Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 19:20
  #1
Medlem
storfittans avatar
Hej.
Har en undran... Vill flytta ifrån min byhåla och starta om mitt liv i en ny stad...
Jag lever med psykisk ohälsa och är sjukskriven. Är utförsäkrad och lever på försörjningsstöd.
Skulle det vara möjligt för mig att kunna byta kommun och hur blir det då med inkomst osv..
Att jag frågar är att det är första gången i mitt 40åriga liv som jag lever på soc... Inget jag är stolt över och skulle helst slippa det...

Tacksam för svar och har du inget vettigt att skriva så skriv inget...
Citera
2018-07-09, 20:08
  #2
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storfittan
Hej.
Har en undran... Vill flytta ifrån min byhåla och starta om mitt liv i en ny stad...
Jag lever med psykisk ohälsa och är sjukskriven. Är utförsäkrad och lever på försörjningsstöd.
Skulle det vara möjligt för mig att kunna byta kommun och hur blir det då med inkomst osv..
Att jag frågar är att det är första gången i mitt 40åriga liv som jag lever på soc... Inget jag är stolt över och skulle helst slippa det...

Tacksam för svar och har du inget vettigt att skriva så skriv inget...

Om du lever på försörjningsstöd så måste du söka i den kommunen du är skriven i. Du kommer inte få hjälp med detta om du säger till soc det du skrivit, utan de hjälper dig i DIN kommun.

Det enklaste sättet jag kan komma på är att flytta till någon bekant i en annan stad, och sedan kontakta soc där. Eller så söker du skola/jobb i någon annan stad, och när du har fått det ordnar du boende, till en början t.e.x inneboende om det är svårt att hitta eget boende.
Citera
2018-07-09, 20:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storfittan
Hej.
Har en undran... Vill flytta ifrån min byhåla och starta om mitt liv i en ny stad...
Jag lever med psykisk ohälsa och är sjukskriven. Är utförsäkrad och lever på försörjningsstöd.
Skulle det vara möjligt för mig att kunna byta kommun och hur blir det då med inkomst osv..
Att jag frågar är att det är första gången i mitt 40åriga liv som jag lever på soc... Inget jag är stolt över och skulle helst slippa det...

Tacksam för svar och har du inget vettigt att skriva så skriv inget...

Lätta på hjärtat, hur ser ditt liv ut? Varför vill du byta kommun? Massa kramar, vill säga att livet inte är lätt, oftast är det väldigt svårt, men fly inte, möt problemet istället ❤️
Citera
2018-07-09, 21:01
  #4
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det går att börja om vid 40 i ny stad som kvinna...men inte som 50. Du har fortfarande lite attraktionskraft. (jag vet någon som gjort annars skulle jag inte skrivit).
Men soc är väl inget. Annat om du kör fast psykvården.
Citera
2018-07-09, 21:07
  #5
Medlem
Du kan inte byta kommun om du går på socialbidrag. Har du funderat på att försöka dejta från andra kommuner. Finns många män nuförtiden som söker seriösa relationer och bor på mindre orter. Men det är svårt, särskilt med psykisk ohälsa. Inte så mycket kanske att hitta någon utan att passa in sedan.
Citera
2018-07-09, 21:12
  #6
Medlem
storfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheWickedWitch
Lätta på hjärtat, hur ser ditt liv ut? Varför vill du byta kommun? Massa kramar, vill säga att livet inte är lätt, oftast är det väldigt svårt, men fly inte, möt problemet istället ❤️

Jag vill byta kommun just bara för att starta ett nytt liv😀 har inga PROBLEM men vill börja om helt enkelt 😀
Citera
2018-07-09, 21:13
  #7
Medlem
storfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Du kan inte byta kommun om du går på socialbidrag. Har du funderat på att försöka dejta från andra kommuner. Finns många män nuförtiden som söker seriösa relationer och bor på mindre orter. Men det är svårt, särskilt med psykisk ohälsa. Inte så mycket kanske att hitta någon utan att passa in sedan.
Om man inte vill flytta in hos någon då😀
Citera
2018-07-09, 21:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storfittan
Om man inte vill flytta in hos någon då😀
Ja det är ju det som är det svåraste. Skulle ha flyttat själv annars. Hahaha, omstart kan man behöva ibland

Kanske kan du hitta boende och skriva dig där för att sedan gå till soc.

Ansökan om sjukersättning är svår att få igenom men med det kan du sedan flytta fritt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback