Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 15:38
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Och ändå citerar du koranen, undrar varför?

Ge dig. Tråden handlar om " Leva efter bibeln / koranen "
Man behöver inte vara muslim för att " citera koranen "
Citera
2018-07-13, 15:53
  #410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
är tanken att trådfrågan ska leda till en seriös slutsats? någon form av statistiskt underlag för en privat opinionsundersökning?
isf är nog urvalet här på fb något för smalt och underrepresentativt
Ingen aning. Funderar du så över alla trådar som startas på nätet ?
Citera
2018-07-13, 15:56
  #411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Koranen är omöjlig för mig som moralisk person.

Jag skulle aldrig vara en anhängare av en kult som förespråkar våld och diskriminering gentemot oskyldiga medmänniskor. Tankar är också onda, inte bara handlingar. För mig är det likställt med evig förstörelse om man är en muslim...en osynlig stämpel på pannan som föranleder papperskorgen på Domedagen. då man inkognito är en fotsoldat till Satan.
Både bibeln och koranen är omöjlig för mig som moralisk person.
Citera
2018-07-13, 20:57
  #412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Ge dig. Tråden handlar om " Leva efter bibeln / koranen "
Man behöver inte vara muslim för att " citera koranen "
Medges men man kan vara proislamist, är du det det?
Citera
2018-07-13, 22:26
  #413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Ånej försök inte ens, GT och NT hänger ihop som du mycket väl vet, jebus sa att alla de gamla lagarna
gäller tills han kommer tillbaka. Ja låt oss diskutera NT, låt ´mig se, självstympning för inbillade brott, ett gäng ytterst dåliga råd, jebus förespråkande av slaveri och givetvis hans krav att du skall ge alla dina ägodelar till honom, ohh tvevangelist någon?

Hänger ihop jo ja... jag vet inte hur menar du?

Moses slog sönder tavlorna som Gud skrev till honom Exodus 32:19

Moses var en bristfällig man, han användes för ett jobb och det var att ta folket från slaveriet till ett nytt land. Allt extra jobb failade han med, inga tavlor, inget vatten, många dog men han lyckades i alla fall till slut. Han dog till och med innan han fick se det förlovade landet. Förstår du metaforerna? Nu tror jag personligen inte det betyder att Moses var utom frälsning. I NT är han med på toppen av berget. Så även en man med sådana brister kan bli förlåten. Men det gör inte GT till mindre förvirrande rappakalja precis. GT är liksom way beyond NT, du börjar inte läsa i GT då slutar du upp som Moses, gammal och förvirrad innan du når målet.

Gud har trots allt delgett en del av sitt budskap genom Moses och övriga som inspirerat GT om man läser lite mellan raderna.

Tänker inte diskutera GT mer i avseende på dess lagar. Vill du prata profetia eller metaforer med hänvisningar till GT så kan jag finne intresse. En profet har kommit med lagen och det är Jesus, han uppfyller HELA lagen. Förstå det. Mohammed har ingen lag, moses har ingen lag, båda profeter ja, men lag har de ej.
Citera
2018-07-13, 22:29
  #414
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Japp. Det ska även bevisas att denna Gud vill oss väl. En objektiv moral som är ond ger jag inte mycket för.

Precis. Egentligen har det inte så stor betydelse huruvida en moralkod är objektiv eller subjektiv, utan om denne moralkod ligger i linje med vad tänkande och kännande varelser ytterst sett värderar, d.v.s. upplever har ett värde i sig själv*.

Och om en hypotetisk gudom har en moralkod som står i konflikt med vad tänkande och kännande varelser ytterst värderar, t.ex. att denne gudomen kräver av oss att stena ihjäl någon som samlar ved på en sabbat eller dyrkar “fel” gud, spränga sig själv bland otrogna, tro på någonting som man inte finner några goda skäl att tro på (och bestraffa en om man inte gör det), eller själv utdelar oändlig tortyr som straff, är dennes moralkod inte relevant för oss tänkande och kännande varelser.

Om en gud hypotetiskt existerade och hade en sådan moralkod, hoppas jag att jag har tillräcklig personlig integritet och mod att inte dyrka ett sådant kosmiskt monster och följa dennes moralkod.
____________________________________

*Mig veterligen tycks tänkande och kännande varelser ytterst sett värdera sitt och andras välbefinnande (vilket för oss människor innefattar sådant som upplevelse av mening, tillfredställelse och innehåll i livet samt slippa uppleva fasansfullt onödigt lidande ala Gulag/Auschwitz/Cancer), d.v.s. upplever detta ha ett värde i sig själv.

Om man accepterar denna premiss, samt accepterar premissen att tänkande och kännande varelser är de enda entiteterna som kan tillskriva någonting ett värde (d.v..s. X har ett värde om och endast om någon tänkande och kännande varelse värderar X) innebär det att tänkande och kännande varelsers välbefinnande har ett värde i sig själv. Allt annat är av instrumentellt värde i att ytterst sett uppnå tänkande och kännande varelsers välbefinnande. Och bygger man en etik på dessa premisser, har man en etik som är oberoende av kultur samt ens egna personliga subjektiva preferenser. Och bygger man en etik på dessa premisser är den dessutom relevant för oss tänkande och kännande varelser, eftersom den då ligger i linje med vad tänkande och kännande varelser ytterst sett värderar.


I dessa premisser använder jag av följande definitioner på etik och värdering:

Etik: Etik handlar om att värdera hur en agent bör beté.

Värdering: En värdering är en grundläggande uppfattning om önskvärdheten hos ett visst tillstånd, tillvägagångssätt eller resultat. Värderingen indikerar i vilken grad något är bra eller dåligt.
__________________
Senast redigerad av qbit 2018-07-13 kl. 23:17.
Citera
2018-07-14, 06:10
  #415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izzachar
Hänger ihop jo ja... jag vet inte hur menar du?

Moses slog sönder tavlorna som Gud skrev till honom Exodus 32:19

Moses var en bristfällig man, han användes för ett jobb och det var att ta folket från slaveriet till ett nytt land. Allt extra jobb failade han med, inga tavlor, inget vatten, många dog men han lyckades i alla fall till slut. Han dog till och med innan han fick se det förlovade landet. Förstår du metaforerna? Nu tror jag personligen inte det betyder att Moses var utom frälsning. I NT är han med på toppen av berget. Så även en man med sådana brister kan bli förlåten. Men det gör inte GT till mindre förvirrande rappakalja precis. GT är liksom way beyond NT, du börjar inte läsa i GT då slutar du upp som Moses, gammal och förvirrad innan du når målet.

Gud har trots allt delgett en del av sitt budskap genom Moses och övriga som inspirerat GT om man läser lite mellan raderna.

Tänker inte diskutera GT mer i avseende på dess lagar. Vill du prata profetia eller metaforer med hänvisningar till GT så kan jag finne intresse. En profet har kommit med lagen och det är Jesus, han uppfyller HELA lagen. Förstå det. Mohammed har ingen lag, moses har ingen lag, båda profeter ja, men lag har de ej.
Visst det påstås så, men han fick nya som märkligt nog inte överstämde med den första versionen, för att vara allsmäktig är inte jahve vidare smart. guden från gamla testamentet är definitivt den
mest motbjudande figuren i all skönlitteratur, avundsjuk och stolt över det, småsint, orättfärdig, ett
oförlåtande kontrollfreak, en hämndlysten blodtörstig kvinnohatare, en hatare av homos, rasist, en folkmördare samt megaloman. frågan är då varför tillber du denna sjuka judegud?
Visst det påstås att de knallade runt i Sinai i 40 år istället för att följa kusten vilket säger en del om
ledarna för denna påhittade folkvandring.
Citera
2018-07-14, 10:55
  #416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Både bibeln och koranen är omöjlig för mig som moralisk person.

Du är icke döpt?

Enbart genom Jesus kan man finna frälsning.

Du får hoppas att Domedagen bara är fantasi....
Citera
2018-07-14, 11:00
  #417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Du är icke döpt?

Enbart genom Jesus kan man finna frälsning.

Du får hoppas att Domedagen bara är fantasi....
Jo, jag tror jag är döpt.
Det är mycket jag och du får hoppas är fantasi, då människor tror (och trott) på väldigt många olika saker.
Citera
2018-07-14, 16:46
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Visst det påstås så, men han fick nya som märkligt nog inte överstämde med den första versionen, för att vara allsmäktig är inte jahve vidare smart. guden från gamla testamentet är definitivt den
mest motbjudande figuren i all skönlitteratur, avundsjuk och stolt över det, småsint, orättfärdig, ett
oförlåtande kontrollfreak, en hämndlysten blodtörstig kvinnohatare, en hatare av homos, rasist, en folkmördare samt megaloman. frågan är då varför tillber du denna sjuka judegud?
Visst det påstås att de knallade runt i Sinai i 40 år istället för att följa kusten vilket säger en del om
ledarna för denna påhittade folkvandring.

Då är du och jag helt på samma bana. Moses skrev nya själv ja. Gud gav han ändå uppdraget och möjligheten att Moses inte tog den möjligheten kan inte Gud hjälpa. Jag ser Moses som den bästa för jobbet men likväl var han bristfällig i mycket. För det första vad som tillskrevs någon måste inte vara sant om den (vad Moses skrev om Gud tex). Kan vara så att Judarna tillber samma Gud som jag men vi har inte samma syn på den Guden.
Citera
2018-07-14, 17:20
  #419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izzachar
Då är du och jag helt på samma bana. Moses skrev nya själv ja. Gud gav han ändå uppdraget och möjligheten att Moses inte tog den möjligheten kan inte Gud hjälpa. Jag ser Moses som den bästa för jobbet men likväl var han bristfällig i mycket. För det första vad som tillskrevs någon måste inte vara sant om den (vad Moses skrev om Gud tex). Kan vara så att Judarna tillber samma Gud som jag men vi har inte samma syn på den Guden.
Nå nu är bibelforskare mer eller mindre överens om att moses aldrig har existerat och judarna var
inte slavar i Egypten. Sen beträffande jahve allt jag skrev står i bibeln, det finns till och med i budorden
andra versionen, du skall icke hava några andra gudar jämte mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback