Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 07:33
  #1
Medlem
Eller är det tvärtom. Att se honom är konsekvensen, döendet orsaken? "Ingen människa kan se mig och leva" går att tolka på båda sätten. Några teorier?
Mose sade: ”Låt mig få se din härlighet!” Herren svarade: ”Jag skall låta min höghet och prakt gå förbi dig, och jag skall ropa ut namnet Herren inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig mot och barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig mot.” Han fortsatte: ”Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” Sedan sade Herren: ”Här bredvid mig finns en plats, ställ dig här på klippan! När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i berget och skyla dig med min hand tills jag har gått förbi. Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.”
-- 2 Mos 33:18-23

Slutar man att existera helt och hållet, eller dör bara anden, kroppen eller själen? Är det egot som dör? Individualiteten? Den fria viljan?

Viljan att leva? Man kanske blir så besviken av att se honom Eller så skrämd att man inte vågar leva längre.

Handlar det om att den gamla människan dör, och den nya skapelsen i Jesus börjar, vad det nu betyder? Född på nytt. Varför förnekade han Moses det?
Citera
2018-07-10, 07:55
  #2
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarIngaKompisar
Eller är det tvärtom. Att se honom är konsekvensen, döendet orsaken? "Ingen människa kan se mig och leva" går att tolka på båda sätten. Några teorier?
Mose sade: ”Låt mig få se din härlighet!” Herren svarade: ”Jag skall låta min höghet och prakt gå förbi dig, och jag skall ropa ut namnet Herren inför dig. Jag skall vara nådig mot den jag vill vara nådig mot och barmhärtig mot den jag vill vara barmhärtig mot.” Han fortsatte: ”Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.” Sedan sade Herren: ”Här bredvid mig finns en plats, ställ dig här på klippan! När min härlighet går förbi skall jag ställa dig i en klyfta i berget och skyla dig med min hand tills jag har gått förbi. Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.”
-- 2 Mos 33:18-23

Slutar man att existera helt och hållet, eller dör bara anden, kroppen eller själen? Är det egot som dör? Individualiteten? Den fria viljan?

Viljan att leva? Man kanske blir så besviken av att se honom Eller så skrämd att man inte vågar leva längre.

Handlar det om att den gamla människan dör, och den nya skapelsen i Jesus börjar, vad det nu betyder? Född på nytt. Varför förnekade han Moses det?

Jag bör först nämna att jag är icke-troende och inte på något sätt kunnig när det gäller Bibeln.

I vilket fall framkastar jag tanken att det kanske inte ska ses som något väldigt konkret, typ som att Gud är någon slags Medusatyp som man inte rent konkret klarar av att se ansiktet på? Om man ser det som en direkt återgivelse av en händelse, så kan det väl mycket väl endast vara av skäl som Gud vet och kan förstå? Kanske menar han att man verkligen inte kan se Gud förrän man dör? Kanske ska man snarare se det som ett symboliskt narrativ? Som att man inte i förväg kan se Guds närvaro (se honom i ansiktet när han kommer), men man kan höra budet om honom och hans vilja (höra hans namn), samt man kan ofta se i efterhand var gud har dragit fram/verkat (d.v.s. se hans rygg)? Eller enklare uttryckt: man kan inte förutsäga framtiden (genom att veta allt, se Guds anlete o.s.v.), men däremot veta hur man bör agera i nutiden och se (och lära sig) av det förgångna, d.v.s. det som redan har passerat?

Men som sagt, jag är inte kunnig ifråga om Bibeln, den kristna/judiska tron, så jag spånar nu mest...
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-07-10 kl. 07:57.
Citera
2018-07-10, 10:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Kanske ska man snarare se det som ett symboliskt narrativ? Som att man inte i förväg kan se Guds närvaro (se honom i ansiktet när han kommer), men man kan höra budet om honom och hans vilja (höra hans namn), samt man kan ofta se i efterhand var gud har dragit fram/verkat (d.v.s. se hans rygg)?

Intressant.

Om ryggen är resultatet (efter att han har gått förbi), kanske ansiktet är orsaken?
Citera
2018-07-10, 11:04
  #4
Medlem
kalkryggars avatar
Det här är inget annat än en tramsig text där man lurar folk till att köpa en förklaring till varför man aldrig kan få se gud och därmed belägga hens existens. Det är på barnnivå av dumhet. Kanske för 4-6 år. Men många kristna även i vuxen ålder ligger på barnnivå när det kommer till intelligens och tror därför på sånt här.

Skulle det funnits en allsmäktigt god gud så skulle hen leva bland oss och visa sig så det inte fanns någon tvekan. Sen skulle hen stoppa oss från att kriga och massa saker.

Men va fan. Inte visa sitt ansikte. Är gud en 14 årig tjej med extremt dålig självkänsla eller? Hör ni inte hur dumt det låter.
Citera
2018-07-10, 11:09
  #5
Medlem
Denoms avatar
För att inte religiösa ska behöva svara på frågan hur Gud ser ut och därmed kan fortsätta leva med sin trångsynta vidskeplighet.
Citera
2018-07-10, 11:31
  #6
Medlem
hieroboams avatar
Moses gud var helt annorlunda från bilden vi har idag. Han var en krigsgud, och inte fick man se honom när man dog då himlen var för gud och änglar, medan döda fick gå till Sheol.

Kanske var hans åsyn så imponerande att man chockas till döds, eller så hugger han ner en själv då människor inte ska få se gud.
Citera
2018-07-10, 11:40
  #7
Avstängd
Jag tänker att en allsmäktig varelse kan visa sig i vilken skepnad den vill för oss människor. Den kan uppenbara sig som den vackraste varelse man kan föreställa sig.

Men jag tänker att en allsmäktig varelse egentligen INTE har något utseende på det sättet som vi tänker oss ett utseende. En allsmäktig varelse har tex INGEN människokropp och INGET människoansikte. Dessa saker är ju sådant som vi har och behöver, för att vi är dödliga människor på jorden i Universum. Att en allsmäktig varelse skulle bestå av något som kan reflektera ljus, det är INTE en självklarhet. Iallafall inte om den allsmäktiga varelsen skulle vara "metafysisk". Så att få SE den allsmäktiga varelsen, det är kanske för mycket begärt helt enkelt. Eventuellt kan vi på annat sätt få UPPLEVA den allsmäktiga varelsen, tex få känna dess närvaro eller få höra dess röst.

Men om den allsmäktiga varelsen skulle uppenbara sig för oss som den vackraste varelse man kan föreställa sig, då skulle det INTE vara den allsmäktiga varelsen vi ser, utan dess "avatar". Och då skulle människor tro på och tillbe den "avataren", och INTE tro på och tillbe den allsmäktiga varelsen själv. Och det tänker jag att den allsmäktiga varelsen INTE vill.
Citera
2018-07-10, 16:05
  #8
Medlem
En sådan varelse, "gud" skulle existera i fler än tre dimensioner. Vilket alltså gör att vi endast skulle kunna se en liten del här a vår fyrdimensionella rumtid. Att se hela gud skulle döda oss, på samma sätt som en fisk skulle dö i luften, typ.

https://youtu.be/-wv0vxVRGMY
Citera
2018-07-11, 09:42
  #9
Medlem
Mogrens avatar
Varken Adam eller Eva dog av att se Gud. Dom såg honom i stort sett varje dag innan han tröttnade på dom och slängde ut dom från Eden. Sen blev det väl en PR-grej som Gud kom på långt senare att man dog om man såg honom. Han ville väl höja mystiken kring sig själv eller så hade han kanske komplex för sitt taskiga utseende.
Citera
2018-07-11, 14:34
  #10
Medlem
För att slippa tjat om bevis för Gud så har författaren/författarna lagt till att det inte går att se Gud utan att dö.
Citera
2018-07-11, 15:41
  #11
Medlem
proconsuls avatar
Ungefär som Fantomen. "Den som ser Fantomen utan mask dör en fasansfull död."

Det finns även andra likheter mellan gud och fantomen, djungelordspråken säger exempelvis:

Då Fantomen rör sig står blixten stilla.
Fantomens röst isar i blodet.
Fantomen har tio tigrars styrka.
Fantomen har tusen ögon och tusen öron.
Fantomen smyger tystare än djungelkatten.
Fantomen är hård mot de hårda.

Och det här, "Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man" låter misstänkt likt jesus.
Citera
2018-07-11, 15:53
  #12
Medlem
För katolikerna är det alldeles uppenbart hur Gud ser ut. Påven har till och med en bild på honom i Siktinska kapellet:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sixt...ón_de_Adám.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback