Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 09:31
  #13
Medlem
Denoms avatar
En funktionsnedsättning är ingenting man bara "upptäcker" att man har i vuxen ålder.
Citera
2018-07-09, 11:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimarcier
Till sist, är det någon som vet om det skulle finnas någon som helst chans att få ersättning för detta från tex. försäkringskassan? Vet inte alls hur det fungerar med det där men jag tänker som plåster på såren.

Varför menar du att du skulle få ersättning från försäkringskassan?

För övrigt så tror - här spekulerar jag bara - att de flesta mister mer och mer sin förmåga till att visualisera och fantisera med vuxen ålder. Total avsaknad av detta som då skulle betecknas som en funktionsnedsättning skall man ha fötts med.

För att få ersättning för din funktionsnedsättning - om den bedöms som sådan - skall den väsentligt hindra dig i ditt yrkes- och vardagliga liv.
Citera
2018-07-09, 12:10
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimarcier
Svarar gärna på frågor/funderingar.
Afantasi har inte så himla mycket forskning bakom sig enligt Wikipedia, har du blivit professionellt diagnostiserad eller har du kommit fram till detta själv hemma i soffan?
Är du säker på att du inte bara tillhör 35-40% som inte kan tänka i bilder?
https://en.wikipedia.org/wiki/Visual_thinking
Citera
2018-07-09, 17:36
  #16
Medlem
Haha jadu, det är intressant att du vill lyfta det. Upptäckte det häromåret när jag bodde i UK och sökte till en undersökning, men intresset var så stort att jag inte fick vara med

Det som också är intressant är att du låter som en bortskämd snöflinga i TS, kan du snälla bete dig som en vuxen människa?
Citera
2018-07-09, 18:05
  #17
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohigh
Att tänka på mat ökar inte salivproduktionen. En myt tyvärr.

Så Pavlos hundar är också en myt? Intressant.
Citera
2018-07-10, 07:05
  #18
Medlem
Jenny9s avatar
Tack för att du delade med dig, hade själv aldrig hört talas om det. Lite som med sjukdomar inom autism- spektrat, kan vara svårt att få på papper och få stöd med. Tråkigt att din skolgång blev lidande. Jag hoppas verkligen att detta tillståndet blir ordentligt utrett så att alla som lider av det blir sedda och får det stöd de behöver. All lycka till.
Citera
2018-07-10, 07:15
  #19
Medlem
Energiknippes avatar
Varför skulle du få ersättning för att du inte kan föreställa dig en röd Ferrari? Skärp dig.
Citera
2022-01-28, 22:29
  #20
Medlem
neuron-drones avatar
Väldigt trista svar i denna gamla tråd.

Klart man kan upptäcka att man har ett handikapp i vuxen ålder. Jag hade ingen aning om att jag hade prosopagnosi förrän jag läste om det. Min över 50 år gamla syrra har just fattat att hon har afantasi. Hon har mycket högt IQ så det är skitsnack att det är ett förståndshandikapp. Detta handlar bara om det visuella, och verkar vara huvudmeningen av afantasi. Inte att man inte kan föreställa sig ljud och känslor.

Man kan ju haft afantasi som barn men ändå haft viss föreställningsförmåga som försvunnit. Men man måste även då haft en dålig. Även dåliga förmågor funkar bättre när man är ung eller tränar på det.

Jag blev förvånad över att syrran sa att det är helt svart i huvudet när hon läser en bok. Och trodde att alla hade det så. Jag sa att jag ser det som en film när jag läser. Ändå har jag enligt mig dålig föreställningsförmåga. Jag kan se i stora drag hur något ser ut. Men jag har bara sett inre bilder i detalj när jag haft skyhög feber eller tagit någon drog. Då har jag varit helt förbluffad att jag kunnat se minsta blad på ett träd.

Jag frågade om hon inte ens kan se svenska flaggan i huvudet om hon testade. Det kunde hon inte. Det var bara svart. Tycker det är skitkonstigt att man inte fattar att det varit något fel på en. Men man tror att alla har samma. Hon fattade inte avslappning att låtsas att man är på en strand. Visst, hon kunde föreställa sig värmen, men inga bilder.

Undrar lite om det är vanligt att i en familj att en har prosopagnosi och en har afantasi.

Det märkliga är att de med afantasi nästan alltid har valt ett visuellt yrke. Har de andra visuella styrkor?
Citera
2022-02-08, 22:02
  #21
Moderator
Tinuviels avatar
Gammal men felplacerad tråd. Provar här:

Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Psykologi
/Moderator
Citera
2022-02-09, 08:32
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimarcier
Hola!

Märkte när jag sökte runt på internet att det inte finns en enda tråd på Flashback (knappt några alls på svenska) ang. ''handikappet'' Afantasi. Finns ingen statistik på exakt hur många som har detta men jag är säker på att många har det utan att veta om det själv. Jag personligen upptäckte nämligen att jag hade det för c.a ett år sedan (21 år gammal nu).

Vad är afantasi?
Afantasi innebär att man nästan inte alls kan återskapa bilder, känslor eller ljud bara genom att tänka på dem, kort sagt.

För dig som vill läsa mer exakt:
https://www.sciencedaily.com/release...0826101648.htm

När det väl slog mig att jag knappt kan föreställa mig saker visuellt som vanliga människor så blev jag ganska deppig över det. Det förklarade väldigt mycket så som varför jag nästan aldrig minns scener ur filmer och varför det är så extremt tråkigt/meningslöst att läsa böcker. Saker som även gjort att jag underpresterat i skolan.

Mitt motiv med tråden är egentligen att väcka en diskussion om ämnet och så hoppas jag även att det får andra folk till att bli självmedvetna om deras afantasi. Detta är något som är väldigt dåligt uppmärksammat i Sverige men har väckts till liv mer i dem större länderna under senaste åren. LÄS DETTA http://aphant.asia/forum/crowd-resea...tasia-manifest

Jag är säker på att detta inte är något medfött (för mig) då jag minns vissa saker från väldigt ung ålder (uppskattningsvis sex års åldern). Tex. att jag alltid fantiserade ett flytande hav när jag skulle sova för att somna enklare. Det kan jag inte längre göra. Det finns en chans att detta är en bidragande faktor till varför jag alltid har så extremt svårt att somna om jag inte är jätte trött.

Till sist, är det någon som vet om det skulle finnas någon som helst chans att få ersättning för detta från tex. försäkringskassan? Vet inte alls hur det fungerar med det där men jag tänker som plåster på såren.

Egentligen riktigt deprimerande att fördjupa sig och bli självmedveten i detta men....

Svarar gärna på frågor/funderingar.

Ersättning kan du nog endast få om du har en privat sjukförsäkring.
Citera
2022-02-09, 08:49
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Väldigt trista svar i denna gamla tråd.

Klart man kan upptäcka att man har ett handikapp i vuxen ålder. Jag hade ingen aning om att jag hade prosopagnosi förrän jag läste om det. Min över 50 år gamla syrra har just fattat att hon har afantasi. Hon har mycket högt IQ så det är skitsnack att det är ett förståndshandikapp. Detta handlar bara om det visuella, och verkar vara huvudmeningen av afantasi. Inte att man inte kan föreställa sig ljud och känslor.

Man kan ju haft afantasi som barn men ändå haft viss föreställningsförmåga som försvunnit. Men man måste även då haft en dålig. Även dåliga förmågor funkar bättre när man är ung eller tränar på det.

Jag blev förvånad över att syrran sa att det är helt svart i huvudet när hon läser en bok. Och trodde att alla hade det så. Jag sa att jag ser det som en film när jag läser. Ändå har jag enligt mig dålig föreställningsförmåga. Jag kan se i stora drag hur något ser ut. Men jag har bara sett inre bilder i detalj när jag haft skyhög feber eller tagit någon drog. Då har jag varit helt förbluffad att jag kunnat se minsta blad på ett träd.

Jag frågade om hon inte ens kan se svenska flaggan i huvudet om hon testade. Det kunde hon inte. Det var bara svart. Tycker det är skitkonstigt att man inte fattar att det varit något fel på en. Men man tror att alla har samma. Hon fattade inte avslappning att låtsas att man är på en strand. Visst, hon kunde föreställa sig värmen, men inga bilder.

Undrar lite om det är vanligt att i en familj att en har prosopagnosi och en har afantasi.

Det märkliga är att de med afantasi nästan alltid har valt ett visuellt yrke. Har de andra visuella styrkor?

Att du har prosopagnosi och din syster har afantasi tycker jag är nog för att man kan teoretisera kring en genetisk komponent. Man skulle kunna tänka sig att prosopagnosi är en mildare variant av afantasi. Så teorin skulle vara att ni båda ärvt en genetisk kombination från en förälder (Förälder A) som ger er bristande förmåga att minnas och återkalla synintryck.
Att du inte drabbats lika svårt som din syster kan tex bero på att du ärvt en genkombination från er andra förälder (Förälder B) som som hjälper upp sagda brist på förmåga. Medans din syster inte ärvde en sådan genkombination.
Citera
2022-02-09, 22:13
  #24
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40milesfromthesun
Att du har prosopagnosi och din syster har afantasi tycker jag är nog för att man kan teoretisera kring en genetisk komponent. Man skulle kunna tänka sig att prosopagnosi är en mildare variant av afantasi. Så teorin skulle vara att ni båda ärvt en genetisk kombination från en förälder (Förälder A) som ger er bristande förmåga att minnas och återkalla synintryck.
Att du inte drabbats lika svårt som din syster kan tex bero på att du ärvt en genkombination från er andra förälder (Förälder B) som som hjälper upp sagda brist på förmåga. Medans din syster inte ärvde en sådan genkombination.

Systern känner igen ansikten jättelätt. Jag lever i en värld av främlingar... Tror min föreställningsvärld är lite under medium men jag läser ändå gärna böcker och det som jag inte ser framför mig i detalj och färg ser jag som riktningar och kartor, så det finns alltid något synintryck i hjärnan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback