Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 22:48
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur utesluts att det finns andra förklaringar än övernaturliga?
Kan man vara säker på att alla naturliga saker uteslutist, innan folk börjar ropa mirakel och under?

Jag vet inte hur man förklarar tex flygande män som annat än övernaturligt.

Det vill säga levitation som också är ett ganska omvittnat fenomen inom kristendom.
__________________
Senast redigerad av pk2 2018-07-09 kl. 22:54.
Citera
2018-07-09, 22:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag vet inte hur man förklarar tex flygande män som annat än övernaturligt.

Det vill säga levitation som också är ett ganska omvittnat fenomen inom kristendom.
Tror du på alla påståenden, eller hur avgör du? Ger du kristendomen fördel?
Och att inte veta något betyder inte att svaret är övernaturligt.
Tänk om jag skulle tro på det övernaturliga varje gång en magiker lurar mig med sina trollkonster?
Citera
2018-07-09, 23:09
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tror du på alla påståenden, eller hur avgör du? Ger du kristendomen fördel?
Och att inte veta något betyder inte att svaret är övernaturligt.
Tänk om jag skulle tro på det övernaturliga varje gång en magiker lurar mig med sina trollkonster?

Jag ger kristendomen fördel såtillvida att jag själv har varit med om en del saker som kristen.
Min upplevda kabbala upplever jag som lite övernaturlig.
__________________
Senast redigerad av pk2 2018-07-09 kl. 23:16.
Citera
2018-07-09, 23:56
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Med all respekt för ditt eländiga liv, men så är det i livet. Vi kan bara hoppas på ett under.

Citat:
Jag har sett ljusglimtar av en bättre värld, bara vi människor vill, åtminstone tror jag att det är så. Om man har en god vilja kan man göra världen bättre.

Man kan förändra andras liv om man vill, men inte sitt eget, där kan man bara hoppas på ett under från Gud? Hur går det ihop logiskt?

Om jag kan förändra andras liv, kan de förändra mitt, och då blir Gud överflödig. Ett under blir att prova det första steget genom att offra sig lite för någon annan, och det gör vi hela tiden.

Om en muslimsk pizzabagare brukar vara snäll mot mig är det han som ska ha äran, inte Jesus. Medan Han sprang runt i Mellanöstern fanns det massor av människor i andra länder som klarade sig fint utan Honom.
Citera
2018-07-10, 00:14
  #17
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Livet självt är ett stort under för mig.
Det är något vi alla ser.
Men saker som att någon förvandlar vatten till vin och sådant tycker jag verkar så fånigt.
Om Gud ville visa att Bibeln är ordagrann sanning så kunde han nog göra bättre än dom under vi hört talas om.
Ja, det faktumet att bara vissa ser under och möter Gud och så, är också dumt.
Bibeln säger ju uttryckligen att inte tro på sådant. Att hålla alla människor för lögnare.
Vi ska bara hålla Gud för sanning. BARA GUD.
Och eftersom ingen mött eller hört av Gud någonsin, så måste ju Gud vara jag själv. Jag själv är den enda Gud jag hört av.
Och enligt Bibeln så heter Gud: JAG ÄR GUD.
Citera
2018-07-10, 01:05
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Livet självt är ett stort under för mig. Det är något vi alla ser. Men saker som att någon förvandlar vatten till vin och sådant tycker jag verkar så fånigt.

Verkar mer som en maktdemonstration än att han uppfyllde ett behov (av mer kröka, för vatten fanns det tydligen att dricka). Men det kan ha varit alkoholister som han besökte och ville göra glada innan han gick vidare. Skapa lite trevliga minnen.

Jag tycker ändå att han kunde ha förberett sig bättre, och slitit en vecka med att sätta mäsk och koka brännvin. Eller låtit en av lärjungarna göra det, för vad sysslade de med hela dagarna efter att de slutade fiska?
Citera
2019-02-04, 11:49
  #19
Medlem
Jag har rört mig bland många olika sorters människor, bland fattigt och bland rikt folk.
När jag blev troende, så kom jag i kontakt med kristna. Det händer en del roliga saker
bland dom också. Folk har lite förutfattade meningar om kristna och kristendom, och det är bara
i stort sett skandaler bland dom kristna som når folk i gemen, genom nyheterna.

Är det någon som har något kul att berätta? Det blir lite konstigt att prata om under,
kan även jag tycka, för man har ju en rationell bild av världen. Jag har en vän som varit med
om en sak som bryter mot naturlagarna. Han tyckte att det var lite kul.

Det känns lite kymigt just nu, därför jag tänkte fråga om någon varit med om något positivt?
__________________
Senast redigerad av pk2 2019-02-04 kl. 12:09.
Citera
2019-02-04, 12:22
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag har rört mig bland många olika sorters människor, bland fattigt och bland rikt folk.
När jag blev troende, så kom jag i kontakt med kristna. Det händer en del roliga saker
bland dom också. Folk har lite förutfattade meningar om kristna och kristendom, och det är bara
i stort sett skandaler bland dom kristna som når folk i gemen, genom nyheterna.

Är det någon som har något kul att berätta? Det blir lite konstigt att prata om under,
kan även jag tycka, för man har ju en rationell bild av världen. Jag har en vän som varit med
om en sak som bryter mot naturlagarna. Han tyckte att det var lite kul.

Det känns lite kymigt just nu, därför jag tänkte fråga om någon varit med om något positivt?
Menar du andligt?
Citera
2019-02-04, 12:24
  #21
Medlem
Jag var med om en märklig sak efter jag började tro på Yeshua men det har jag skrivit om förut.
Det var med vatten.
Citera
2019-02-04, 12:26
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Menar du andligt?

Ja, det kan väl vara andligt också, men jag tänkte närmast på om någon varit med om nåt
som eventuellt kan betecknas som ett under.
Citera
2019-02-04, 12:45
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja, det kan väl vara andligt också, men jag tänkte närmast på om någon varit med om nåt
som eventuellt kan betecknas som ett under.
Har läst och hört om många som varit med om sånt som kan betecknas som under helt klart.
Men som ej bevittnandes det själv kan ju aldrig någon med full säkerhet säga att det är sant, men egentligen, varför tvivla på att det människor säger inte skulle vara sant?
__________________
Senast redigerad av anayla 2019-02-04 kl. 12:47.
Citera
2019-02-04, 13:00
  #24
Medlem
När jag blivit troende på Jesus blev en familjemedlem mycket arg och ansatte mig hårt och spydde ut hemskheter medan jag läste Bibeln.
Det var faktiskt demoniskt.
Vart chockad men var säker i tron och fortsatte lugnt läsa Bibeln. Till slut gick personen.
Efter var jag skakad och bad till Herren.
Då ser jag att en vattensamling jag tidigare noterat plötsligt har formen av en fisk. 🐟
Jag tittade noga och det var precis som det fisktecknet de tidiga troende på Jesus använde för att identifiera varandra.
Tittade bort och tillbaka ett par gånger men det var där precis i formen av en fisk.
Vattnet hade klara gränser mot marken.
Jag bara tackade Gud för detta tydliga tecken och blev mycket stärkt.
Efter en stund upplöstes vattnet och blev till en oformlig pöl igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback