Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 09:59
  #1
Medlem
Fris avatar
Jag söker tips om enkelt genomförda sätt att lära ut astronomi, och relaterad optik och fysik, till elever som går på lågstadiet. Nästa generation astronomer har så mycket att göra att de måste börja unga. Och när det var strömavbrott i Los Angeles så ringde folk till polisen för att de var rädda för vintergatan som de aldrig sett förut, och polisen fattade ingenting de heller, så kan vi inte ha det!

Titta på natthimlen är det uppenbara, men opraktiskt när man bor i en belyst stad och där det oftast är mulet ändå. Månen kan man dock ofta observera. Kan man t.ex. visa att det finns fläckar på Solen? Hur visar man bäst att alla föremål faller likadant oavsett hur tunga de är? Att jordklotet roterar (med Månens libration kanske, som Copernicus gjorde)? Kan man demonstrera ljusets våginterferens med hushållsprylar? Ett slående sätt att visa relationen mellan enorma avstånd?
__________________
Senast redigerad av Fri 2018-07-10 kl. 10:02.
Citera
2018-07-10, 10:20
  #2
Moderator
Psilosophers avatar
Att titta på Saturnus ringar eller Jupiters månar är svårslaget, men kräver som sagt både arbete och gynnsamma omständigheter.

Solfläckar ska man kunna se om man projicerar i en kartong eller liknande, kan vara värt att kolla upp. Det innebär ju lite verkstad också. Alltså en primitiv lådkamera.
__________________
Senast redigerad av Psilosopher 2018-07-10 kl. 10:26.
Citera
2018-07-10, 10:32
  #3
Medlem
Dra lite galna siffror brukar väcka intresse men det kanske blir för abstrakt. Finns ju gott om populärvetenskapliga liknelser.

När jag var på besök i min dotters förskoleklass berättade jag att om alla stjärnor vore små sandkorn skulle det räcka till ett 27 meter tjockt sandlager över hela Sverige. Det väckte stort intresse men är nog ändå för svårt för en sexåring att förstå.
Citera
2018-07-10, 17:11
  #4
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Dra lite galna siffror brukar väcka intresse men det kanske blir för abstrakt. Finns ju gott om populärvetenskapliga liknelser.

När jag var på besök i min dotters förskoleklass berättade jag att om alla stjärnor vore små sandkorn skulle det räcka till ett 27 meter tjockt sandlager över hela Sverige. Det väckte stort intresse men är nog ändå för svårt för en sexåring att förstå.
För att illustrera avstånd:
-Om avståndet till månen vore 1 centimeter, skulle avståndet till solen vara 4 meter.
-Om avståndet till solen vore 1 centimeter, skulle avståndet till den närmaste stjärnan vara 2,5 kilometer.
-Om avståndet till den närmaste stjärnan vore 1 centimeter, skulle Vintergatans diameter vara 1 kilometer.
Citera
2018-07-10, 20:53
  #5
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
För att illustrera avstånd:
-Om avståndet till månen vore 1 centimeter, skulle avståndet till solen vara 4 meter.
-Om avståndet till solen vore 1 centimeter, skulle avståndet till den närmaste stjärnan vara 2,5 kilometer.
-Om avståndet till den närmaste stjärnan vore 1 centimeter, skulle Vintergatans diameter vara 1 kilometer.
Rättelse: Diametern skulle vara 250 meter. Avståndet till Andromedagalaxen skulle i samma skala vara 6,3 kilometer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback