Att religion och religiösa människor begår hemska aktioner i sin Guds eller sina Gudars namn är ingen nyhet. I en tid av upplysning som denna, där vetenskap och logik bör framhållas mer än vad den gör, är det tydligt att religion inte nödvändigtvis bidrar med något gott i världen (även om den till viss del kan lugna existentialism hos en del människor). Därför ser jag det som en moralisk plikt att förkunna för religiösa människor att deras tro inte är rätt, under rätt omständigheter givetvis. Om diskussionen kommer på tal med en religiös människa tassar jag därmed inte som katten runt het gröt - jag kan gå ganska hårt in på vilka faror det finns med religion, varför religion är skadligt för världen och att den tron skapar lidande och falskhet till världen. Richard Dawkins är ett exempel på en bildad vetenskapsman som kritiserats för att för hårt attackera religion och religiösa människor. Jag har länge tyckt att Dawkins retorik inte är för hård - den är nödvändig för att fler människor ska kunna leva ett liv i en vidare sanning och inte förblindade av en lögn som bringar både dem och andra olycka. Jag tror att sanningen kring livet och dess ursprung, det vill säga att själen är en illusion och att medvetandet inte fortsätter efter döden - kan ge människor ro att leva sina liv till sin maximala potential i nuet och ge kärlek och empati till de människor som finns här och nu istället för att göra saker för att få ett bra efterliv (vilket exempelvis både IS-terrorister och Svenska Kyrkans präster förutsätter, om än med olika metoder).
En del i min familj är djupt religiösa och jag har haft många diskussioner angående detta med dem. En familjemedlem har uppenbarligen börjat svänga över på mitt håll som ett resultat av dessa diskussioner (personen är i 60-årsåldern). Däremot är jag rädd för att åkalla en existentiell kris genom dessa diskussioner. Kan det vara så att jag genom att övertala en del människor att Gud inte kan existera, att jag åsamkar en existentiell kris hos dem? Försätter jag dem i ett läge som är sämre än innan? För i sådana fall tappar hela diskussionen min poäng - jag vill bringa ljus, inte mörker, med sådana diskussioner. Därav min frågeställning;
Är det moraliskt rätt att övertala religiösa människor att deras tro är falsk? Kan det bringa olycka för religiösa människor att inse att deras livsåskådning är baserad på en lögn, och är det då moraliskt bättre att låta dem tro vad de tror på?
En del i min familj är djupt religiösa och jag har haft många diskussioner angående detta med dem. En familjemedlem har uppenbarligen börjat svänga över på mitt håll som ett resultat av dessa diskussioner (personen är i 60-årsåldern). Däremot är jag rädd för att åkalla en existentiell kris genom dessa diskussioner. Kan det vara så att jag genom att övertala en del människor att Gud inte kan existera, att jag åsamkar en existentiell kris hos dem? Försätter jag dem i ett läge som är sämre än innan? För i sådana fall tappar hela diskussionen min poäng - jag vill bringa ljus, inte mörker, med sådana diskussioner. Därav min frågeställning;
Är det moraliskt rätt att övertala religiösa människor att deras tro är falsk? Kan det bringa olycka för religiösa människor att inse att deras livsåskådning är baserad på en lögn, och är det då moraliskt bättre att låta dem tro vad de tror på?