Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 10:15
  #1
Medlem
Hej,

Jag har senaste tiden ökat ganska markant i styrka i basövningarna. Nu börjar greppstyrkan sätta stopp för ytterligare ökning av vikt.

Jag har tidigare lidit av en lättare form av ledinflammation, nästan som reumatism fast inte lika allvarligt. Tänk er känslan av att köra en vibrerande maskin i ett par timmar eller hugga ved i minusgrader utan handskar, ni som gjort det vet hur fingrarna känns.
Symptomen börjar komma tillbaka när jag lastar på mycket vikt i marklyft framförallt.

Har ni några bra tips på övningar för greppstyrka? Eller måste jag köpa remmar?
Citera
2018-07-09, 10:28
  #2
Medlem
Remmar är ju bra vid skador. Finns ganska många olika sätt att träna på för att få ett starkare grepp. Du har alltid grippers om du vill bygga starka nypor.
Citera
2018-07-09, 13:09
  #3
Medlem
Har skrivit det förr men kan skriva det igen.

Lägg till enarmslyft. Tunga rodd med hantlar, häng i en stång. Håll sista marklyftet så länge du kan.

Grippers kommer inte göra så mycket för ditt grepp i marklyft, det är en helt annan typ av greppstyrka. Du kan få lite ökningar men det kommer att stagnera fort.

En bättre övning du kan göra istället för grippers är fingercurls.
Citera
2018-07-09, 14:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Har skrivit det förr men kan skriva det igen.

Lägg till enarmslyft. Tunga rodd med hantlar, häng i en stång. Håll sista marklyftet så länge du kan.

Grippers kommer inte göra så mycket för ditt grepp i marklyft, det är en helt annan typ av greppstyrka. Du kan få lite ökningar men det kommer att stagnera fort.

En bättre övning du kan göra istället för grippers är fingercurls.

Håller med. Lättast är att använda vanliga övningar och samtidigt förbättra greppet när man kör dem.
Figercurls var ett nytt ord. Ska söka och se vilken övning detta är.
Citera
2018-07-09, 16:11
  #5
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Farmers walks, håll en fullastad skivstång i x sekunder, häng från en pullup-stång i en minut varje dag, minst ett set om dagen (hjälper också axelhälsan då den sträcker ut latsen).
Citera
2018-07-09, 16:14
  #6
Medlem
Prova tumlås?
Citera
2018-07-09, 17:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Prova tumlås?

Testade det igår på marklyftet och det fungerade bättre än mixat grepp.

Tycker dock att den va svår att få till på latsdragen.
Citera
2018-07-09, 17:42
  #8
Medlem
Tack för tipsen med övningar! Ska testa dom nästa pass!

Kommer folk titta på mig som att jag är en idiot om jag kör med remmar i latsdraget haha!! Aldrig sett någon göra det nämligen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback