Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 22:13
  #1
Medlem
Machiavellys avatar
Som den kanske lite luddiga rubriken lyder så kommer jag inte ha tillgång till ett gym (med alla dess redskap inräknat) på en hel månad pga. att jag är på en utlandsresa. Hur kan jag då ta mig an situationen på bästa sätt om jag inte vill förlora styrka eller muskler under denna tid?

Jag vill främst bevara bröstmuskler, axlar och eventuellt armar (förutom biceps som inte är hela världen). Tror ni armhävningar hjälper? Hur kan jag göra för att träna axlar hemma?

Ett tillägg: Jag kommer heller inte kunna få i mig lika mycket protein som här hemma. Jag skulle gissa på att jag kan få i mig maximalt 70-90g protein om dagen, om ens det. Vad kommer detta ha för påverkan på mina muskler?
Citera
2018-07-09, 22:20
  #2
Medlem
På en månad tappar du nog inte mycket alls om du slutar lyfta. Däremot kan bristen på ordentlig proteinrik mat ha effekt kanske. Försök äta proteinrikt och ligga högt och kör armhävningar dagligen. Då lär du ligga kvar rätt bra tills du kan köra på gymmet igen.
Citera
2018-07-09, 22:25
  #3
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papaoutai
På en månad tappar du nog inte mycket alls om du slutar lyfta. Däremot kan bristen på ordentlig proteinrik mat ha effekt kanske. Försök äta proteinrikt och ligga högt och kör armhävningar dagligen. Då lär du ligga kvar rätt bra tills du kan köra på gymmet igen.

Ja, det är typ så jag tänkt. Armhävningarna kan jag ju också göra på olika sätt, dvs. normala, breda och "trånga" (för triceps). Ca 100 armhävningar fördelat på 7 omgångar om 15 armhävningar (per gång) brukar döda mig helt. Klarar inte mer än 15 armhävningar i streck, men efter sammanlagt 100 armhävningar är jag helt slutkörd.
Citera
2018-07-09, 22:29
  #4
Medlem
http://lmgtfy.com/?q=tr%C3%A4ning+n%...3%A4r+bortrest
Citera
2018-07-09, 22:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Ja, det är typ så jag tänkt. Armhävningarna kan jag ju också göra på olika sätt, dvs. normala, breda och "trånga" (för triceps). Ca 100 armhävningar fördelat på 7 omgångar om 15 armhävningar (per gång) brukar döda mig helt. Klarar inte mer än 15 armhävningar i streck, men efter sammanlagt 100 armhävningar är jag helt slutkörd.

Tror 10-15 x 3 räcker. Och du kan ju köra "axlar" också via armhävningar med röven uppe i vädret. Kör 2 -3 set för det också. Sedan har du situps som vanligt för magen. För benen kan du köra benlyft med något tungt i armarna bara. Alltså 1 månad går allt. Hade det varit 6 månader ja då hade nog tappat märkbart muskelmassa.


Njut nu av resan!
Citera
2018-07-09, 22:32
  #6
Medlem
Utopiantoss avatar
Armhävningar duger fint för både bröst och triceps. För rygg antar jag att ryggresningar på golvet är bättre än inget. För biceps kanske du kan hålla emot med en hand om du är desperat. För ben är enkelt, löpning, benböj och dylikt. För axlar kan du lyfta något tungt eller be någon hålla dig när du står på händer.
Citera
2018-07-09, 22:54
  #7
Medlem
Roidberts avatar
Vad för nivå ligger du på styrkemässigt? Vad tar du i de tre stora lyften?
Citera
2018-07-09, 23:16
  #8
Medlem
Captinheros avatar
Ladda ner försvarsmaktensträningsapp riktigt grym app med massor av övningar. Det enda du behöver är din kropp
Citera
2018-07-10, 00:09
  #9
Medlem
Mina tips då:

För ryggen kan du köra "angel of death", vet inte vad den heter på svenska. Du ligger på mage och lyfter bröst och ben så du balanserar på höfterna, sedan har du armarna rakt utsträckta framför dig och för dom bakåt mot rumpan. Har du dessutom lätta vikter i händerna så får du en bra allround övning för stora delar av ryggen.

För axlar kan du stå på händer och trycka dig upp o ner mot en vägg. Den är rätt brutal tycker jag.

Sen utfallssteg samt squats så får du bra benträning.

Armhävningar har flera redan nämnt, glöm inte att du kan ha fötterna på exempelvis en stol för att få extra belastning samt träffa den övre delen av bröstmuskeln.

Sen undrar jag varför du inte kommer få i dig mer protein än 90g? Det finns ju proteinpulver att ta med sig eller köpa på plats för att dryga ut intaget lite.
Citera
2018-07-10, 09:17
  #10
Medlem
Hitta någonstans med en stång så kan du köra, annars får du hoppa över chins:en:
https://wodwell.com/wod/barbara/
Citera
2018-07-30, 08:22
  #11
Medlem
Machiavellys avatar
Tack alla som skrev! Jag är på semestern nu och har tillgång till ett halvdugligt gym. Problemet är bara att jag inte kommer få i mig tillräckligt med protein varje dag. Skulle tippa på ca 60g protein om dagen ungefär.

Om jag tränar några ggr i veckan, kommer det göra mer skada än nytta pga mitt låga proteinintag?
Citera
2018-07-30, 13:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tack alla som skrev! Jag är på semestern nu och har tillgång till ett halvdugligt gym. Problemet är bara att jag inte kommer få i mig tillräckligt med protein varje dag. Skulle tippa på ca 60g protein om dagen ungefär.

Hur kommer det sig att du inte kan äta mer protein? Okej du kanske inte får i dig 200gram men 120 borde ju gå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback