Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 15:16
  #1
Medlem
Hej! Har lite problem jag inte får bukt med...

Jag har ett Universal Apollo Twin Duo ljudkort (externt) & en Neumann TLM103 kopplad till det.
Jag hör mig själv i mikrofonen/hörlurarna, kan inte få bort det & kan heller inte spela in musik då det stör mig nått så j*vulst & blir ju lite eko! Har testat sänka mikrofonen i kontrollpanelen för att sedan höja på ljudkortet, hjälper inte. Vad kan jag testa för & få bort det?

Tack på förhand !
Citera
2018-07-10, 15:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacekid
Hej! Har lite problem jag inte får bukt med...

Jag har ett Universal Apollo Twin Duo ljudkort (externt) & en Neumann TLM103 kopplad till det.
Jag hör mig själv i mikrofonen/hörlurarna, kan inte få bort det & kan heller inte spela in musik då det stör mig nått så j*vulst & blir ju lite eko! Har testat sänka mikrofonen i kontrollpanelen för att sedan höja på ljudkortet, hjälper inte. Vad kan jag testa för & få bort det?

Tack på förhand !

ja det kallas medhörning och är vitalt vid inspelning.

Antingen så stänger du av phantom matningen till micken, alt så skruvar du ner input från micken till noll.


hur fan kan du ha ett sånt här problem när du köpt grejer för 15 lax?


ekot som du kallar det är latency och kan enkelt skruvas ner till en bra nivå i lämplig daw.
Citera
2018-07-10, 21:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
ja det kallas medhörning och är vitalt vid inspelning.

Antingen så stänger du av phantom matningen till micken, alt så skruvar du ner input från micken till noll.


hur fan kan du ha ett sånt här problem när du köpt grejer för 15 lax?


ekot som du kallar det är latency och kan enkelt skruvas ner till en bra nivå i lämplig daw.


Haha det löste sig.. var bara en inställning i consolen på ljudkortet som hade vridit upp sig själv! 🤙 tack ändå!
Citera
2018-07-15, 17:02
  #4
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Hörlurar --> Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback