Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 16:34
  #1
Medlem
Steinarrs avatar
Finns trådar om NAC men dom verkar ha några år på nacken så jag gör en till.

Har läst om NAC ett par dagar nu och detta verkar vara väldigt lovande.

Det finns studier som visar att NAC är väldigt effektivt mot:

Depression.
Ångest.
OCD.
Missbruk.

Sedan så finns det vissa studier som visar att det kan kan vara effektivt mot Autism (vissa symtom).

Det ska också kunna sakta ner åldrandet.

Det finns massvis med grejer som det kan vara bra för i övrigt. Bara att läsa:

https://universityhealthnews.com/dai...olar-and-more/

https://www.selfhacked.com/blog/nac-...-cysteine-nac/

https://www.optimallivingdynamics.co...ntal-illnesses

https://www.sciencedaily.com/release...1024132851.htm

Tydligen så rekommenderar många läkare detta till sina patienter i USA istället för mediciner.

Men precis som med mediciner så kanske detta inte fungerar för ALLA så klart.

Det verkar ju utan tvekan vara värt att testa.

Man behöver ta 1000-3000mg om dagen i 2-4 veckor innan man märker någon skillnad.
Citera
2018-07-10, 14:34
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Finns trådar om NAC men dom verkar ha några år på nacken så jag gör en till.

Har läst om NAC ett par dagar nu och detta verkar vara väldigt lovande.

Det finns studier som visar att NAC är väldigt effektivt mot:

Depression.
Ångest.
OCD.
Missbruk.

Sedan så finns det vissa studier som visar att det kan kan vara effektivt mot Autism (vissa symtom).

Det ska också kunna sakta ner åldrandet.

Det finns massvis med grejer som det kan vara bra för i övrigt. Bara att läsa:

https://universityhealthnews.com/dai...olar-and-more/

https://www.selfhacked.com/blog/nac-...-cysteine-nac/

https://www.optimallivingdynamics.co...ntal-illnesses

https://www.sciencedaily.com/release...1024132851.htm

Tydligen så rekommenderar många läkare detta till sina patienter i USA istället för mediciner.

Men precis som med mediciner så kanske detta inte fungerar för ALLA så klart.

Det verkar ju utan tvekan vara värt att testa.

Man behöver ta 1000-3000mg om dagen i 2-4 veckor innan man märker någon skillnad.



Det är ju nåt skumt med detta. Fick det utskrivet, berättade för en sköterska - och hon fnös, och sa att jag kunde hälsa läkaren att ta den medicinen någon annan stans. (hon sa inte direkt "ta och stoppa upp den nånstans" - men det lät som det var det hon menade).
Jag har inte testat det, men jag tyckte det verkade lite mysko ämne. Senare hittade jag flera tuber hos min mamma, som hon fått utskrivna av samma läkare.
Alltså lite skumt för det är ju inget ämne som man direkt kopplar till något visst besvär, utan snarare är ett ämne som tycks "boosta" kroppen. (kortison är ju också ett ämne som brukas på liknande sätt)..
Citera
2018-07-10, 14:41
  #3
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det är ju nåt skumt med detta. Fick det utskrivet, berättade för en sköterska - och hon fnös, och sa att jag kunde hälsa läkaren att ta den medicinen någon annan stans. (hon sa inte direkt "ta och stoppa upp den nånstans" - men det lät som det var det hon menade).
Jag har inte testat det, men jag tyckte det verkade lite mysko ämne. Senare hittade jag flera tuber hos min mamma, som hon fått utskrivna av samma läkare.
Alltså lite skumt för det är ju inget ämne som man direkt kopplar till något visst besvär, utan snarare är ett ämne som tycks "boosta" kroppen. (kortison är ju också ett ämne som brukas på liknande sätt)..

Suck, NAC är välkänd för att användas inom psykiatrin.
Precis som med vitamin B3 i höga doser för depression/bipolaritet.

Hon fnös antagligen för att man får ibland biverkningar av att det kliar över kroppen.
Det används främst för paracetamol förgiftning.
Citera
2018-07-10, 15:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Suck, NAC är välkänd för att användas inom psykiatrin.
Precis som med vitamin B3 i höga doser för depression/bipolaritet.

Hon fnös antagligen för att man får ibland biverkningar av att det kliar över kroppen.
Det används främst för paracetamol förgiftning.

Suck, ja det kan man säga. Hon fnös naturligtvis inte för biverkningar - eftersom jag inte hade tagit en enda tablett. Jag har aldrig haft några psykiska besvär. Den gången jag fick Acetylcystein utskrivet var det på grund av kroppsliga besvär.
Men det förklarar ju hennes inställning - om läkaren trodde skrivit ut psykiatriskt medel mot svampbesvär. Heller aldrig tagit sådana mängder paracetamol att jag behövt medel Mot förgiftning.
Citera
2018-07-10, 16:25
  #5
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Suck, ja det kan man säga. Hon fnös naturligtvis inte för biverkningar - eftersom jag inte hade tagit en enda tablett. Jag har aldrig haft några psykiska besvär. Den gången jag fick Acetylcystein utskrivet var det på grund av kroppsliga besvär.
Men det förklarar ju hennes inställning - om läkaren trodde skrivit ut psykiatriskt medel mot svampbesvär. Heller aldrig tagit sådana mängder paracetamol att jag behövt medel Mot förgiftning.

Oavsett vad hon inbillade sig så kan vi konstatera att hon inte var särskilt påläst
Citera
2020-12-16, 15:02
  #6
Medlem
Har läst många vittnesmål under den senaste tiden om människor som har fått COVID. Måna har använt NAC tillsammans med Quercetin för att bekämpa andningssvårigheter och de menar att det var dessa som hjälpte de att bli av med majoriteten av svårigheterna.
NAC verkar dock fortfarande vara svårt att få tag på i Sverige.
Ni som har använt NAC, har ni några erfarenheter att dela med er av? Behöver inte vara COVID relaterat.
Citera
2020-12-16, 15:14
  #7
Medlem
Rxds avatar
Finns det några biverkningar förutom klåda, och krockar substansen med några mediciner? Känns inte så troligt men johannes ört tex, krockar ju oväntat nog med några stycken.
Citera
2020-12-23, 00:44
  #8
Medlem
Skadar troligen inte att testa. Billigt med. Jag har provat det i två omgångar (ångest och depp) men ej märkt effekt, inga bieffekter heller för den delen. Typ en rågad tesked/dag under åtminstone några månader, har för mig det var från bulkpowders. Troligen funkar det bra om du råkar ha en viss hjärnkemi.

Appropå alternativa (som i saker doktorn skakar på huvudet åt) medel så håller jag just nu på att köra Bacopa Monieri för måendet. Finns lite anekdoter på nätet samt vissa mindre studier. Har strax kört 2 månader med 300mg av märket/extraktet synapsa. Mått bättre dessa två månader än vanligt. Inte revolutionerande men har testat så satans mycket olika alternativa grejer och inget funkar. Så kände det var värt att nämna . Kommer fortsätta och eventuellt testa öka dosen.
__________________
Senast redigerad av Lillstruma 2020-12-23 kl. 00:53.
Citera
2020-12-23, 08:53
  #9
Medlem
Zot^s avatar
Provade detta för ett år sedan då jag läste att det kunde vara bra för neuropatisk smärta. Min erfarenhet är att det var det inte alls, istället fick jag mer ont än vad jag redan hade så jag gav upp efter två dygn.
Citera
2021-09-01, 15:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rxd
Finns det några biverkningar förutom klåda, och krockar substansen med några mediciner? Känns inte så troligt men johannes ört tex, krockar ju oväntat nog med några stycken.

Johannesört är naturlig medicin och kommer väl bara krocka med kemiska "mediciner"? Nac är naturligt, den finns i kroppen i mindre mängder, den lär inte krocka med johannesört.
Citera
2021-09-01, 16:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Har läst många vittnesmål under den senaste tiden om människor som har fått COVID. Måna har använt NAC tillsammans med Quercetin för att bekämpa andningssvårigheter och de menar att det var dessa som hjälpte de att bli av med majoriteten av svårigheterna.
NAC verkar dock fortfarande vara svårt att få tag på i Sverige.
Ni som har använt NAC, har ni några erfarenheter att dela med er av? Behöver inte vara COVID relaterat.

Sök NAC på Google så kommer det fram en del. Den från bulk.Com verkar billigast. Tror du nac hjälper mot postcovid? Ja har feberlänslor för ofta, hatar det, och känner svaghet och utmattning pga det och kan inte träna så hårt som ja vill.
Citera
2021-10-03, 10:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvejs124
Sök NAC på Google så kommer det fram en del. Den från bulk.Com verkar billigast. Tror du nac hjälper mot postcovid? Ja har feberlänslor för ofta, hatar det, och känner svaghet och utmattning pga det och kan inte träna så hårt som ja vill.
Jag är själv en hårt tränande individ och tränar som vanligt igen efter att haft Covid för 1 månad sen.
Immunförsvaret har blivit nedslaget. Det handlar om att stärka immunförsvaret igen.
Dessutom så har dina Vitamin D receptorer blivit skadade, så att din kropps förmåga att ta upp Vitamin D i kroppen som du får från solen är förminskad. Då bor vi i norden där ca 75-85% lider av Vitamin D brist. Den absolut viktigaste vitaminen.
Lägg på då att de flesta av oss sitter inomhus mycket mer än vad man gjorde förr i tiden.
Vitamin D bör vara ditt högsta fokus.
För att reparera detta, så behöver du ta höga doser av Vitamin D i 3 månader. Ta gärna ett Vitamin D test med för att se hur illa det är för dig. Cerascreen.com har jag kört.
Jag har gjort mycket efterforskning och det här är vad jag har tagit dagligen för att stärka immunförsvaret.

Vitamin D 10 000IU(jag tog 20 000iu själv)
Liposomal vitamin c 500-1000mg
Quercetin 800mg per dag.(jag tog 800 morgon plus 800mg kväll)
Zinc 30mg varje kväll
Magnesium varje kväll - ta det som rekommenderas på burken.
Omega 3 Krillolja

N.A.C experimenterar jag lite med. Det hjälpte mig när det var som värst under Covid febern. Men tar inte det just nu. Kanske gör i framtiden.

Lycka till
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback