Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 21:33
  #1
Medlem
gregory124s avatar
Hej.
Jag har sen december ätit 20 mg oxycodein morgon och kväll pga av diskbråck.
Dessa jävla pillar även nu efter jag har läst på så verkar detta vara lågdos om man jämför med vad andra tar när dom ska sluta.

Men jag känner att jag hellre tar diklofenak eller något dylikt så mitt liv kan fungera normalt igen då det inte gör det längre.
Jag brukar ta en tablett vid 11 på dagen och en vid ca 19. Men går tiden förbi det att jag glömt pga av att jag är ute och snurrar någon stans eller sitter i stan på kvällen, så blir jag varm, kall, rysningar, kallsvettas enormt, jag kan liksom inte funka normalt. Och då har det bara gått någon timme efter att kroppen är van vid att få sig det.
Så jag vågar inte ens spekulera/eller prova vad som händer några dagar utan att ta det. Folk jag läser som går på flera hundra mg om dagen, helvete hur fan gör ni?. Jag kan liksom inte planera en rolig semester eller göra saker utan att tänka att jag måste ta den innan för att inte byta 10 T-shirts på en kväll
Jag har innan rökt cannabis i flera år men slutat med det för ca 2 månader då jag trodde dessa besvär var från det.
Är det här normalt vid dessa låga doser? Och hur länge kan sånt här sitta kallsvettningar mm i när man ligger på dom här små doserna?
Väldigt tacksam för svar
Citera
2018-07-09, 21:46
  #2
Medlem
Trappa ner så mycket du kan. Sakta sakta.

5 mg i taget ungefär.
Citera
2018-07-09, 21:50
  #3
Medlem
blodigdiarres avatar
Varför ska du sluta ta dem? Har du inte ont längre eller vad?
Citera
2018-07-09, 22:43
  #4
Medlem
Nedtrappning vore något för dig dock så kommer det ta längre tid att bli symptomfri men det kommer vara mildare än att köra cold turkey.
Citera
2018-07-09, 22:54
  #5
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
20 mg är ändå en ganska liten dos, införskaffa bara någon lämplig benso och ät den då det känns som jävligast, efter två veckor kan du klippa även den och sen borde det fysiska från oxy-ATn ha klingat av.
Citera
2018-07-10, 08:34
  #6
Medlem
Banangurkazzs avatar
Cold turkey är ibland det enda, nedtrappningar av en själv slutar aldrig bra i 9 fall av 10. En missbrukare som helt plötsligt ska vara sin egen doktor?
Citera
2018-07-10, 10:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Cold turkey är ibland det enda, nedtrappningar av en själv slutar aldrig bra i 9 fall av 10. En missbrukare som helt plötsligt ska vara sin egen doktor?
Tyvärr stämmer detta, ingen bra idé. Jag har många gånger lyckats trappa ner till låga doser, men att ta steget därifrån brukar inte hända eftersom det känns lika naturligt som att slå sig i huvudet med en sten.
Citera
2018-07-10, 10:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gregory124
Hej.
Jag har sen december ätit 20 mg oxycodein morgon och kväll pga av diskbråck.
Dessa jävla pillar även nu efter jag har läst på så verkar detta vara lågdos om man jämför med vad andra tar när dom ska sluta.

Men jag känner att jag hellre tar diklofenak eller något dylikt så mitt liv kan fungera normalt igen då det inte gör det längre.
Jag brukar ta en tablett vid 11 på dagen och en vid ca 19. Men går tiden förbi det att jag glömt pga av att jag är ute och snurrar någon stans eller sitter i stan på kvällen, så blir jag varm, kall, rysningar, kallsvettas enormt, jag kan liksom inte funka normalt. Och då har det bara gått någon timme efter att kroppen är van vid att få sig det.
Så jag vågar inte ens spekulera/eller prova vad som händer några dagar utan att ta det. Folk jag läser som går på flera hundra mg om dagen, helvete hur fan gör ni?. Jag kan liksom inte planera en rolig semester eller göra saker utan att tänka att jag måste ta den innan för att inte byta 10 T-shirts på en kväll
Jag har innan rökt cannabis i flera år men slutat med det för ca 2 månader då jag trodde dessa besvär var från det.
Är det här normalt vid dessa låga doser? Och hur länge kan sånt här sitta kallsvettningar mm i när man ligger på dom här små doserna?
Väldigt tacksam för svar
Du har väl fått medicinen av en läkare som är ansvarig för hjälpa dig att sluta med den. Helt sjukt att de som får starka smärtstillande inte informeras om beroenderisken.
Citera
2018-07-10, 10:51
  #9
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Du har väl fått medicinen av en läkare som är ansvarig för hjälpa dig att sluta med den. Helt sjukt att de som får starka smärtstillande inte informeras om beroenderisken.
Och det vet du att läkaren inte gjorde? Dessutom hör det till allmänbildningen att känna till sådant.
Citera
2018-07-10, 10:54
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
Och det vet du att läkaren inte gjorde? Dessutom hör det till allmänbildningen att känna till sådant.
Nä men det får man väl utgå ifrån ellerhur? I missbrukskretsar är det förstås allmänbildning.
Citera
2018-07-10, 11:22
  #11
Medlem
VictoryOrValhallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Du har väl fått medicinen av en läkare som är ansvarig för hjälpa dig att sluta med den. Helt sjukt att de som får starka smärtstillande inte informeras om beroenderisken.
Jojo, tack för det tipset. Gör man det så kommer läkaren i många fall att sätta diagnosen missbrukare/läkemedelsberoende på patienten, det leder i sin tur till att patienten blir helt utan adekvat vård i framtiden. Man riskerar även att läkaren helt klipper medicinen utan nedtrappning. Mitt tips är därför att man ska väga sina ord noga innan man tar upp detta med ens läkare, bäst är såklart att fixa uttrappning på egen hand, med allt vad det innebär.
Citera
2018-07-10, 12:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VictoryOrValhalla
Jojo, tack för det tipset. Gör man det så kommer läkaren i många fall att sätta diagnosen missbrukare/läkemedelsberoende på patienten, det leder i sin tur till att patienten blir helt utan adekvat vård i framtiden. Man riskerar även att läkaren helt klipper medicinen utan nedtrappning. Mitt tips är därför att man ska väga sina ord noga innan man tar upp detta med ens läkare, bäst är såklart att fixa uttrappning på egen hand, med allt vad det innebär.
Ja vill man inte bli clean så är det ju dumt att säga nåt. Jag kan sätta mycket pengar på att de som till varje pris vill unvika anteckningar om missbruk i sin journal väldigt sällan egentligen vill bli rena.

Asså det här med cold turkey på opiater är enl mig kraftigt uppförstorat, så jävla farligt är det inte, iaf inte om man vet vad man vill. Sen är det onödigt att gå av på hög dos, men nån långdragen uttrappning av opiater tycker jag aldrig funkar. Helvetet börjar ju ändå när man trappat ut helt. Och ja, jag har testat båda sätten under 20 års tid så jag vet. Ibland verkar många tro att uttrappning är nåt magiskt sätt som inte gör ont, när det faktiskt är ett förlängt lidande som dessutom förskjuter processen.

Tycker jag då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback