Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 20:55
  #1
Medlem
Vet inte om bränsleförbrukning på 2 taktare blivit mindre sedan 80 90 talet volket är hur gammal min motor är men ändå.

Har fått en yamaha 4 hk och undrar vad den kan tänkas dra per mil?

Hämtar den nästa vecka nämlige7annars hade jag testat.

Tänker lugn körning och den ska sitta på en kajak som väger 25 kg så den behöver inte ansträn5sig mycket.
Citera
2018-07-11, 21:14
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Ganska omöjligt att säga. Går absolut att räkna på förbrukning per minut vid ett visst varvtal/storlek på propeller osv osv, men faktorer som medvind, vågor osv osv gör det rätt svårt för att inte säga omöjligt.

Hade en 2 hästars som gick bra som attan i medvind i en liten båt, men gick knappt framåt i motvind osv.

Går helt enkelt inte att räkna på. Iofs är det en sjö så kan du säkert få en uppskattning men sedan har du en liten strömlinjeformad båt 1 person och ett fiskespö jämfört med 3 i en större båt och 300 kg packning i motvind så kanske du knappt kommer framåt med en 4hk.
Citera
2018-07-11, 21:15
  #3
Medlem
flaskborstes avatar
Det är betydligt värre att beräkna bränsleåtgång i vatten än på land och på hjul.
I vattnet så har du vågor, strömmar och vindar. Båtens skrovplacering i förhållande till vattnet mm mm
Hur fort du vill åka, puttra fram på tomgång eller på högsta varv.

En bil eller motorcykel är enklare att få fram ett ungefärligt värde på men en båt/kanot desto värre.

Så allt mellan 1 liter till 3 liter på 10 km är nog att räkna med.
Sen är väl inte km direkt det man använder på sjön. Sjömil och distansminuter och liknande brukar sjöbusarna använda.
Citera
2018-07-11, 21:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det är betydligt värre att beräkna bränsleåtgång i vatten än på land och på hjul.
I vattnet så har du vågor, strömmar och vindar. Båtens skrovplacering i förhållande till vattnet mm mm
Hur fort du vill åka, puttra fram på tomgång eller på högsta varv.

En bil eller motorcykel är enklare att få fram ett ungefärligt värde på men en båt/kanot desto värre.

Så allt mellan 1 liter till 3 liter på 10 km är nog att räkna med.
Sen är väl inte km direkt det man använder på sjön. Sjömil och distansminuter och liknande brukar sjöbusarna använda.

Du ser det går att uppskatta.

1-3liter mil låter inte så farligt.
Citera
2018-07-11, 21:25
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Du ser det går att uppskatta.

1-3liter mil låter inte så farligt.

Det är snarare egen erfarenhet med en glasfiber kanadensare jag hade förr i tiden och hade en liten snurra på. Mins tyvärr inte Hk på den men det var kanske 2-3hk och sidomontage i aktern av kanoten.
Numera finns det ju elmotorer till kanoter. Jag vet dock inte hur dessa är.
Citera
2018-07-11, 23:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det är snarare egen erfarenhet med en glasfiber kanadensare jag hade förr i tiden och hade en liten snurra på. Mins tyvärr inte Hk på den men det var kanske 2-3hk och sidomontage i aktern av kanoten.
Numera finns det ju elmotorer till kanoter. Jag vet dock inte hur dessa är.

Beror väl också på hur mkt man gasar.

Även på extremt lågt varv,typ bara lägga i växeln och gasa jättelite kommer man röra sig fortare än vad man padlar och det är vad som är huvudsaken för mig.

Sett på youtube dom som satt utombordare på kajak och går ganska fort faktiskt även med små motorer
Citera
2018-07-13, 18:38
  #7
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Beror väl också på hur mkt man gasar.

Även på extremt lågt varv,typ bara lägga i växeln och gasa jättelite kommer man röra sig fortare än vad man padlar och det är vad som är huvudsaken för mig.

Sett på youtube dom som satt utombordare på kajak och går ganska fort faktiskt även med små motorer
Med en 4hk på en kajak lär du komma bra under 0,5L/nm, kanske under 0,3, även om du ger full gas, och då lär det gå undan!
Citera
2018-07-31, 14:41
  #8
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det är betydligt värre att beräkna bränsleåtgång i vatten än på land och på hjul.
I vattnet så har du vågor, strömmar och vindar. Båtens skrovplacering i förhållande till vattnet mm mm
Hur fort du vill åka, puttra fram på tomgång eller på högsta varv.

En bil eller motorcykel är enklare att få fram ett ungefärligt värde på men en båt/kanot desto värre.

Så allt mellan 1 liter till 3 liter på 10 km är nog att räkna med.
Sen är väl inte km direkt det man använder på sjön. Sjömil och distansminuter och liknande brukar sjöbusarna använda.

Jag TROR inte att den kommer dra ens 1 L/mil...
Jag har en gammal 10hp 2t som drar max 12L på en heldags stenhård körning.
Citera
2019-03-27, 22:01
  #9
Medlem
mjps avatar
Min 4 hk fyrtaktare drog 2 liter vid 10 d ~02 d 300 kg båt
Min 4 hk 2 takt drar ca 4 l alltså dubbelt så mkt men jag väljer den för den startar alltid utan problem!
Citera
2019-03-28, 21:39
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Min 4 hk fyrtaktare drog 2 liter vid 10 d ~02 d 300 kg båt
Min 4 hk 2 takt drar ca 4 l alltså dubbelt så mkt men jag väljer den för den startar alltid utan problem!
2 liter totalt någonsin från att du skaffade den tills du slutade använda den eller 2 liter per någonting? Vad betyder 10 d och 02 d? Det var inte sådär jättetydligt skrivet.
Citera
2019-03-28, 23:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreashansson8
Vet inte om bränsleförbrukning på 2 taktare blivit mindre sedan 80 90 talet volket är hur gammal min motor är men ändå.

Har fått en yamaha 4 hk och undrar vad den kan tänkas dra per mil?

Hämtar den nästa vecka nämlige7annars hade jag testat.

Tänker lugn körning och den ska sitta på en kajak som väger 25 kg så den behöver inte ansträn5sig mycket.

Bränsleförbrukning är svåra grejor särskilt för planande/halvplanande udda skapelser, här har du en viss överblick över bränsleförbrukningen, alltså liter/hästkraftstimme
https://www.google.com/search?rlz=1C...eABP0n1kCzQBM:

Alltså en tvåtaktare är väldigt oekonomisk, en gammal kanske man får lägga på lite också
Du kommer sannolikt att få byta propeller om du skall få ut max
men här är ett beräkningsprogram för hur fort det kommer att gå samt vilken propeller du skall ha, du kanske får ett visst hum men knappast exakta värden
Här kan du sätta in vilka värden du vill, vill du pissköra så sätter du in kanske 1 hp och se hur fort du kommer fram anpassa motorvarvtalet
Hur bra detta fungerar vet jag inte, någon kan ju sätta in sina befintliga båtar och se om det fungerar
Lycka till
https://www.vicprop.com/planing_size.php
Citera
2019-04-01, 01:52
  #12
Moderator
Oddballs avatar
Annars brukar man säga att en båtmotor drar antal hästkrafter delat med två antal liter per timme, så en 4 hästars skulle då dra ca 2 liter i timmen. Det kan nog stämma, hade en 4 hästars Suzuki och innan dess en Evinrude och siffrorna matchar deras åtgång rätt bra tror jag.

(hästkrafter/2) liter per timme
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback