Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-13, 00:03
  #13
Medlem
Att lära sitt barn (i övre tonåren) hur man dödar någon genom gift/"olycka". Du kan aldrig veta ifall han som vuxen kan komma att behöva den kunskapen, för att på något vis skydda sin familj, eller sig själv.
Citera
2018-09-28, 14:44
  #14
Medlem
Bump av viktigt tråd.

Inga fler förslag?

Fyll på
Citera
2018-10-01, 09:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag tänkte att vi kunde fylla den här tråden med tips, idéer, rekommendationer, och tankar, kring vad man som förälder helst bör se till att sina barn lär sig (oavsett ifall man själv kan lära dom vad det nu må vara, eller se till att det ombesörjs genom privatlektioner, föreningar, kurser osv), för deras framtid.

OBS VÄNLIGEN MARKERA ALLTID NYCKELORD MED FETA VERSALER ÄR NI VÄNLIGA!

För ens son t ex, så kommer jag direkt att tänka på att bland det absolut bästa man kan lära sig, som tillhörande det manliga könet, är att kunna dansa, sjunga, och spela gitarr. Det underlättar enormt för självförtroendet att kunna charma upp kvinnor, och därmed hjälper man sin son att kunna sprida sin säd, att kunna låta honom lättare välja vilken (eller vilka, om man t o m kan få sin son att lyckas ha flera kvinnor) kvinna han vill ha osv.

En annan sak jag tänker på är vapenkunskap och att kunna slåss (försvara sig). (Detta gäller väl båda könen egentligen).

Att lära sig latin och klassisk grekiska. Fram till 50-60-talet i Väst så lärde alla högre lärda sig dessa språk, i varierande mån. I princip alla europeiska språk bygger mycket på latinska och grekiska ord, och har man lärt sig en del latin och grekiska, så kan man enklare lära sig andra europeiska språk. Plus att man rent allmänt får mycket bättre ordförråd (i svenska t ex) gällande svåra ord osv.

Lära sig om värdepapper, aktier, ekonomi, företagande, investering, sparande, budget, och handel osv. Allt som hjälper ett barn som vuxen senare i livet, att göra pengar (= mer frihet och valmöjligheter, och enklare för en man med pengar att få en mer vacker och intelligent kvinna att föda hans barn osv, mer pengar innebär också att han i sin tur kan ha råd att skaffa fler barn än annars, samt att utbilda dom, ge dom en bra start i livet osv) måste ju vara av godo?

Lära sig dygden av disciplin och hårt arbete och att inse pengars värde och att pengar inte växer på träd och att stekta sparvar inte flyger in i munnen på en. Och att kunna ta ansvar.
Det värsta som finns är vuxna som har vuxit upp och fått en bra utbildning av sina föräldrar, och som kanske t o m ärvt något större familjeföretag eller förmögenhet (som dom sedan inte förvaltar väl, eller t o m i princip "bränner" upp), men som samtidigt har blivit totalt bortskämda och curlade. När man får barn är det ju väldigt viktigt att se till att de jobbar en helg i månaden, gärna redan från 10 års ålder, så att de lär sig allt det ovanstående i föregående stycke. Samma sak ska gälla hushållssysslorna, att även om frun är hemmafru, att barnen ändå hjälper till lite i alla fall, så att de därigenom odlar ovanstående egenskaper och dygder. En sak som jag tror definitivt höjer ens själ och odlar ens disciplin, är kamparter som karate och liknande (där hälften av kunskapen är av mera filosofisk och inte fysisk art). Även gymnastik och fäktning tror jag kan vara bra för barn. Båda två formerna stärker hela ens muskelnätverk (till skillnad från vanlig styrketräning som oftast inte aktiverar dom mindre musklerna, "stöd"-musklerna osv) och även ens nervsystem, vilket faktiskt då kan resultera i högre IQ. inom vetenskapen så har man nämligen bevisat en korrelation mellan reaktionsförmåga och IQ. Visserligen var studierna jag läste om, mellan rasgrupper, men det kanske är samma på individnivå?

Fyll gärna på och låt denna oerhört viktiga tråd (för vad är viktigast om inte vår framtid - våra barn?) bli lång och innehållsrik.

Hm, en sak man bör lära sina barn är att versaler är stora bokstäver. Det fetstilta i din egen text är gemener. Jag håller med om vissa saker som du tycker är viktiga, men att underlätta för sin son att sprida sin säd och få flera kvinnor låter som en väldigt dum idé - vill du att din son ska vara en otrogen flerbarnspappa som har ett gäng ilskna ex flickvänner efter sig och har barn lite här och där som han träffar ibland? Du är själv inte pappa, va? Eller har du en son, för du verkar inställd på att ditt barn är av manligt kön? Barn har ju i högsta grad en egen vilja så det är inte säkert att barnet själv vill bli en gitarrspelande, ekonomisk vapenfantast som kan latin... Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn. Däremot håller jag med om att det kan vara bra att lära sina barn att ta ansvar för ekonomi och att röra på sig i någon form av sport som de själva tycker är kul. Och lite latin kan vara bra att kunna. Men den allra bästa egenskapen är SUNT FÖRNUFT och det lär man sig efterhand om man är en intelligent person i grunden.
Citera
2018-10-01, 14:36
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Hm, en sak man bör lära sina barn är att versaler är stora bokstäver. Det fetstilta i din egen text är gemener. Jag håller med om vissa saker som du tycker är viktiga, men att underlätta för sin son att sprida sin säd och få flera kvinnor låter som en väldigt dum idé - vill du att din son ska vara en otrogen flerbarnspappa som har ett gäng ilskna ex flickvänner efter sig och har barn lite här och där som han träffar ibland? Du är själv inte pappa, va? Eller har du en son, för du verkar inställd på att ditt barn är av manligt kön? Barn har ju i högsta grad en egen vilja så det är inte säkert att barnet själv vill bli en gitarrspelande, ekonomisk vapenfantast som kan latin... Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn. Däremot håller jag med om att det kan vara bra att lära sina barn att ta ansvar för ekonomi och att röra på sig i någon form av sport som de själva tycker är kul. Och lite latin kan vara bra att kunna. Men den allra bästa egenskapen är SUNT FÖRNUFT och det lär man sig efterhand om man är en intelligent person i grunden.

Att få högkvalitativ fitta trumfar det mesta skulle jag vilja påstå. Sen är det väl otroligt svårt att lära ut dock.
Citera
2018-10-01, 16:02
  #17
Moderator
sosweets avatar
Tacksamhet. Var glad att du är frisk, var glad att du har ett jobb, var glad för din fina familj, för att du får gå i skolan, får mat varje dag, har ungefär samma chanser som alla andra. De där viktiga grejerna.

Hyfs. Okej, det är inget man kan lära ut, men man kan lära sig att ta i hand, att inte släppa dörren i ansiktet på den som kommer efter, fyra av ett leende mot dem man möter när man ute och går, att hålla käften om man inte har nåt snällt att säga, att inte ta ut sitt dåliga på humör på dem som inte har med det att göra, att fråga den det berör i stället för att lyssna på skvaller, att tacka för hjälpen, maten eller senast och försöka komma ihåg att ingen gillar en skitstövel. Kort sagt att bete sig som folk.


Ödmjukhet. Jorden snurrar inte runt dig. Ingen kommer att ge dig saker gratis, ingen kommer vilja vara din vän eller partner om du inte ger lika mycket som du tar, och du framstår inte som bättre bara för att du ger dig på någon annan.


Jävlaranamma. Det är fullständigt meningslöst att tjuta om sina rättigheter stup i kvarten. Gillar du inte din situation: ändra den. Vill du ha mer lön? Byt jobb. Är du sjuk? Leta efter sätt att bli frisk (friskare). Är du trött på att vara fetto? Banta då. Men tro inte att andra ska lösa allt åt dig.
Citera
2018-10-01, 17:42
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Hm, en sak man bör lära sina barn är att versaler är stora bokstäver. Det fetstilta i din egen text är gemener. Jag håller med om vissa saker som du tycker är viktiga, men att underlätta för sin son att sprida sin säd och få flera kvinnor låter som en väldigt dum idé - vill du att din son ska vara en otrogen flerbarnspappa som har ett gäng ilskna ex flickvänner efter sig och har barn lite här och där som han träffar ibland? Du är själv inte pappa, va? Eller har du en son, för du verkar inställd på att ditt barn är av manligt kön? Barn har ju i högsta grad en egen vilja så det är inte säkert att barnet själv vill bli en gitarrspelande, ekonomisk vapenfantast som kan latin... Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn. Däremot håller jag med om att det kan vara bra att lära sina barn att ta ansvar för ekonomi och att röra på sig i någon form av sport som de själva tycker är kul. Och lite latin kan vara bra att kunna. Men den allra bästa egenskapen är SUNT FÖRNUFT och det lär man sig efterhand om man är en intelligent person i grunden.

"men att underlätta för sin son att sprida sin säd och få flera kvinnor låter som en väldigt dum idé - vill du att din son ska vara en otrogen flerbarnspappa som har ett gäng ilskna ex flickvänner efter sig och har barn lite här och där som han träffar ibland? Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn."

Jag vet inte om jag beskrev det tidigare eller inte, men jag menar givetvis att en smart man, ser till att sprida sin säd till redan gifta kvinnor, så att hans barn växer upp i en familj med en mamma och en "pappa" (dvs visserligen inte biologisk pappa). OCH att man är noggrann ang vad det är för en typ av man som kvinnan har, som man i hemlighet sprider sin säd till.

Dessa barn bör dock inte träffa sin riktiga far förrän i vuxen ålder.


"Barn har ju i högsta grad en egen vilja så det är inte säkert att barnet själv vill bli en gitarrspelande, ekonomisk vapenfantast som kan latin..."

Ja självklart. Man kan endast ge barnet möjligheterna till att lära sig saker, och uppmuntra barnet och inspirera barnet osv. Uppmuntrar man barnet rätt, samt dessutom ger större veckopeng om han lär sig saker man önskar att han ska lära sig, så har han i alla fall kunskaperna som vuxen, att göra så som beskrivet. Vad han sedan som vuxen gör med sina kunskaper, är ju upp till honom givetvis.


"Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn."

Forskning visar att ca 15 procent alla barn och pappor i Väst inte vet om att de egentligen inte släkt med varandra. Så det gäller att charma upp "rätt" 15 procenten av kvinnorna i samhället

En annan sak: världen är ibland egoistisk. Deal with it, eller gå under.
Citera
2018-10-01, 18:42
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
"men att underlätta för sin son att sprida sin säd och få flera kvinnor låter som en väldigt dum idé - vill du att din son ska vara en otrogen flerbarnspappa som har ett gäng ilskna ex flickvänner efter sig och har barn lite här och där som han träffar ibland? Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn."

Jag vet inte om jag beskrev det tidigare eller inte, men jag menar givetvis att en smart man, ser till att sprida sin säd till redan gifta kvinnor, så att hans barn växer upp i en familj med en mamma och en "pappa" (dvs visserligen inte biologisk pappa). OCH att man är noggrann ang vad det är för en typ av man som kvinnan har, som man i hemlighet sprider sin säd till.

Dessa barn bör dock inte träffa sin riktiga far förrän i vuxen ålder.


"Barn har ju i högsta grad en egen vilja så det är inte säkert att barnet själv vill bli en gitarrspelande, ekonomisk vapenfantast som kan latin..."

Ja självklart. Man kan endast ge barnet möjligheterna till att lära sig saker, och uppmuntra barnet och inspirera barnet osv. Uppmuntrar man barnet rätt, samt dessutom ger större veckopeng om han lär sig saker man önskar att han ska lära sig, så har han i alla fall kunskaperna som vuxen, att göra så som beskrivet. Vad han sedan som vuxen gör med sina kunskaper, är ju upp till honom givetvis.


"Kvinnor har också en egen vilja, och det är inte troligt att någon vill vara hemmafru till en stor egoist som ser på kvinnan som någon som ska föda "hans" barn."

Forskning visar att ca 15 procent alla barn och pappor i Väst inte vet om att de egentligen inte släkt med varandra. Så det gäller att charma upp "rätt" 15 procenten av kvinnorna i samhället

En annan sak: världen är ibland egoistisk. Deal with it, eller gå under.

Hur ska du kunna lära ut alla dessa saker till dina barn om de växer upp med en annan man och kvinna och du inte träffar dem förrän de är vuxna? Eller ska du själv vara trogen men uppfostra din son till att vara otrogen med en gift kvinna senare i livet? Om alla män är som du kommer du inte ens veta om din son verkligen är din son på riktigt eller om din fru varit med en annan man. Verkar rörigt det hela, och väldigt, väldigt korkat.
Citera
2018-10-01, 19:59
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Hur ska du kunna lära ut alla dessa saker till dina barn om de växer upp med en annan man och kvinna och du inte träffar dem förrän de är vuxna? Eller ska du själv vara trogen men uppfostra din son till att vara otrogen med en gift kvinna senare i livet? Om alla män är som du kommer du inte ens veta om din son verkligen är din son på riktigt eller om din fru varit med en annan man. Verkar rörigt det hela, och väldigt, väldigt korkat.

Den man som växer upp med dessa ambitioner jag här beskrivit, får ju se till att under åldern 16-30 år, sprida sin säd hos gifta kvinnor, och sedan får han se till att stadga sig med ytterligare en (ogift) kvinna, och skaffa ett antal barn, som han då ser till att förklara för under uppväxten, hur viktigt det är att man gör, så som han har gjort. De av sina barn (med de redan gifta kvinnorna) han träffar när de sedan är vuxna, får han givetvis även där göra sitt bästa hos, för att se till att de inspireras av honom.

" Om alla män är som du kommer du inte ens veta om din son verkligen är din son på riktigt eller om din fru varit med en annan man. Verkar rörigt det hela, och väldigt, väldigt korkat."

Jag inser att du inte lever i verkligheten, min vän. Alla män är inte så som jag har beskrivit. Dessutom numera finns det DNA-test. Om det inte fanns DNA-test, så hade man helt enkelt fått se till att charma sin kvinna man var gift med så pass mycket man bara kunde, för att minimera riskerna för hon skulle vänsterprassla. Ingenting är säkert här i livet, min vän. Sådant är livet. Antingen så lever du som du gör, och därmed skaffar inga, eller någon eller två barn, eller så lever man som jag har beskrivit, och förhoppningsvis skaffar 10 barn (med ev risk för att någon av barnen inte är ens eget barn). Det är upp till dig att avgöra om dina gener kommer att ha fått en optimal möjlighet till att finnas kvar i framtiden.

Du är ditt eget Ödes kapten.

I am the captain of my soul
The master of my fate


https://www.youtube.com/watch?v=scTVLy_T9jI

https://genius.com/Folkearth-invictus-lyrics
__________________
Senast redigerad av Against-modernity 2018-10-01 kl. 20:05.
Citera
2018-10-03, 09:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Den man som växer upp med dessa ambitioner jag här beskrivit, får ju se till att under åldern 16-30 år, sprida sin säd hos gifta kvinnor, och sedan får han se till att stadga sig med ytterligare en (ogift) kvinna, och skaffa ett antal barn, som han då ser till att förklara för under uppväxten, hur viktigt det är att man gör, så som han har gjort. De av sina barn (med de redan gifta kvinnorna) han träffar när de sedan är vuxna, får han givetvis även där göra sitt bästa hos, för att se till att de inspireras av honom.

" Om alla män är som du kommer du inte ens veta om din son verkligen är din son på riktigt eller om din fru varit med en annan man. Verkar rörigt det hela, och väldigt, väldigt korkat."

Jag inser att du inte lever i verkligheten, min vän. Alla män är inte så som jag har beskrivit. Dessutom numera finns det DNA-test. Om det inte fanns DNA-test, så hade man helt enkelt fått se till att charma sin kvinna man var gift med så pass mycket man bara kunde, för att minimera riskerna för hon skulle vänsterprassla. Ingenting är säkert här i livet, min vän. Sådant är livet. Antingen så lever du som du gör, och därmed skaffar inga, eller någon eller två barn, eller så lever man som jag har beskrivit, och förhoppningsvis skaffar 10 barn (med ev risk för att någon av barnen inte är ens eget barn). Det är upp till dig att avgöra om dina gener kommer att ha fått en optimal möjlighet till att finnas kvar i framtiden.

Du är ditt eget Ödes kapten.

I am the captain of my soul
The master of my fate


https://www.youtube.com/watch?v=scTVLy_T9jI

https://genius.com/Folkearth-invictus-lyrics

Jag tror det bästa för alla vore om du behöll dina gener och din säd för dig själv, min vän.
Citera
2018-10-03, 21:14
  #22
Medlem
Kärlek/trygghet/närhet
Att ge barnet trygghet och kärlek, framförallt under barnets första år, är oerhört viktigt för att bygga en grundtrygghet och psykiskt välmående senare i livet. Att "vara där" och ta tid för sitt barn. Lyckas man inte här har man antagligen förstört en viktig grundpelare.

Samhällsnormer/uppfostran/ramar
Självklart måste man förbereda sitt barn för samhället, genom att förmedla de förväntningar som kan ställas på barnet - hur man bör uppföra sig osv. Man kan se det som ett "survival kit" för att leva i samhället. Även om barnet vill uttrycka sin individualitet och personlighet senare i livet, är det jätteviktigt att VETA vad samhället har för förväntningar för att kunna anpassa sig vid behov. Att sätta regler och ramar i livet både i hemmet och i samhället är antagligen viktigt för barnets självförtroende och självkänsla senare i livet.
Citera
2019-05-05, 04:18
  #23
Medlem
Vad mer för kunskap är viktigt att skänka sina barn?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback