Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-07-13, 11:22
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Kan man ta reda på vilken kroppstyp man tillhör på ett enkelt sätt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Somato...Carter_Formula
Citera
2018-07-14, 10:35
  #50
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kolla videon med strävan ovan om du vill och ta in det han säger. Just sista minuterna är viktiga om man tror att man har dåliga gener. Tror hans ord kan peppa dig att försöka få till en förändring. Jag har själv varit smal fram till 25 när jag började träna. Nu tycker alla jag är så stor. Men har tränat minst 4-6 pass i veckan i 13 år och satsat på träningen.


Strävan är dopad och tror bara massa saker. ''Finns inte dåliga gener'', ''Knäböj och marklyft är samma övning'' osv. Finns stor variation på hur man svarar på träning, allt annat är skitsnack. Sen vill dom som lyckas framhäva att det alltid beror på att dom är bättre än de som inte gör det. Men en stor faktor är alltid genetiken. Finns antagligen personer som lyckas sämre men som tränar, äter och sover mer optimalt. Men det låter ju alltid så fint att den som försöker mest och tränar mest optimalt blir bäst. Det är nog största träningsmyten att alla kan lyckas.
Citera
2018-07-14, 19:52
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Strävan är dopad och tror bara massa saker. ''Finns inte dåliga gener'', ''Knäböj och marklyft är samma övning'' osv. Finns stor variation på hur man svarar på träning, allt annat är skitsnack. Sen vill dom som lyckas framhäva att det alltid beror på att dom är bättre än de som inte gör det. Men en stor faktor är alltid genetiken. Finns antagligen personer som lyckas sämre men som tränar, äter och sover mer optimalt. Men det låter ju alltid så fint att den som försöker mest och tränar mest optimalt blir bäst. Det är nog största träningsmyten att alla kan lyckas.

Åsikterna går isär i detta ämnet. Undrar vad du menar med att lyckas. För mig är det att träna sig frisk och stark. Det klarar vem som helst.
Citera
2018-07-14, 23:57
  #52
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Åsikterna går isär i detta ämnet. Undrar vad du menar med att lyckas. För mig är det att träna sig frisk och stark. Det klarar vem som helst.

Bli starkare och friskare kan de allra flesta bli , en liten del av befolkningen svarar dock knappt på träning. Menar dom som lyckats bli riktigt starka eller riktigt grova. Alla kommer inte ta 150kg + i bänk hur mycket de än försöker. Fast en del som tar det påstår att alla kan det och det handlar bara om inställning och att träna hårdare. För deras prestation beror ju enbart på att de har tränat bättre/hårdare än alla andra. Ungefär lika sant som att alla kan bli kärnforskare bara man kämpar tillräckligt hårt. Så efterblivet att säga så. Självklart tränar de hårt, men långt ifrån enbart det påverkar hur långt man kommer i sin träning.
Citera
2018-07-15, 10:33
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Bli starkare och friskare kan de allra flesta bli , en liten del av befolkningen svarar dock knappt på träning. Menar dom som lyckats bli riktigt starka eller riktigt grova. Alla kommer inte ta 150kg + i bänk hur mycket de än försöker. Fast en del som tar det påstår att alla kan det och det handlar bara om inställning och att träna hårdare. För deras prestation beror ju enbart på att de har tränat bättre/hårdare än alla andra. Ungefär lika sant som att alla kan bli kärnforskare bara man kämpar tillräckligt hårt. Så efterblivet att säga så. Självklart tränar de hårt, men långt ifrån enbart det påverkar hur långt man kommer i sin träning.

Det kan jag tänka mig. Kan inte uttala mig om det dock. =/
Samtidigt är det säkert flera tusen faktorer som spelar in på ens resultat. Om alla hade haft rätt förutsättningar så hade det mentala varit det avgörande och vi är alla olika mentalt starka.
Eftersom jag själv bara tagit 115kg i bänk vet jag inte hur mentalt stark man måste vara för att jobba sig upp till en vikt av 150kg. Kan tänka mig att ju tyngre vikterna blir, ju mentalt stark måste man vara. Men det är en erfarenhet jag vill ha och delvis tränar mot numera (att bli stark alltså).
Jag följer mycket MMA och där säger många som får testa att träna med de bästa att de tidigare trodde de tränat hårt, men att de senare förstod att de inte gjorde det. Så att träna hårt är nog en definitionsfråga och visst hade det varit kul att träna med en riktig bodybuilder för att känna på det. Det är väl också en grej jag känner att jag vill göra. Just för att själv få reda på hur mentalt stark jag är och kunna se om jag tränar tillräckligt hårt.
Citera
2018-07-15, 11:03
  #54
Medlem
Pocarisweats avatar
Och jag är Mighty Morph. Vem fan bryr sig? Alla har vi olika genetiska uppsättningar men hela grejen med endo/ecto/octo/meso/broccoli är och har alltid bara varit en ursäkt för folk att kunna ursäkta/framhäva sina genetiska egenskaper. Det har noll reell betydelse förutom att du enklare kan säga att "Jag har lätt att bygga muskler" alternativt "Jag har svårt att bygga muskler"...Vissa har lättare för att bli stora och starka. Andra har svårare att gå ned i vikt. I slutändan så kommer man ändå att kunna uppnå realistiska mål så länge man gett sig fan på det. Varför måste det hela tiden vara svårare än så?

Ät, vila, träna och anpassa upplägget efter dig själv som individ och du kommer att se resultat oavsett om du är en Meso Morphin Power Ranger. Svårare än så är det inte.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback