Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 20:24
  #49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Min ovetenskapliga gissning är att om 10 år finns det 3 D printers för metall överkomligt och då kan givetvis vad som helst hända.


Problemet är att även med metall-printers talar vi om additiv uppbyggnad av ämnena.

Att tillverka fjädrar, slagstift, pipor och andra ståldelar kräver annan teknologi. Den som vill bygga ett vapen kommer att ha betydligt enklare för detta genom att köpa standarddelar i verkstadsaffärer och tillverka själv. Den kända svenska m/45 kunde tillverkas enkelt på en enkel mekanisk verkstad. Räfflad pipa med tävlingsprestanda och en livslängd på 50 år kanske man inte klarar, men funkis, inga problem.

Sk rattlers gör man i metallslöjden (eller, på fordonslinjen), justa kopior på repetergevär har handtillverkats i turkiska och afghanska bergsbyar sedan länge.

Men handkirurgerna får att göra, så klart.
Citera
2018-08-02, 23:42
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är att även med metall-printers talar vi om additiv uppbyggnad av ämnena.

Att tillverka fjädrar, slagstift, pipor och andra ståldelar kräver annan teknologi. Den som vill bygga ett vapen kommer att ha betydligt enklare för detta genom att köpa standarddelar i verkstadsaffärer och tillverka själv. Den kända svenska m/45 kunde tillverkas enkelt på en enkel mekanisk verkstad. Räfflad pipa med tävlingsprestanda och en livslängd på 50 år kanske man inte klarar, men funkis, inga problem.

Sk rattlers gör man i metallslöjden (eller, på fordonslinjen), justa kopior på repetergevär har handtillverkats i turkiska och afghanska bergsbyar sedan länge.

Men handkirurgerna får att göra, så klart.
Mycket väl skrivet. Det finns en anledning till att vi betalar hiskeliga priser för rekylfjädrar, utdragare, slagstift och magasin. Det är delar som tillverkas med mycket små toleranser, annars fungerar de inte. Och då talar jag om licensfria delar. Aldrig i livet att jag hade satt in en utskriven del i något av mina vapen, licenspliktig eller ej. Men låt de okunniga fantisera.
Citera
2018-08-03, 07:48
  #51
Medlem
WaffenJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det finns en anledning till att vi betalar hiskeliga priser för rekylfjädrar, utdragare, slagstift och magasin. Det är delar som tillverkas med mycket små toleranser, annars fungerar de inte.

Nej, anledningen till dom hiskeliga priserna på vapendelar är att konkurrensen är satt ur spel. Tillverkarna kan ta nästan vilka priser dom vill.
Citera
2018-08-03, 10:08
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaffenJanne
Nej, anledningen till dom hiskeliga priserna på vapendelar är att konkurrensen är satt ur spel. Tillverkarna kan ta nästan vilka priser dom vill.
Jag håller delvis med. Men det finns en anledning till varför jag är villig att betala dubbelt så mycket för ett originalmagasin från Sig Sauer jämfört med en kopia från ProMag. Med ett magasin från ProMag hakas ibland manteln upp med ett skott kvar, ibland hakas den inte upp vid tomt, och ibland fungerar det som önskat. ProMag duger för träning, inte för tävling.
Citera
2018-08-03, 14:04
  #53
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är att även med metall-printers talar vi om additiv uppbyggnad av ämnena.

Att tillverka fjädrar, slagstift, pipor och andra ståldelar kräver annan teknologi. Den som vill bygga ett vapen kommer att ha betydligt enklare för detta genom att köpa standarddelar i verkstadsaffärer och tillverka själv. Den kända svenska m/45 kunde tillverkas enkelt på en enkel mekanisk verkstad. Räfflad pipa med tävlingsprestanda och en livslängd på 50 år kanske man inte klarar, men funkis, inga problem.

Sk rattlers gör man i metallslöjden (eller, på fordonslinjen), justa kopior på repetergevär har handtillverkats i turkiska och afghanska bergsbyar sedan länge.

Men handkirurgerna får att göra, så klart.

3D printers bygger knappast en glock 40 inom en nära framtid, men de kanske bygger en pistol för .22lr i storlek som en glock 40. Föreställ dig det, en tillförlitlig .22lr med 30 skotts mag som printas i pojkrummet. Det ändrar balansen i samhället ganska ordentligt, eller en Kpist i .22lr för den delen.

Jag tror inte att man kommer att printa fjädrar, jag tror att man kommer att utveckla bössor som nyttjar standardfjädrar man kan köpa i järnhandeln eller från bildelsfirmor, eller utveckla fjädrar som man lindar av pianotråd kring 3d-printade mallar.
Jag tror inte heller att man kommer att göra pistoler som ser exakt ut som de vi är vana vid, då vissa delar kommer att behöva göras mycket kraftigare för att kompensera för mindre hållfast material. ungefär som är fallet med de 3d-printade plastvapen vi ser idag.
Jag ser fram emot första halvautomaten i plast. gissningsvis i form av en grotesk karikatyr av en GSP.
Citera
2018-08-03, 19:57
  #54
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag håller delvis med. Men det finns en anledning till varför jag är villig att betala dubbelt så mycket för ett originalmagasin från Sig Sauer jämfört med en kopia från ProMag. Med ett magasin från ProMag hakas ibland manteln upp med ett skott kvar, ibland hakas den inte upp vid tomt, och ibland fungerar det som önskat. ProMag duger för träning, inte för tävling.

I förlängningen kan man, litet på skoj, påminna om prissättning på reservdelar:

Vad den kostar att konstruera och testa fram, per enhet: 100 kr
Vad den kostar att göra, per enhet: 2 kronor
Att den finns på hyllan (och har legat där, år efter år), då den behövs, per enhet: 298 kronor...

MEN

En av de seriösa och realistiska förslagen om hur en 3D-printer skall bli användbar och lönsam är att den kan (ihop med ett ritningsarkiv) bli ett alternativ till en halvstor lagerbyggnad för reservdelar som kan göras av plast.

Med en 3D-scanner kan man till och med klara sig utan ritningen, i alla fall ibland. Då talar vi om handtag till dammsugaren, plastplutten som går av i borrmaskinens strömbrytare eller andra detaljer av plast, nog så praktiska att kunna återskapa. Inga problem.

Men skjutvapen i 3D-printern sitter långt inne. Även om Sprithitlers ide om en "klumpig, övermåttan grovt byggd pistol" nog kan fungera för ett par skott blir det ju ingen riktig succe i längden.
Citera
2018-08-03, 21:58
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
3D printers bygger knappast en glock 40 inom en nära framtid, men de kanske bygger en pistol för .22lr i storlek som en glock 40. Föreställ dig det, en tillförlitlig .22lr med 30 skotts mag som printas i pojkrummet. Det ändrar balansen i samhället ganska ordentligt, eller en Kpist i .22lr för den delen.

Jag tror inte att man kommer att printa fjädrar, jag tror att man kommer att utveckla bössor som nyttjar standardfjädrar man kan köpa i järnhandeln eller från bildelsfirmor, eller utveckla fjädrar som man lindar av pianotråd kring 3d-printade mallar.
Jag tror inte heller att man kommer att göra pistoler som ser exakt ut som de vi är vana vid, då vissa delar kommer att behöva göras mycket kraftigare för att kompensera för mindre hållfast material. ungefär som är fallet med de 3d-printade plastvapen vi ser idag.
Jag ser fram emot första halvautomaten i plast. gissningsvis i form av en grotesk karikatyr av en GSP.
Om du vill ha en plastbössa i .22 kan du väl bara köpa en Hämmerli SP20? I grövre kalibrar finns det mycket att välja på från Glock, S&W, H&K och på senare tid även Sig Sauer.
Citera
2018-08-07, 20:13
  #56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
I förlängningen kan man, litet på skoj, påminna om prissättning på reservdelar:

Vad den kostar att konstruera och testa fram, per enhet: 100 kr
Vad den kostar att göra, per enhet: 2 kronor
Att den finns på hyllan (och har legat där, år efter år), då den behövs, per enhet: 298 kronor...

MEN

En av de seriösa och realistiska förslagen om hur en 3D-printer skall bli användbar och lönsam är att den kan (ihop med ett ritningsarkiv) bli ett alternativ till en halvstor lagerbyggnad för reservdelar som kan göras av plast.

Med en 3D-scanner kan man till och med klara sig utan ritningen, i alla fall ibland. Då talar vi om handtag till dammsugaren, plastplutten som går av i borrmaskinens strömbrytare eller andra detaljer av plast, nog så praktiska att kunna återskapa. Inga problem.

Men skjutvapen i 3D-printern sitter långt inne. Även om Sprithitlers ide om en "klumpig, övermåttan grovt byggd pistol" nog kan fungera för ett par skott blir det ju ingen riktig succe i längden.


En bysmed har alltid kunnat tillverka en bössa.

Som det är nu kan vilken händig person som helst tillverka ett fungerande vapen. Förutsättningen är att den händige har tillgång till en skaplig hobbyverkstad.

Priserna på verktygsmaskiner har gått ned så, i kombination med gratis 3D-konstruktionsprogram, nu kan händiga personer tillverka vadsomhelst.

Räfflingen är fortfarande en stötesten men man kan tillverka enkla räfflingsmaskiner också.
Citera
2018-08-13, 21:27
  #57
Medlem
Uzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChemicalGirl
Läste för ett par år sen att någon i Japan hade 3D printat en pistol. De sa att den funkade och gav stackaren fängelse i ett par år....
Så det verkar funka printa vapen, har annars svårt att förstå varför man ger ett par års fängelse för något som inte funkar.

Det tidigaste exemplet var väl runt år 2013 då en person demonstrerade att man kunde skriva ut en lower receiver för en AR-15, bland annat visade han även en utskriven pistol som var användbar. Komponenterna för den kunde skrivas ut och inga licenspliktiga delar behövdes för få den att skjuta. Pistolen kallades för "The Liberator" och CAD-filen för den strömmar än idag på internet, kanske t.om stl-filen för en särskild 3d skrivare kan man hitta. Dock så är det ett engångsvapen där pistolen går sönder efter första skottet.

Viktigt att påpeka här är att den utskrivna lower-receivern för AR15 kräver oerhörd precision, den fungerande delen som demonstrerades blev verkligen inte utskriven på första försöket. 3D-skrivare har inte den precisionen och för att finslipa det behövs det även extra-jobb i CAM-beredningen och finputsning av den utskrivna produkten. Det svåra är att utskrivningen av produkten är inte konsekvent för varje produkt och skrivare. Man måste lägga ner tid på att fiffla runt med värden i slicermjukvaran tills man får till rätt dimensioner. Det är inte så lätt som att man laddar ner cadfilen, exporterar .stl-filen och matar in det i 3d-skrivaren och sedan förväntar sig att den ska spotta ut något vettigt efter några minuter.

Folk har kunnat bygga en lower receiver själva utan CNC och 3D-skrivare. Det enda du behöver är en svarv och en fräs samt ett block godtyckligt material du kan jobba dig ner i.
Material kan du även smedja själv om du nu så skulle vilja, bland annat kan du göra en receiver av aluminiumburkar alternativt utnyttja gamla hylsor och göra en lower-receiver av brons.

Det många glömmer här är att pipan är egentligen det som är det svåraste att tillverka eftersom den kräver mer precision än lower-receivern. Anledningen till varför pipan inte är licenspliktig i USA kan vara att verktygen som behövs för att tillverka pipan kostar skjortan.

Lufttryck kan också utnyttjas till att skapa dödliga vapen, du kan med hjälp av lufttryck få en mynningsenergi ekvivalent till vapen som har .380 ACP som ammunition. Innan internets tid, jag tror runt 70- eller 80-talet lyckades en person bygga ett automatvapen som använder sig av lufftryck. Jag har för mig att den kallades för Caselman air rifle och ritningarna för den finns på nätet. Fullständigt handgjord med lagliga komponenter och den var kapabel till att peppra dödliga kulor.
Citera
2019-11-09, 02:35
  #58
Medlem
Finns en yt video på en svenne som bygger en 9mm kpist med biltema handverktyg.
Det är inget magiskt över projektilvapen.
Citera
2019-11-09, 09:29
  #59
Medlem
Ghost Gunner 3 har kommit nu. Verkar vara en användbar pjäs även till annat än vapen.
Citera
2019-11-09, 09:55
  #60
Medlem
JosephMcCarthys avatar
Den brittiska Sten Kpisten ( Kpist m/45 för övrigt tillhör samma generation ) , är väl tom konstruterad för att man kunna slöjda ihpp den på en mekanisk verkstad? Både Danska och Franska motståndsmän använde den under kriget. Det finns tom berättelse att Franska motståndsmän föredrog Kpist m/40 ( Thompson m1928 ) istälelt för Sten, eftersom den hade sina brister.

Kan man inte fortfarande köpa vapen i centraleuropa som är dålig plomperade?

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Problemet är att även med metall-printers talar vi om additiv uppbyggnad av ämnena.

Att tillverka fjädrar, slagstift, pipor och andra ståldelar kräver annan teknologi. Den som vill bygga ett vapen kommer att ha betydligt enklare för detta genom att köpa standarddelar i verkstadsaffärer och tillverka själv. Den kända svenska m/45 kunde tillverkas enkelt på en enkel mekanisk verkstad. Räfflad pipa med tävlingsprestanda och en livslängd på 50 år kanske man inte klarar, men funkis, inga problem.

Sk rattlers gör man i metallslöjden (eller, på fordonslinjen), justa kopior på repetergevär har handtillverkats i turkiska och afghanska bergsbyar sedan länge.

Men handkirurgerna får att göra, så klart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback