Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 23:08
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Tänkte sätta ihop en äldre dator (runt 5-6 år, HDMI gfx kort och ett par USB joypads) nära TV'n.
Och vill ha en linux dist där man emulera så mycket som möjligt på ett enkelt meny baserat (återigen via USB joypads) så enkelt som möjligt.

Tänker mig som start meny ett antal emulatorer och sedan via menyn gå till ROM's, disketter/spel typ.

Alltså få en konsol som är enkel att hantera när man väl satt upp den med all konfiguration det innebär att hantera med joypads.

Måste väl finnas en linux dist som fungerar för detta ändamål?
Vill kunna köra allt ifrån Atari 7200 till MAME (säg åtminstone 99) och även Amiga 500 spel.

Datorn kan emulera det utan problem, men vill ha en "playstation" typ, sätt på välj och kör modell. Efter som sagt konfiguration givetvis men ändå vill undvika mus, tangentbord (skippar alla spel som kräver tangentbord i början). Vill alltså kunna slå datorn, få en meny välja emulator och dra igång spelet. Givetvis på ex. Amiga emulatorn blir tuff det förstår jag också då OS'et var mus baserat, men detta är något jag själv kan lösa om det behövs...

Vilken är den bästa retro/emu/joypad disten ute där?
Citera
2018-07-09, 23:18
  #2
Medlem
Spelar mindre roll vilken distro du använder dig av, välj en miljö du känner dig bekväm med. Rekommenderar Linux Mint, enkel och lätt att förstå om man kommer ifrån windows.
Citera
2018-07-09, 23:39
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisoscyra
Spelar mindre roll vilken distro du använder dig av, välj en miljö du känner dig bekväm med. Rekommenderar Linux Mint, enkel och lätt att förstå om man kommer ifrån windows.

Men finns det ingen där det första "frontend" du möts av är ett menysystem (och givetvis får någon form av X startas) som i princip är ett menysystem med val av (installerade emulatorer) via joypads?

Måste jag lösa detta själv alltså?

Alltså igen, konfigureringen av allt är inga problem det gör du ju trots allt inte så ofta. Men just stuket att du kan starta en dator, men få det som en multi konsoll finns inte?

Linux distar med MAME och frontend finns ju (det fanns ju för 20 år sedan nästan), men alltså ingen multi emu alltså inte bara "arkad" utan lite fler emulatorer typ spectrum 48k, Atari 7200 osv, C64 osv osv...

Om inte detta existerar så måste det ju finnas en önskan om detta...

---edit

Hur som helst, tack för svar!
Citera
2018-07-10, 02:09
  #4
Medlem
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.67...ropie-manuellt

Kolla om du kan lösa retropie till en vanlig dator alt köp en raspberry fj kar galant dör ändamålet
Citera
2018-07-11, 14:28
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.67...ropie-manuellt

Kolla om du kan lösa retropie till en vanlig dator alt köp en raspberry fj kar galant dör ändamålet

Tack!

RetroPie (Arm) verkar vara spinoff ifrån RetroArch (som skall vara x86) och detta är nog den bästa hittills. Får kika vidare men verkar vara lite "multi" emu och snyggt interface osv. Den skall installeras helt klart!

Tack återigen!

----edit

Hittade en lista på alla "cores" eller vilka emulatorer som stöds under RetroArch och den har allt vad jag vill ha. Grymt!!!

https://docs.libretro.com/meta/core_list/

Antar att P-UAE är en Amiga "core" men även om ingen Amiga emu hade funnits hade jag ändå prövat RetroArch då allt annat verkar vara som jag vill ha det!

Så bugar och bockar!

----edit2

Hittade en linux distribution som kommer färdig! För x86.

Underbart!!

http://www.lakka.tv/get/linux/generic/
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2018-07-11 kl. 14:36.
Citera
2018-07-18, 01:34
  #6
Medlem
Bestämde du dig för retropie eller retroarch? Vad är skillnaden isf? Fördelar med retroarch?

No probs, kul att ge tips, diskutera och vara behjälplig.
Citera
2018-07-18, 17:13
  #7
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anderssson
Bestämde du dig för retropie eller retroarch? Vad är skillnaden isf? Fördelar med retroarch?

No probs, kul att ge tips, diskutera och vara behjälplig.

Retropie har väl vad jag vet inget x86 stöd? Medans RetroArch (vilket Retropie bygger på) har x86 stöd. Så det blir RetroArch och en dist som hette Lakka där allt ligger grund konfat som jag fattar det.

Har inte satt ihop datorn ännu för jobbet bara, blir om några veckor.
Citera
2018-08-17, 14:26
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Så, har nu satt ihop den testat den (körde som sagt Lakka disten) och den fungerar EXAKT som jag vill.. dvs du sätter på den (kan remote sätta på den om du vill via Wakeonlan typ eller bara trycka på en knapp). Sedan hamnar man i "konsoll" läget där joypads'en fungerar i menyn (precis som på en gamla PS3 tiden med XMB.

Har inte testat allt ännu givetvis, men vet att den fungerar med ett antal MAME rom jag testat så långt (men en del köper den inte givetvis).

Just nu är det lite halv jobbigt att köra spelen bara, det enda jag får upp är titeln och skulle vara kul med en liten djupare analys av ex MAME rom'en... Men antar att det är bara någon inställning.

Kan man göra detta själv med vilken linux i princip som helst, ja givetvis. Lakka var dock väldigt lätt att installera (har en auto updater) och har ett ganska snyggt upplägg.

Men som sagt allt är inte hugget i sten, kanske prövar någon annan variant senare.
Citera
2018-09-12, 19:43
  #9
Medlem
Har du tittat på recalboxOS?

Har inte provat det själv, men tycker det verkar passa in på vad du söker.
Citera
2018-09-14, 14:02
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natrix-natrix
Har du tittat på recalboxOS?

Har inte provat det själv, men tycker det verkar passa in på vad du söker.

Jag har som sagt testat Lakka disten och den är exakt det jag vill ha, men ganska bökig och en del strul och mycket konfig (Vissa automagiska saker som nedladdning av thumbs för rom's strular osv). Kommer nog att testa RecalboxOS snart faktiskt.

Även om Lakka/RetroArch disten fungerar relativt bra så önskar jag lite mer plug and play typ. I princip vill jag ha ett system som är lite mer automatiserat där man lägger alla möjliga roms/diskar osv i en och samma mapp och systemet själv analyserar vad som är till vad osv och gärna med en nedladdad thumbnail...
Citera
2018-10-13, 04:14
  #11
Avstängd
Ja
Citera
2023-01-26, 18:44
  #12
Medlem
sackblabbaths avatar
Testa Mate med Xfce som funkar bra med äldre datorer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback