Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 11:37
  #13
Medlem
Pripps3.5s avatar
Npk är bra grejer till både gräs, trädgårdsland, buskar och i princip rubbet.
Citera
2018-07-12, 11:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Den här tråden handlar inte om MIN gräsmatta... har jag ens en gräsmatta?
Eftersom dina tips förstör gräsmattan var jag tvungen att steppa in. Varför ge ett sådant svar kan man ju undra.

Ont: Ja vill man ha en fin gräsmatta kan man behöva gödsla med Algomin eller nån annan typ av anti-mossmix, klipp ofta, då växer gräsmattan sig starkare.
Citera
2018-07-12, 15:32
  #15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Om man vill ha en fin gräsmatta typ golfgreen utan ogräs eller andra arter som klöver och mossa är det mycket jobb. Går inte komma ifrån. Kalka, gödsla, klippa lite och ofta, vattna vid torka. Vitsen är att gräset ska växa så kraftigt att det konkurrerar ut allt ogräs och då måste man ge det maxade förutsättningar.

Tycker definitivt inte det är värt besväret. Mossa är grönt och fint, mjukt och skönt. Inslag av klöver, brunört och andra blommande arter inkl maskros är mycket finare än bara gräs.

Min gräsmatta får lite hönsskit varje år och jag har kalkat emellanåt eftersom det ska hjälpa mot fästing och tvestjärt. Klipper aldrig kort och aldrig vid torka. Brukar vara fin så det duger.

I år har den blivit helt sönderbränd tyvärr, har inte vattnat och det får jag kanske ångra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback