Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-11, 10:49
  #1
Medlem
Träffade min nuvarande sambo för snart 4 år sedan. Allt gick ganska fort och redan året efter flyttade vi ihop och bildade familj.

Jag har ända sedan vi träffades haft en oroande, gnagande, magkänsla som säger mig att jag inte är ”den enda” och att han har/söker/kontakt bekräftelse hos andra. Till viss del har jag sett signaler som oxå tyder på detta. Men inte till den grad att jag kan bevisa något till 100 %.

Det hela eskalerade dock för ett år sedan då jag på omvägar (anonymt) får veta att min sambo sökt efter uppgifter på/om en annan tjej samt ”roat” sig med andra saker. När jag konfronterar honom erkänner han delar av det jag fått veta medan han förnekar vissa delar bestämt.
Han bedyrar sin ånger, säger att han älskar mig mer än allt annat.. osv osv

Mina farhågor bekräftades och jag har svårt att hitta den tillit och trygghet jag vill känna i en relation. Jag går ständigt med en oroande känsla i magen och
jag vill inte ”ge” av mig själv till en person som kanske bara sårar mig.... är han värd det..


Kan man komma vidare, går det att förlåta svek och lögner... och varför gör man så mot någon man på riktigt (säger han) verkligen älskar....?
Citera
2018-07-11, 10:53
  #2
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakburken46
Träffade min nuvarande sambo för snart 4 år sedan. Allt gick ganska fort och redan året efter flyttade vi ihop och bildade familj.

Jag har ända sedan vi träffades haft en oroande, gnagande, magkänsla som säger mig att jag inte är ”den enda” och att han har/söker/kontakt bekräftelse hos andra. Till viss del har jag sett signaler som oxå tyder på detta. Men inte till den grad att jag kan bevisa något till 100 %.

Det hela eskalerade dock för ett år sedan då jag på omvägar (anonymt) får veta att min sambo sökt efter uppgifter på/om en annan tjej samt ”roat” sig med andra saker. När jag konfronterar honom erkänner han delar av det jag fått veta medan han förnekar vissa delar bestämt.
Han bedyrar sin ånger, säger att han älskar mig mer än allt annat.. osv osv

Mina farhågor bekräftades och jag har svårt att hitta den tillit och trygghet jag vill känna i en relation. Jag går ständigt med en oroande känsla i magen och
jag vill inte ”ge” av mig själv till en person som kanske bara sårar mig.... är han värd det..


Kan man komma vidare, går det att förlåta svek och lögner... och varför gör man så mot någon man på riktigt (säger han) verkligen älskar....?

Kan du skriva ut lite mer vad han ERKÄNT att han har gjort.

En anonym källa känns ju inte så trovärdigt...

Alla kan göra ett misstag vissa gör större än andra.

Ni har trots allt varit tillsammans länge och bor ihop så jag tycker ni ska kämpa men bruss lite på vad han erkänt...

Har ni barn ?
Citera
2018-07-11, 12:29
  #3
Medlem
Beror väl på hur mycket han är beredd att reparera ert förhållande. Ni måste ha många och långa snack helt öppet om hur ni känner, vad som ledde/leder fram till att han beter sig som han gör. Du tar din del i det hela och han tar sin och sedan får ni väl se om ni båda är beredda att göra arbetet som krävs för att bygga upp relationen igen.

Gör ni inget åt orsaken så lär det ju hända igen. Har ditt förtroende brustit så pass att du inte vill 'ge' dig åt honom så är det upp till honom att bevisa att det inte händer igen och du är beredd att jobba på att förlåta och förstå honom så att ni båda kan gå vidare.
Citera
2018-07-11, 13:02
  #4
Moderator
tobess avatar
Detta är min syn på saken.

Det finns egentligen bara två alternativ i fall som dessa och de ligger på totalt motsatta sidor av spektrumet.

Alternativ #1

Han lovar heligt och dyrt att han aldrig gör om det. Och du förlåter honom helt och hållet. Glöm det som varit och börja på ny sida.

Alternativ #2

Gör slut på förhållandet.

Något mellanting finns inte. Om du inte klarar av att lita på honom, och inte klarar av att "ge av dig själv" så är förhållandet i längden ändå dödsdömt och det kommer bara att röra sig om ett utdraget lidande som endera leder till att ni bryter upp eller att han är otrogen igen.

Det enda alternativet för att förhållandet ska ha en chans är att ni båda helhjärtat satsar på det och kommer över det som hänt tidigare.
Citera
2018-07-11, 14:33
  #5
Medlem
SektenAnderssons avatar
det är väl bara att du undersöker honom och begrundar i din stillhet om du vill leva med denne man resten av ditt liv, svårare än så är det inte
Citera
2018-07-12, 08:46
  #6
Medlem
Att han skickat bilder på sig själv (naken) på snapchat och tvärtom. Att han haft kontakt med andra etc. dock ej irl vad han påstår iaf.
Ja, vi har barn.
Citera
2018-07-12, 09:08
  #7
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakburken46
Att han skickat bilder på sig själv (naken) på snapchat och tvärtom. Att han haft kontakt med andra etc. dock ej irl vad han påstår iaf.
Ja, vi har barn.

Det kommer ner till ett val. Antingen så är det här en nonissue, du litar på hans ord och ni går vidare i livet. Eller så kommer du aldrig att förlåta, ställa ultimatum och hela den baletten.

Om du känner att relationen endast kan fortsätta om du sätter upp spelregler, då kan du lika gärna lägga ner direkt. För det kommer bara slita itu er över tid.

Barnen mår bättre av en hälsosam delad vårdnad än en ohälsosam relation mellan föräldrar under samma tak.
Citera
2018-07-12, 10:53
  #8
Medlem
Bertfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakburken46
Att han skickat bilder på sig själv (naken) på snapchat och tvärtom. Att han haft kontakt med andra etc. dock ej irl vad han påstår iaf.
Ja, vi har barn.

Många gifta manliga bekräftelsehoror som håller på med sånt. Dumpa säger jag.
Citera
2018-07-12, 11:22
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakburken46
Att han skickat bilder på sig själv (naken) på snapchat och tvärtom. Att han haft kontakt med andra etc. dock ej irl vad han påstår iaf.
Ja, vi har barn.
Visst, inte så schysst.
Men det låter mest som ett bekräftelsebehov mer än att han kan tänka sig att gå längre.

Frågan är inte vad vi tycker utan vad du känner.
Känner du att du inte kan lita på honom i framtiden så kommer ni få en katt o råttalek där du maniskt kommer kontrollera honom. Den frun har jag haft o det kan jag lova att hon fick ett helvete när jag tröttnade på hennes kontroll. Jag såg till att hon hittade det hon letade efter utan att något hade hänt.

Skit i de som säger att du ska dumpa. Antingen är de känslolösa troll eller så har de aldrig haft ett seriöst förhållande.
Så, sätt dig ner o fundera själv o skit i vad vi tycker då det inte är vi som lever i ditt förhållande.
Citera
2018-07-12, 12:10
  #10
Medlem
Bertfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Visst, inte så schysst.
Men det låter mest som ett bekräftelsebehov mer än att han kan tänka sig att gå längre.

Jag tror enligt egen erfarenhet att det faktiskt är mer sannolikt att det är tvärtom. Han vill nog äta kakburken (hennes alias) och ha den kvar. När jag för några år sedan var singel och testade dejtingsidor kryllade det av upptagna eller gifta män (alla ljög såklart och sa att de var singlar) Träffade vissa av dem och det hände en hel del mellan oss och i många fall drogs det ganska långt innan deras ljug uppdagades. En gång blev jag och en kille påkomna av hans tjej, efteråt sa han att i fortsättningen får vi vara mer diskreta. Jag ville inte ha en upptagen otrogen kille så jag ignorerade honom men han fortsatte att jaga mig i typ ett år. Så det är nog ganska vanligt att männen går längre än att låta det stanna vid fantasier. Därför tycker jag hon lika gärna kan göra sig av med honom, men det är ju upp till henne själv om hon litar på honom eller inte.
Citera
2018-07-13, 00:13
  #11
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakburken46
Träffade min nuvarande sambo för snart 4 år sedan. Allt gick ganska fort och redan året efter flyttade vi ihop och bildade familj.

Jag har ända sedan vi träffades haft en oroande, gnagande, magkänsla som säger mig att jag inte är ”den enda” och att han har/söker/kontakt bekräftelse hos andra. Till viss del har jag sett signaler som oxå tyder på detta. Men inte till den grad att jag kan bevisa något till 100 %.

Det hela eskalerade dock för ett år sedan då jag på omvägar (anonymt) får veta att min sambo sökt efter uppgifter på/om en annan tjej samt ”roat” sig med andra saker. När jag konfronterar honom erkänner han delar av det jag fått veta medan han förnekar vissa delar bestämt.
Han bedyrar sin ånger, säger att han älskar mig mer än allt annat.. osv osv

Mina farhågor bekräftades och jag har svårt att hitta den tillit och trygghet jag vill känna i en relation. Jag går ständigt med en oroande känsla i magen och
jag vill inte ”ge” av mig själv till en person som kanske bara sårar mig.... är han värd det..


Kan man komma vidare, går det att förlåta svek och lögner... och varför gör man så mot någon man på riktigt (säger han) verkligen älskar....?

Jag anser att Nilssons inlägg ovan är av kvalitet. Utöver det verkar det som att ni skulle kunna bli verkligt hjälpta av parterapi hos en psykolog. Där skulle du/ni få verktyg för att ge varandra den trygghet som ni behöver samt bygga upp er sargade tillit.
Citera
2018-07-15, 22:44
  #12
Medlem
Om du väljer att fortsätta vara ihop med honom är nog sannolikheten att han kommer att vara med andra igen ganska stor...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback