Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-11, 21:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pkpajas
Vi hade ett möte idag. Jag VD och bäste säljaren. Hans lön blir över 55 k denna månad. Chefen är inte van att betala såna löner sedan tidigare. Tidigare har anställda jobbat på fast lön.sedan jag började har nyanställda fått möjlighet till rörlig lön. Jag märker att VD tycker det är jobbigt med så höga löner, men resultatet säljaren gjort är mycket bra och täckning finns för den lönen. Den säljaren anställdes dessutom helt på min rekommendation. Ytterligare 2 inom andra områden än försäljning har rekryterats på min rekommendation.

Fast det är ju ett tecken både på att du och säljaren är guldvärda.
Chefen måste ju inse med vilket jobb ni gör och hur mycket ni drar in. Så det känns ju som 45k för dig är väldigt rimligt.
Hoppas chefen inser ert värde och betalar där efter.
Hade jag varit dig så hade jag velat att chefen skriver ner vad ditt ansvar är så du har svart på vitt vad du ska göra och hur lång tid han räknar med att det tar. Sen hade jag förklarat att jag hade tjänat mer om jag hade varit en säljare och nu har du ansvar för 8 säljare osv. Och du är värd 45k.
Citera
2018-11-15, 22:51
  #14
Medlem
Nu har det gått en tid. Jag har gjort upp med chefen om ersättning för 2018. Nästa år växlar vi upp och ansvaret utökas.
Under nästa år skall vi rekrytera minst 7 nya säljare och etablera oss i tre nya städer.

Om planen går i lås så blir vi åtminstone 13-15 nya säljare.

Är lite villrådig angående lönen igen.
Jag kommer inte sälja själv längre, utan släpper det för att ha tid för rekrytering och leda övriga säljare. Vi siktar på en försäljning på 150-200 Msek nästa år.

Vad är rimligt, vilken lönemodell är vettig, finns någon mall eller guide?
Citera
2018-11-15, 23:25
  #15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkpajas
Nu har det gått en tid. Jag har gjort upp med chefen om ersättning för 2018. Nästa år växlar vi upp och ansvaret utökas.
Under nästa år skall vi rekrytera minst 7 nya säljare och etablera oss i tre nya städer.

Om planen går i lås så blir vi åtminstone 13-15 nya säljare.

Är lite villrådig angående lönen igen.
Jag kommer inte sälja själv längre, utan släpper det för att ha tid för rekrytering och leda övriga säljare. Vi siktar på en försäljning på 150-200 Msek nästa år.

Vad är rimligt, vilken lönemodell är vettig, finns någon mall eller guide?
Vore inte det mest ändamålsenliga att fråga någon senior person i branschen, eller om du kan hitta någon rådgivare/karriärcoach/bollplank hos facket eller något liknande? Här på FB hittar du mest bara folk under 25 utan fullständiga gymnasiebetyg, som har väldigt mycket åsikter men ingen kunskap.
Citera
2018-11-16, 08:04
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vore inte det mest ändamålsenliga att fråga någon senior person i branschen, eller om du kan hitta någon rådgivare/karriärcoach/bollplank hos facket eller något liknande? Här på FB hittar du mest bara folk under 25 utan fullständiga gymnasiebetyg, som har väldigt mycket åsikter men ingen kunskap.
🤣🤣

Jobbet i en ny bransch, finns knappt någon att fråga. Ska se om unionen har nåt att komma med...
Citera
2018-11-16, 10:04
  #17
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkpajas
Nu har det gått en tid. Jag har gjort upp med chefen om ersättning för 2018. Nästa år växlar vi upp och ansvaret utökas.
Under nästa år skall vi rekrytera minst 7 nya säljare och etablera oss i tre nya städer.

Om planen går i lås så blir vi åtminstone 13-15 nya säljare.

Är lite villrådig angående lönen igen.
Jag kommer inte sälja själv längre, utan släpper det för att ha tid för rekrytering och leda övriga säljare. Vi siktar på en försäljning på 150-200 Msek nästa år.

Vad är rimligt, vilken lönemodell är vettig, finns någon mall eller guide?

Det finns väldigt många faktorer som spelar in. Jag skulle försöka förhandla till en grundlön på mellan 50-60k och sen en bonus som infaller om du överträffar säljprognosen.

Som duktig säljare är det viktigt att ha en rörlig del kopplat till försäljning, då kan man tjäna stora pengar.
Citera
2018-11-16, 10:32
  #18
Medlem
I sammanhanget, att du ska leda och utveckla en grupp högpresterande säljare, är det ju rimligt att din lön är kopplad till gruppens resultat.
Om man utgår från vad en toppsäljare har bör du ju vid prickade mål ha lite mer. Samtidigt ska du ju som ledare för dem, och med dokumenterat bra resultat ha en hyfsad fast del.
Lite konstigt det här med att VD säjer att han inte har så hög lön. Det är inte så att han äger företaget också och kan plocka aktieutdelning?
Du kan säkert visa för honom vad de planerade försäljningsökningarna genererar i vinst för företaget, och hur lite kostnadsökningarna (bonus) spelar in här.
Citera
2018-11-16, 19:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenHemma
I sammanhanget, att du ska leda och utveckla en grupp högpresterande säljare, är det ju rimligt att din lön är kopplad till gruppens resultat.
Om man utgår från vad en toppsäljare har bör du ju vid prickade mål ha lite mer. Samtidigt ska du ju som ledare för dem, och med dokumenterat bra resultat ha en hyfsad fast del.
Lite konstigt det här med att VD säjer att han inte har så hög lön. Det är inte så att han äger företaget också och kan plocka aktieutdelning?
Du kan säkert visa för honom vad de planerade försäljningsökningarna genererar i vinst för företaget, och hur lite kostnadsökningarna (bonus) spelar in här.

VD äger bolaget. Blir till att räkna ordentligt i helgen.

Detta jobbet är verkligen inte nåt jag gör enbart för pengarna, jag brinner för detta företag och vill ta oss framåt.
Citera
2018-11-26, 14:44
  #20
Medlem
Hur gick det?
En möjlighet är ju att du får en möjlighet att bli delägare i företaget. Om du nu presterar så bra och kan vara en nyckelperson vore det dumt av VD att inte försöka låsa upp dig på något sätt som kanske inte ger storkovan idag, men stora möjligheter för framtiden. Säljare är ju ofta rätt så rörliga av sig.
Citera
2018-11-27, 20:01
  #21
Medlem
Inget nytt ännu.
Jag presenterade redan vid förra årets medarbetarsamtal mina ambitioner, samt plan för vår tillväxt och expansion. Då sade jag att jag inom tre år ser mig sitta i styrelsen samt är delägare på något sätt. Jag har prickat rätt på det mesta hittills, årets försäljning, rekryteringar och marknadsposition.
Allt detta med egen ersättning och löneanspråk gör mig tokig. Jag vill såklart ha så hög lön jag kan få, men inte uppfattas som någon som enbart är med för att tjäna pengar.
Citera
2018-12-21, 23:50
  #22
Medlem
Fyi så blev lönen för 480k för 2018. En del betalades ut för "innestående" arbete med utökat ansvar. Jag är nöjd, arbetsgivaren nöjd. Nu återstår att komma överens om en lön för nästa år. 2019 innebär rekryterings ansvar och förmodligen övergång från stämpelklocka till en fast tjänst utan flex men "ansvarstid" eller vad man kallar det. Dvs jag jobbar så mycket som krävs.

Under året skall nya säljare anställas, nu är vi 8 st säljare, planen är att ni nästa år blir mellan 4 och 8 nya säljare. Jag kommer själv släppa egen försäljning, enbart jobba med leads genom egna kunder, för att frigöra tid för utbildning coaching av nya och befintliga säljare. Är en rimlig lön att kräva samma fasta lön + en del av eventuell ökning mot årets resultat?
Citera
2018-12-23, 18:16
  #23
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pkpajas
Hej!
Flytta gärna till lämplig kategori. Då tjänster är inom teknik, IT och förnybar energi vet jag ej vart jag ska posta.


Detta blir mitt första inlägg och jag hoppas på vettiga svar.

Jag började på ett nytt jobb som säljare på ett företag för ca 1,5 år sedan. I en expansiv bransch har vi vuxit mycket och är i dagsläget 8 säljare på företaget + mig själv. Sedan ett halvår tillbaka har jag rollen som försäljningsansvarig, men tjänstebeskrivningen är vag. Informellt skall jag coacha de andra och leda försäljningsarbetet veckomöten, månads möten. Utvärdera alla säljare med individuella avstämningar mot budget etc.

Pga hög arbetsbelastning, många förfrågningar och allmänt högt tempo har jag med glädje gett mig i i min nya roll. Nu märker jag dock att jag inte klarar av att sköta min personliga försäljning och min roll som försäljningsansvarig.

Jag tog detta med min VD på ett möte i samband med lönesamtal. Jag lämnade tre alternativ på löneanspråk, samtliga skulle ge en bruttolön på ca 45 i månaden beroende på egen eller gemensam försäljning.

Hans reagerade och sade att varken han eller Vice VD har sådan lön. Mitt svar var att dom borde ha högre lön.

Vad är en rimlig lön för en försäljningsansvarig med 8 säljare och en årsbudhget på ca 80 Msek?


han har kanske inte en sådan lön men han tar ut vinst varje år. säg då iom att du och dina säljare ger företaget en omsättning på 80 msek per år så är detta ingenting kontra vad dom tjänar på er. Vill man göra företaget gott måste man känna sig uppskattad. dom har säkert en lön på 38 000kr / mån pga skatter etc. Men som sagt så tar dom säkert ut vinst varje år.

mvh
lasse
Citera
2022-11-10, 14:20
  #24
Medlem
Mullrets avatar
Bumpar tråden.

Snackade med en som skulle anställa it säljare idag. Lite mer avancerade produkter, men inte high end.

Lönekraven låg på 80k plus provis. Och tjänstebil. De, som var omfrågade hade redan 80k men ville bo närmare jobbet...

Sjuka löner minst sagt....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback