av unga civ ing jag träffar på är utlandsfödda. Sedan vill jag inte säga att det är representativt för utb i Sverige. Det är bara representativt för de som klarar sig igenom nålsögat att bli anställd på ställen där jag observerar.

Du missar dock att dessa är anställda för att de har brun hud, du skulle bli förvånad hur mycket PK-företag skiter i bara för att de sökande har brun hud, det är i stort sett alltid så att de bruna placeras in på bekostnad av bättre folk. Märks sedan tydligt när arbetet börjar på riktigt när de visar sig fått glädjebetyg även under utbildningen, man har egentligen inte klarat utbildningen men glädjebetygen för att de har brun hud är satta. Bara titta på de genomusla indier som härjar runt på svensk arbetsmarknad, man tror att de skojar med tanke på den urusla nivån på indierna.

Du väljer även att inte titta på de ekonomiska förluster som uppstår på grund av personer som har dessa falska betyg och falskt tillskansade utbildningar när de kukar ur på arbetsplatserna för att kunskaperna saknades. Du är som samhället i stort, en som blundar för de faktiska omständigheterna av detta fuskande. Jag tycker synd om de som inte anställs för att man fuskar för de bruna inte klarar av att gå vidare på egna meriter och går vidare på fabricerade meriter.

Hade dessa inte ens kommit hit så hade vi kunnat sänka skatten ännu mer och falska meriter hade inte varit något som hade existerat.
Citera
2018-07-16, 11:59
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Låter som vi kan bli överens om det iaf. Det är ju inte illa att vi kan bli det.


Det är snarare du och andra som är helt oförmögna till läsförståelse och att föra en saklig diskussion.
Står det invandrare, invandring, migranter så gäller det hela gruppen. Och svarar jag på det så får folk här en psykos. Det klarar man inte av. Då visar det sig att med invandring menar dom kanske 1% av invandringen. Det är inte seriöst. Det är förståndshandikappat. Vill man tala om flyktingar så skriver man flyktingar.

Arbetskraftsinvandring är klart definierat. Man bor i utlandet, söker och får ett jobb här. Och har uppehållstillstånd så länge man jobbar.
(Det gäller för de flesta EU invandrare men de går under en annan rubrik).

När Ericssons förre VD Hans Vesterberg flyttade till USA och började jobba som CTO på Verizon, ska inte hans fru få följa med då?
Normala människor svarar ja på det. Utan att tveka. Allt annat är absurt.
Ska eventuella minderåriga barn få följa med? Återigen normala människor svarar jag på det utan att tveka.
Och där har du anhöriginvandringen i Sverige. Den gäller maka, make, sambo, barn under 18.

Försörjningskravet är att bostaden skall vara tillräckligt stor. Och att inkomsten skall täcka både anknytningspersonen och anhöriginvandraren.
Låter inte speciellt uppseendeväckande i mina öron.


2,9 MSEK utslaget på 45 år blir 5,4 kSEK/månad. I skatt. Det är bara det som är utöver det som går till övriga kostnader. Dvs invandraren som får även ett lågavlönat jobb kommer att gå plus. (11 kSEK/månad i bruttolön lär räcka).
Däremot går man inte plus om man inte jobbar.

Åtgärder som behövs är därför en fri arbetsmarknad. Och indragna bidrag (också för svenskar).
Då kommer folk i arbete och försörjer sig. Då försvinner de minusposter som finns.

(Vad jag vet är det bara C som driver detta. Möjligen gör hela Alliansen det men det är inte så tydligt. Vänstertomtarna V+SD+S+Mp verkar anse att framtidens melodi är bidrag. Med bidrag skall Sverige byggas säger dom, och sneglar på förebilden Nordkorea).


Nu har du läst någon blogg som lurat dig. Se ovan. Läs lagtexten.

När man talar om invandring så är en betydande del flyktingar eller anhöriga till flyktingar. Arbetskraftsinvandringen är en minoritet av den totala invandringen vilket innebär att det är fullt logiskt att resonera så som folk enligt dig gör. Du gör tvärtom och resonerar som om den huvudsakliga delen av ibvabdringen är arbetskraft.

Självklart ska Vestbergs fru få följa med. Men under förutsättningen att Vestberg betalar alla försäkringar och dyl som säkerställer hennes försörjning och uttag av välfärd. I USA säkerställer man likväl att invandrarens inkomst är relativt hög för att godkänna dennes makas invandring. Om Vestberg skulle få sparken inom något år är han helt ansvarig för att lösa situationen själv. USA ger fö enbart green cards till högkvalificerade och mottar tillbaka alla "flyktingar" med våld!

I Sverige däremot innebär "normen" för att du ska få ta hit din maka att du har en fast lön samt ett boende som två kan bo på (typ 30kvm) Lönen kan tom vara klart UNDER medelinkomsten. När makan väl är här så försvinner alla dina försörjningsplikter inom något år ungefär. Dessutom gäller "försörjningsstödet" i princip enbart arbetskraft. Nästan alla flyktingar och asylsökande slipper det pga "synnerligen ömmande skäl". Försörjningskravet är som sagt en chimär och gäller bara en bråkdel. Infördes av alliansen för stt man skulle lura korkade väljare att man ställde någon slags krav.

Sedan har makan full rätt till skattefinansierad välfärd från dag 1. I USA får man betala försäkringar. Skillnaden är monunental.

Ska man ha det system Sverige har får man kraftigt begränsa allt annat än behovsprövad arbetskraft. Alternativt stöpa om hela samhällsmodellen. Att göra det ena utan det andra, som galna svenska politiker gör, är som att ta in folk i en läckande båt utan att bry sig om läckan.

Endast en bråkdel av alla flyktinginvandrare och deras anhöriga klarar sv att hitta ett jobb som inte är finansierat av bidrag. Så trots att siffran är låg (om den nu stämmer) så är det en otrolig förlust. Vilket tex Ruist bekräftar i sin senaste studie. Läst den?

Återigen. INFÖR dessa åtgärder då! Gör det FÖRST och anpassa samhället efter det SEN.
Man kan ju inte anpassa sig efter förutsättningar man eventuellt någon gång i framtiden kommer att tillämpa.

Gör du samma sak IRL?

* Jag ska ta ett svalkande bad i dag, för nästa vecka kanske det kommer en värmebölja..

* Jag ska ta ett stort lån idag, för om 5 år kanske jag vill köpa ett nytt boende..

* Jag ska bjuda hem 100 gäster till helgen. För 2030 kommer jag ha ett boende anpassat för stora bjudningar.
__________________
Senast redigerad av flanders 2018-07-16 kl. 12:03.
Citera
2018-07-16, 15:35
  #57
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Visst har Pekka ett val, men det är goddag yxskaft.
Jag för ett ekonomiskt resonemang där jag tittar på resultaträkningen för skattebetalarna.


Huvuddelen av unga civ ing jag träffar på är utlandsfödda. Sedan vill jag inte säga att det är representativt för utb i Sverige. Det är bara representativt för de som klarar sig igenom nålsögat att bli anställd på ställen där jag observerar.

Det kan vi nod tvista om. Men faktum är att Pekka inte har betalat en krona i skatt innan han kom hit och har således inte rånats på någonting.

Gissar dock att de inte heter Pekka. Låter lite märkligt att så pass många är utlandsfödda. Men kanske är arbetskraftsinvandrare? Eller så kanske du blandar ihop dem med inrikesfödda med utländskt födda föräldrar?
Citera
2018-07-16, 21:15
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror att vi kan lätt sänka skatten med 20%, men ändå hålla upp grundläggande välfärd. Allt detta görs igenom att skära ner på allt onödigt och endast behålla det som är grundläggande så som skola, polis, sjukhus och inget mer.

Skolan kan man skära ned totalt på så barnen slipper gå så jävla många onödiga år och timmar i skolan bara för att lärarna inte ska vara arbetslösa? Ersätt idrott med yoga, bort med hemkunskap(sätt press på föräldrarna), bort med engelskan då vi lär oss redan det automatiskt, ja vad mer lärs ut på skolan?

Vi avskaffar migrationsverk och invandring samt värdelösa SFI. Vi avskaffar SVT's TV-monopol.

Hur mycket kan man sänka skatten men ändå hålla upp grundläggande välfärd?

Jag tror inte på några enkla lösningar när det gäller att sänka skatten. Vi har massor av åldringar som inte betalat in till sin pension. Många har egentligen inte råd att bo dyrare än en studentlägenhet. Sen lever de till 90....
Den senaste tiden gissar jag att alla brandsoldater vill ha 50% löneförhöjning!
Har vi råd med det?
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback