Citat:
Ursprungligen postat av
kiss74
Japp. Det ska även bevisas att denna Gud vill oss väl. En objektiv moral som är ond ger jag inte mycket för.
Precis. Egentligen har det inte så stor betydelse huruvida en moralkod är objektiv eller subjektiv, utan om denne moralkod ligger i linje med vad tänkande och kännande varelser ytterst sett värderar, d.v.s. upplever har ett värde i sig själv*.
Och om en hypotetisk gudom har en moralkod som står i konflikt med vad tänkande och kännande varelser ytterst värderar, t.ex. att denne gudomen kräver av oss att stena ihjäl någon som samlar ved på en sabbat eller dyrkar “fel” gud, spränga sig själv bland otrogna, tro på någonting som man inte finner några goda skäl att tro på (och bestraffa en om man inte gör det), eller själv utdelar oändlig tortyr som straff, är dennes moralkod inte relevant för oss tänkande och kännande varelser.
Om en gud hypotetiskt existerade och hade en sådan moralkod, hoppas jag att jag har tillräcklig personlig integritet och mod att inte dyrka ett sådant kosmiskt monster och följa dennes moralkod.
____________________________________
*Mig veterligen tycks tänkande och kännande varelser ytterst sett värdera sitt och andras välbefinnande (vilket för oss människor innefattar sådant som upplevelse av mening, tillfredställelse och innehåll i livet samt slippa uppleva fasansfullt onödigt lidande ala Gulag/Auschwitz/Cancer), d.v.s. upplever detta ha ett värde i sig själv.
Om man accepterar denna premiss, samt accepterar premissen att tänkande och kännande varelser är de enda entiteterna som kan tillskriva någonting ett värde (d.v..s. X har ett värde om och endast om någon tänkande och kännande varelse värderar X) innebär det att tänkande och kännande varelsers välbefinnande har ett värde i sig själv. Allt annat är av instrumentellt värde i att ytterst sett uppnå tänkande och kännande varelsers välbefinnande. Och bygger man en etik på dessa premisser, har man en etik som är oberoende av kultur samt ens egna personliga subjektiva preferenser. Och bygger man en etik på dessa premisser är den dessutom relevant för oss tänkande och kännande varelser, eftersom den då ligger i linje med vad tänkande och kännande varelser ytterst sett värderar.
I dessa premisser använder jag av följande definitioner på etik och värdering:
Etik: Etik handlar om att värdera hur en agent bör beté.
Värdering: En värdering är en grundläggande uppfattning om önskvärdheten hos ett visst tillstånd, tillvägagångssätt eller resultat. Värderingen indikerar i vilken grad något är bra eller dåligt.