Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 15:29
  #1
Medlem
Hej hej,

Har en idé som jag vill kolla med er om vad ni tror om.

Jag bor i Västra Götaland.
Tänkte då starta en butik med tillhörande webshop med produkter som är gjorda/producerade av lokala personer.

Finns många som gör saker hemma men som inte har råd/tid att försöak marknadsföra sig.

Så tänker då en lokal på ca: 200kvm.
Alla får då en monter på ca: 2-3kvm som dom får ha sina saker i.

Jag tar betalt per månad för hyra av platsen (inte mycket, utan bara så det täcker hyra+andra avgifter som el osv)
Sen tar jag en procentsats på allt som säljs.
Tänker då att man har en kassa för alla "montrar"

Så det kan vara allt möjligt som säljs. Hantverk/mat/produkter.

Vad tror ni om deT?
Citera
2018-07-09, 15:31
  #2
Medlem
svartenQQQs avatar
Loppis...
Citera
2018-07-09, 15:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartenQQQ
Loppis...

Fast loppis är ju till 99% begagnade saker.

Tänker en fräsch och snygg lokal med snygga montrar
Citera
2018-07-09, 15:37
  #4
Medlem
Samma koncept som en loppis.

Anus


Edit: Men om du kan skapa ett event av det en helg eller ett par dagar under sommaren (Om du bor i turistort). Så kan det nog gå men det behövs läggas in mycket tid på marknadsföring att få folk åka 10-15 mil enbart för att komma dit.

Kan vara värt att prova men som sagt det är som en loppis med nya prylar bara
__________________
Senast redigerad av Puff the dragon 2018-07-09 kl. 15:42.
Citera
2018-07-09, 15:49
  #5
Medlem
Har sett en organisation försöka sig på med något liknande en gång i tiden. Deras lokalhyra och personalkostnader åt upp dom. Dom hade en hyra på över 70 000 kr/mån samtidigt som dom hade intäkter på 30 000 kr/mån. Dom gick back flera hundra tusen varje månad. Enda anledningen varför dom kunde hålla igång under ett antal år var pga bidrag.

Endast webbshop - kan vara bra, men lååååångt ifrån unikt. Annars 100% anus.
Citera
2018-07-19, 17:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Joe
Hej hej,

Har en idé som jag vill kolla med er om vad ni tror om.

Jag bor i Västra Götaland.
Tänkte då starta en butik med tillhörande webshop med produkter som är gjorda/producerade av lokala personer.

Finns många som gör saker hemma men som inte har råd/tid att försöak marknadsföra sig.

Så tänker då en lokal på ca: 200kvm.
Alla får då en monter på ca: 2-3kvm som dom får ha sina saker i.

Jag tar betalt per månad för hyra av platsen (inte mycket, utan bara så det täcker hyra+andra avgifter som el osv)
Sen tar jag en procentsats på allt som säljs.
Tänker då att man har en kassa för alla "montrar"

Så det kan vara allt möjligt som säljs. Hantverk/mat/produkter.

Vad tror ni om deT?

Du har ju Etsy och dussintals andra plattformar som låter folk skapa egna webshoppar för att sälja egentillverkade produkter.

Då tror jag mer på att göra något superlokalt - något som konsumenten bara kan uppleva på plats. Café som säljer lokalbornas bakelser och kakor kanske? Någon form av mötesplats? Annars konkurrerar du med ovannämnda bolag som har hundratals miljoner i riskkapital och miljontals användare.
Citera
2018-07-19, 17:51
  #7
Medlem
DaChiefs avatar
Kan fungera sålänge du har högt kundflöde i den fysiska butiken.

Produkterna och hantverkarna måste vara väldigt skickliga och marknadsföringen väldigt bra på nätet samt hög trafik där.

Om man ska vara pessimist nej. Det finns så många producenter och hantverk att folk knappast handlar tillräckligt för att det ska löna sig.

Om man är optimist, folk med pengar kanske är trött på massproducerat och vill ha hantverk, om du kan hitta dessa marknader samt marknadsföra dig där kan det kanske gå.

Du måste ha grym marknadsföring.

I det stora hela, kan gå, speciellt som ett sommarprojekt i en turistby, annars, nja.
Citera
2018-07-19, 17:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Joe
Vad tror ni om deT?

Spelar inte så stor roll om iden är bra eller dålig så länge den inte är katastrofal. Det handlar mer om hur du är och hur bra du är på att bygga bolag och få saker att snurra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback