Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 18:08
  #1
Medlem
Hej!

Gjorde min första insättning på Avanza för några dagar sedan i några fonder. Är helt ny på detta. Min fråga är, hur ser jag det aktuella värdet/avkastningen om jag skulle sälja fonden? Just nu ser jag enbart samma summa som jag satte in, det har varken stigit eller gått ner vad jag kan se? Det står ju avkastning i en kolumn men den visar bara 0. Tar det någon vecka/månad innan man ser detta eller hur fungerar det egentligen?
Citera
2018-07-09, 18:09
  #2
Medlem
XX-Ambars avatar
Logga in på ditt konto och klicka på din fond, står den i blått eller rött?
Citera
2018-07-09, 18:11
  #3
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iselore
Det står ju avkastning i en kolumn men den visar bara 0. Tar det någon vecka/månad innan man ser detta eller hur fungerar det egentligen?
Dels tar det några dagar innan köpet går igenom. Sedan kan det stå still en tid.
Citera
2018-07-09, 18:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Logga in på ditt konto och klicka på din fond, står den i blått eller rött?

Själva fondnamns-texten är blå, i kontoöversikten. Sedan om jag klickar på fonden är det en blå cirkel med en vit pil i som pekar uppåt där det står +0,72%.

Men det står ju fortfarande inte vilken summa i avkastning jag skulle få om jag säljer fonden. Men det kanske är som constant sa att det kan stå still ett tag. Köpet har dock gått igenom om jag förstått det rätt.
Citera
2018-07-09, 18:33
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Får man fråga vilken fond du köpte och datum på köp?
Citera
2018-07-09, 18:42
  #6
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iselore
Själva fondnamns-texten är blå, i kontoöversikten. Sedan om jag klickar på fonden är det en blå cirkel med en vit pil i som pekar uppåt där det står +0,72%.

Men det står ju fortfarande inte vilken summa i avkastning jag skulle få om jag säljer fonden. Men det kanske är som constant sa att det kan stå still ett tag. Köpet har dock gått igenom om jag förstått det rätt.
Antar du går in på appen? Om du går in på webb-sidan finns en kolumn med "Avkastn. %". Där kan du se procentuell upp- eller nedgång sedan inköp. Kolumnen till höger om den visar upp- eller nedgång i kronor. Till vänster om dessa finns en kolumn med "marknadsvärde".

Det jag menar med att det kan stå still några dagar, är att fonden inte nödvändigtvis måste röra på sig dagligen.
__________________
Senast redigerad av constant 2018-07-09 kl. 18:46.
Citera
2018-07-09, 20:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Får man fråga vilken fond du köpte och datum på köp?

Köpte spiltan aktiefond investmentbolag, dnb global indeks och swedbank robur access asien den 7 juli.
Citera
2018-07-09, 20:24
  #8
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iselore
Själva fondnamns-texten är blå, i kontoöversikten. Sedan om jag klickar på fonden är det en blå cirkel med en vit pil i som pekar uppåt där det står +0,72%.

Men det står ju fortfarande inte vilken summa i avkastning jag skulle få om jag säljer fonden. Men det kanske är som constant sa att det kan stå still ett tag. Köpet har dock gått igenom om jag förstått det rätt.

Man kan aldrig på förhand veta vilken kurs som sätts vid försäljning. Det som redovisas är oftast kurssättningen bankdagen innan. Dvs måndagens värde baseras på fredagens kurssättning.

Säljer du idag, innan bryttid för fonden, så får du (oftast) kursen idag, vilken sätts efter bryttid.
Citera
2018-07-09, 22:30
  #9
Medlem
Citat:
Köpte spiltan aktiefond investmentbolag, dnb global indeks och swedbank robur access asien den 7 juli.
Det kunde du inte gjort, den 7:e var en lördag, då är det ingen handelsdag.
Köpkursen är troligen satt till dagens (ev. morrondagens kurs).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback