Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 16:33
  #1
Medlem
Jag har insett att jag inte har nån riktig
passion för nåt. Andra kan berätta att
de "brinner för X", eller att de "älskar att
X", men jag känner ingen riktig
entusiasm för nåt överhuvudtaget.

Det känns jobbigt, för det finns liksom
inget jag kan se fram mot att göra.

Hur hittar man sin passion?
Citera
2018-07-11, 16:40
  #2
Medlem
SektenAnderssons avatar
det finns ju många olika hobbies som kan utvecklas till en passion, några exempel är schack och måleri. Har du funderat på att börja teckna ?

Eller finns din dolda passion i alkohol/droger, tv-spel, böcker, religion eller kvinnor kanske ?
Citera
2018-07-11, 16:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
det finns ju många olika hobbies som kan utvecklas till en passion, några exempel är schack och måleri. Har du funderat på att börja teckna ?

Eller finns din dolda passion i alkohol/droger, tv-spel, böcker, religion eller kvinnor kanske ?
`

Vissa av sakerna du skriver om är LITE
intressanta, men passionen saknas.
Citera
2018-07-11, 16:53
  #4
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
`

Vissa av sakerna du skriver om är LITE
intressanta, men passionen saknas.

som tur är, är det ju faktiskt inte nödvändigt att ha en passion heller. Det finns inget som säger att passion måste ingå i verkligheten. Men det du kan göra är väl att försöka helt enkelt fördjupa dig i något av de ämnena du tycker verkar vara intressant - för att till slut börja brinna för det.
Citera
2018-07-11, 17:37
  #5
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
`

Vissa av sakerna du skriver om är LITE
intressanta, men passionen saknas.

Måste det vara så himla passionerat då? Vad är det för fel med att lite småmysigt pyssla med ens intressen, samt ha lätt för att växla med olika saker, istället för att man måste vara manisk ifråga om en sak?

Jag kan erkänna att jag som ung lite grann påverkades av den ständiga reklamen för passion från kvinnor och populärkultur. Ja, någon gång ibland kunde jag lite halvt spela mer passionerad än jag faktiskt var när jag t.ex. låg med kvinnor. Lite grann för att inte göra någon besviken, antar jag... Jag kan vara kåt, förälskad eller allmänt kelig, men det är ju inte riktigt samma sak. Men jag har Aspergers och är generellt inte maniskt passionerad och dramatisk av mig, utan är snarare mer den introverta, reflekterande och utforskande typen. Det är snarare nyfikenhet än passion som krävs för det.

Notera att jag även ser fram emot saker, även om jag inte är passionerad.

Sedan bör man inte glömma att vissas påstående om deras "passion" och att de "brinner" för något kan också vara lite halvt skryt och ett försök att utmåla sig som goda, duktiga, intressanta o.s.v., alternativt handlar om att sälja in sig (t.ex. för arbetgivare inom en bransch). De flesta människor jag känner sysslar med det de gör för att det ger pengar, social status och är ändå mer uthärdligt än andra saker. Väldigt få brinner för varken sitt jobb eller ens för det mesta annat i sina liv. Ge dem ett par hundra miljoner kronor och de skulle lämna allt det bakom sig.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-11 kl. 17:41.
Citera
2018-07-12, 14:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Måste det vara så himla passionerat då?

För att alla andra verkar ha så kul.
Och jag känner nästan ingenting.

Och ska man på anställlningsintervju
så blir det ju väldigt fattigt:

"Vad har du för fritidsintressen?"

"Eh...eh... va?"
__________________
Senast redigerad av Mustellaminuta 2018-07-12 kl. 14:11.
Citera
2018-07-17, 00:34
  #7
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
För att alla andra verkar ha så kul.
Och jag känner nästan ingenting.

Och ska man på anställlningsintervju
så blir det ju väldigt fattigt:

"Vad har du för fritidsintressen?"

"Eh...eh... va?"

Du har skrivit över 2300 inlägg på Flashback. Det är mycket. Och läst ännu fler inlägg. Kanske Flashback eller att diskutera är ditt intresse eller passion? Nästa gång du får frågan i anställningsintervju kan du svara något av följande:

- Jag är aktiv på ett forum på nätet och har fått ett brett kontaktnät där.
- Jag är aktiv på ett forum på nätet och diskuterar allt mellan himmel och jord där.

Du säger så klart inte Flashback utan låter lite lagom luddig om vad det är för typ av forum.
Citera
2018-07-17, 00:39
  #8
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
`

Vissa av sakerna du skriver om är LITE
intressanta, men passionen saknas.

Oftast börjar något som intressant och växer till en passion. Ju mer insatt och lärdom man får om något, desto mer passionerad blir man.

Så det som är LITE intressant är en bra början för dig. Börja där och se vad det mynnar ut i en att rata det för att det bara är LITE intressant.
Citera
2018-07-17, 00:42
  #9
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykologi: allmänt ——> Psykisk hälsa

/Mod
Citera
2018-07-17, 15:16
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Du har skrivit över 2300 inlägg på Flashback. Det är mycket. Och läst ännu fler inlägg. Kanske Flashback eller att diskutera är ditt intresse eller passion? Nästa gång du får frågan i anställningsintervju kan du svara något av följande:

- Jag är aktiv på ett forum på nätet och har fått ett brett kontaktnät där.
- Jag är aktiv på ett forum på nätet och diskuterar allt mellan himmel och jord där.

Du säger så klart inte Flashback utan låter lite lagom luddig om vad det är för typ av forum.

Det har du rätt i, men det är ingen passion
Citera
2018-07-17, 15:36
  #11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Det har du rätt i, men det är ingen passion

Jag har ingen passion, men trivs med livet ändå. Jag skulle tro att de flesta inte har någon riktig passion utan gillar att göra vissa saker
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback