Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-11, 03:11
  #1
Medlem
Vet någon bättre vetande, var i Stockholm (ärligt talat så är jag beredd att åka 10 mil en gång i månaden och handla på mig så att säga) man kan köpa fryst fet (observera alltså FET) fisk (behöver inte vara lax, men helst någon laxsort. Dvs fet fisk som alltså har omega3 i sig) från vart som helst, men inte Stilla Havet (Fukushima/strålningen), och inte Östersjön (tungmetaller), och inte odlad (giftig pga dioxiner och antibiotika och färgämnen, och innehåller dessutom mindre omega3) så blir jag tacksam. Jag har verkligen försökt att hitta i flera år, utan resultat. Den enda vildfångade feta fisken man verkar kunna köpa i Sverige är antingen odlad, eller från Stilla Havet.

Finns det ingen fet fisk från t ex Atlanten eller ännu bättre, från t ex Norra Ishavet?
Citera
2018-07-11, 03:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Vet någon bättre vetande, var i Stockholm (ärligt talat så är jag beredd att åka 10 mil en gång i månaden och handla på mig så att säga) man kan köpa fryst fet (observera alltså FET) fisk (behöver inte vara lax, men helst någon laxsort. Dvs fet fisk som alltså har omega3 i sig) från vart som helst, men inte Stilla Havet (Fukushima/strålningen), och inte Östersjön (tungmetaller), och inte odlad (giftig pga dioxiner och antibiotika och färgämnen, och innehåller dessutom mindre omega3) så blir jag tacksam. Jag har verkligen försökt att hitta i flera år, utan resultat. Den enda vildfångade feta fisken man verkar kunna köpa i Sverige är antingen odlad, eller från Stilla Havet.

Finns det ingen fet fisk från t ex Atlanten eller ännu bättre, från t ex Norra Ishavet?

Vet inte var men det är vildfångad Kungslax från norra atlanten du vill åt, den är fet även om den är vildfångad. Annars är odlad lax mycket fetare.
Citera
2018-07-11, 04:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Vet inte var men det är vildfångad Kungslax från norra atlanten du vill åt, den är fet även om den är vildfångad. Annars är odlad lax mycket fetare.

Som sagt: var...?

Du skriver förresten att den är fet, trots att den är fångad. Men det är tvärtom. Vild lax har alltid mera omega3 i sig i o m att den vandrar upp till kallare breddgrader och utvecklar då mera omega3.

Dessutom får odlad lax numera massa sojabaserat (googla hur farligt soja är hälsan, i alla fall om den inte är fermenterad, så som den annars är i asiatisk matlagning) växtskit och mindre fiskmjöl osv

T o m fiskindustrins egna promotionhemsidor erkänner att odlad lax idag har mindre omega än för 10-15 år sedan, https://laxfakta.se/sunnhet-och-hals...t-i-odlad-lax/
Citera
2018-07-11, 05:11
  #4
Medlem
lersaters avatar
jag fiskar upp själv.. fick en 9kg väneröring för 1,5v sen =)
Citera
2018-07-11, 05:32
  #5
Medlem
Zeppelinhallarna i riga har ål lite långt kanske.Troligen östersjön å tungmetaller lär finnas i dom.
__________________
Senast redigerad av triglycerider 2018-07-11 kl. 05:36.
Citera
2018-07-11, 08:49
  #6
Medlem
rayraviolis avatar
Makrill?
Citera
2018-07-11, 09:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Makrill?

Just det, jag glömde skriva också att jag helst äter s k raw food, dvs jag äter lax rå, precis som sushi.

Kan man äta makrill rå? Och hur smakar det i så fall?

Varifrån kommer makrillen man kan köpa fryst i Sverige?
Citera
2018-07-11, 10:40
  #8
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Just det, jag glömde skriva också att jag helst äter s k raw food, dvs jag äter lax rå, precis som sushi.

Kan man äta makrill rå? Och hur smakar det i så fall?

Varifrån kommer makrillen man kan köpa fryst i Sverige?

Atlanten gissningsvis. Det ska stå på paketet. Noterade inte att det var fryst fisk som gällde. Makrillen förlorar mycket av konsistensen när man fryser den, jämfört med lax t ex. Man kan äta rå makrill. Är den färsk och fin är det riktigt gott till och med. Men fryst vet jag inte riktigt. Köttet tappar nog mycket av konsistensen. Förmodligen är rekommendationen att den ska ha varit fryst, men det har jag inte provat.

En god fisk som är ganska fet (men knappast som makrill) är hälleflundra. Den lite billigare varianten "mindre hälleflundra"/blåkveite/hällefisk är ett alternativ, men jag vet inte riktigt hur fet den är och har inte ätit den rå. Dessa skulle jag definitivt frysa. Går förmodligen att hitta fryst i affärer, men jag vet inte säkert.
Citera
2018-07-11, 12:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Som sagt: var...?

Du skriver förresten att den är fet, trots att den är fångad. Men det är tvärtom. Vild lax har alltid mera omega3 i sig i o m att den vandrar upp till kallare breddgrader och utvecklar då mera omega3.

Dessutom får odlad lax numera massa sojabaserat (googla hur farligt soja är hälsan, i alla fall om den inte är fermenterad, så som den annars är i asiatisk matlagning) växtskit och mindre fiskmjöl osv

T o m fiskindustrins egna promotionhemsidor erkänner att odlad lax idag har mindre omega än för 10-15 år sedan, https://laxfakta.se/sunnhet-och-hals...t-i-odlad-lax/

Jag vet inte hur det är med Omega3 men odlad lax är överlag mycket fetare. Förutom just kungslaxen som är fet och fin även vild.
Citera
2018-07-11, 12:45
  #10
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lersater
jag fiskar upp själv.. fick en 9kg väneröring för 1,5v sen =)
5 kg gös fördelat på 3 gösar kom upp söndags.
Var galet trögt ända tills vi hitta fläcken och vilket håll vi skulle åka.
De var även rätt magra, tycker dom borde hunnit äta upp sig tills nu, men kanske de är också slöa av värmen.

Annars är TS lite rolig, där man utesluter så mycket fisk.
Det finns inte mycket att ta av sen.
Men om man tänker på grön, gul och rödlistat, så går det läsa denna lista och hitta hållbara arter i alla dessa ställen.
Se tex rödspätta som är både grön, gul OCH rödlistad, sure det har med fångstsätt att göra och lite område, men ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Jag vet inte hur det är med Omega3 men odlad lax är överlag mycket fetare. Förutom just kungslaxen som är fet och fin även vild.
Den Ätranlax jag får och oftast nystigen, den är fet som faan.
Det betyder ju inte att den odlade kan vara fetare, utan jag menar den är fet nog.
Och ser aldrig på samma sätt att odlad lax har fett i buken som Ätranlaxen kan ha när de blir lite större.
17kg är polarens vatten största nu, det är en sjukt stor best.
__________________
Senast redigerad av klyban 2018-07-11 kl. 12:47.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback