Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-10, 12:54
  #13
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja vill man inte bli clean så är det ju dumt att säga nåt. Jag kan sätta mycket pengar på att de som till varje pris vill unvika anteckningar om missbruk i sin journal väldigt sällan egentligen vill bli rena.
Jag menade bara att man bör tänka efter en extra gång om man anser att det är värt att eventuellt bli klassad som läkemedelsmissbrukare i resten av sitt liv när man kan lösa problemet själv. Varför inte t.ex bara be anhöriga att ta hand om doserna om man nu har dålig självdisciplin? Finns många andra lösningar att tillämpa istället för att springa till läkaren och säga "jag mår dåligt och fungerar inte i vardagen utan mina heroinliknande tabletter", då kan man ju glömma att få en human vård efter det.
Citera
2018-07-10, 19:56
  #14
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja vill man inte bli clean så är det ju dumt att säga nåt. Jag kan sätta mycket pengar på att de som till varje pris vill unvika anteckningar om missbruk i sin journal väldigt sällan egentligen vill bli rena.

Asså det här med cold turkey på opiater är enl mig kraftigt uppförstorat, så jävla farligt är det inte, iaf inte om man vet vad man vill. Sen är det onödigt att gå av på hög dos, men nån långdragen uttrappning av opiater tycker jag aldrig funkar. Helvetet börjar ju ändå när man trappat ut helt. Och ja, jag har testat båda sätten under 20 års tid så jag vet. Ibland verkar många tro att uttrappning är nåt magiskt sätt som inte gör ont, när det faktiskt är ett förlängt lidande som dessutom förskjuter processen.

Tycker jag då.

Klart att CT är det bästa sättet, nedtrappning är bara en dålig ursäkt att fortsätta. Klart man kan må skit några dagar men det är priset man får betala när man knarkar. Gick från överdos till noll utan att dö
Citera
2018-07-10, 22:31
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkottsarmén
Klart att CT är det bästa sättet, nedtrappning är bara en dålig ursäkt att fortsätta. Klart man kan må skit några dagar men det är priset man får betala när man knarkar. Gick från överdos till noll utan att dö
Jag tror verkligen det också. Undantaget är väl de som inte är missbrukare och helt enkelt ska sluta med sin medicin. Sen är väl höga doser benzo inte så nyttigt att klippa.

Dock tjöt jag själv som en liten flicka på avgiftningen för att få buprenorfin och hade jag inte velat sluta helhjärtat hade jag skrivit ut mig och köpt varor.
Citera
2018-07-10, 22:36
  #16
Medlem
farfars avatar
Min gamla farsa gick på dolcontin (morfin) i flera månader pga diskbrock, fick noll och ingen hjälp med uttrappning, inga förvarningar eller någon som bra att veta-information, utan fick söka akut hjälp sen när han togs på sängen av abstinenssymptom som extrem sömnlöshet och allt det andra som händer när slutar cold turkey.

Överskatta inte vårdens ansvarsfullhet i dessa sammanhang.
Citera
2018-07-11, 09:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Min gamla farsa gick på dolcontin (morfin) i flera månader pga diskbrock, fick noll och ingen hjälp med uttrappning, inga förvarningar eller någon som bra att veta-information, utan fick söka akut hjälp sen när han togs på sängen av abstinenssymptom som extrem sömnlöshet och allt det andra som händer när slutar cold turkey.

Överskatta inte vårdens ansvarsfullhet i dessa sammanhang.
Fan helt sjukt. Utfasning av mediciner lär inte betraktas som dyr vård.

Jag uppfattar dock yngre läkare som betydligt mer försiktiga med beroendeframkallande preparat. Så det kanske blir bättre. Att plötligt åka på opiatabstinens är ju inte skojigt.
Citera
2018-07-11, 15:55
  #18
Medlem
gregory124s avatar
Tack alla för era svar!
Kommit fram till att jag ska sluta tvärt när jag ö då ligger på så lågdos känns onödigt att trappa ner och hålla på.
Jag har en till fråga till er då , jag ska iväg på en fest resa några dagar, svensexa.. Tar jag inte dom här jävla pilrena så kommer jag bara må katastrof där med svettningar och frossa, det folk berättar att dom får på AT på det här vid höga doser känner jag redan bara efter några timmar, ex tar jag en vid 12 på dagen, så vid 19-20 så kommer svettningarna huvud värk, frossa. Min fråga är om jag skulle sänka till 10 mg kvällstid under tiden jag är på den här resan som är om några dagar, kan jag dricka säg 5-8 drinkar utan att det är livsfara liksom.
Vet att alla avråder alkohol osv men vill verkligen inte vara nykter på den här resan och jag vill verkligen inte ha svettningar haha. Tacksam för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback