Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 00:00
  #1
Medlem
Jag är medveten att tråden kan även anses passande i politik, men det är de religösa aspekterna som är viktigast här. Religionsforum är inte enbart för torr teologi.

Rodrigo Duterte är den ökände presidenten i Filippinerna som manar till mord av knarkare och har tidigare även sagt att när han var borgmästare sagt att han brukade ta ensamma motorcyckelturer med pistol om natter för att se om det fanns problem.

Om denne man är i sina sinnen är han inte kristen. Zuma och Berlusconi bleknar vid hans sida. Äntingen förklaras han sinnesjuk eller så måste denne man lämna kyrkan.

Två frågor:
  1. Bör Filippinernas president Duterte bannlysas?
  2. Vad hindrar påve Franciskus från att bannlysa honom?
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2018-07-09 kl. 00:03.
Citera
2018-07-09, 00:14
  #2
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag är medveten att tråden kan även anses passande i politik, men det är de religösa aspekterna som är viktigast här. Religionsforum är inte enbart för torr teologi.

Rodrigo Duterte är den ökände presidenten i Filippinerna som manar till mord av knarkare och har tidigare även sagt att när han var borgmästare sagt att han brukade ta ensamma motorcyckelturer med pistol om natter för att se om det fanns problem.

Om denne man är i sina sinnen är han inte kristen. Zuma och Berlusconi bleknar vid hans sida. Äntingen förklaras han sinnesjuk eller så måste denne man lämna kyrkan.

Två frågor:
  1. Bör Filippinernas president Duterte bannlysas?
  2. Vad hindrar påve Franciskus från att bannlysa honom?
Så en god kristen är en som låter knarkarna äga gatan, o därigenom fördärva människoliv?
Du kanske har synpunkter på hur han räddar själar från knarket, men det var inte vad du frågade.
Citera
2018-07-09, 00:31
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag är medveten att tråden kan även anses passande i politik, men det är de religösa aspekterna som är viktigast här. Religionsforum är inte enbart för torr teologi.

Rodrigo Duterte är den ökände presidenten i Filippinerna som manar till mord av knarkare och har tidigare även sagt att när han var borgmästare sagt att han brukade ta ensamma motorcyckelturer med pistol om natter för att se om det fanns problem.

Om denne man är i sina sinnen är han inte kristen. Zuma och Berlusconi bleknar vid hans sida. Äntingen förklaras han sinnesjuk eller så måste denne man lämna kyrkan.

Två frågor:
  1. Bör Filippinernas president Duterte bannlysas?
  2. Vad hindrar påve Franciskus från att bannlysa honom?

Så passande att det här blev ditt inlägg nummer 666, du trollet.

Dutertes hjärta kan bara Gud döma. Situationen i Filippinerna kräver hårda tag. Om det är rätt hjärta bakom, det är inte jag rätt man att säga, men jag vill påstå att våra egna ledare här i Sverige har mer att stå till svars för än Duterte, sett till rena konsekvenser av ledarskapet.
Citera
2018-07-09, 01:13
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Politik hindrar påven från att bannlysa honom. Den här dåren har liksom erkänt att han har mördat folk = raka vägen till helvetet för honom. Det är ju dock politiskt känsligt att bannlysa honom. Han kommer få sitt straff i efterlivet.
Citera
2018-07-09, 09:18
  #5
Medlem
Mogrens avatar
Men han har räddad många oskyldiga liv. Nu kan man också gå ut på gatorna efter mörkrets inbrott på vissa ställen där det var omöjligt tidigare om man inte ville bli misshandlad eller rånad.
Citera
2018-07-09, 11:17
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag är medveten att tråden kan även anses passande i politik, men det är de religösa aspekterna som är viktigast här. Religionsforum är inte enbart för torr teologi.

Rodrigo Duterte är den ökände presidenten i Filippinerna som manar till mord av knarkare och har tidigare även sagt att när han var borgmästare sagt att han brukade ta ensamma motorcyckelturer med pistol om natter för att se om det fanns problem.

Om denne man är i sina sinnen är han inte kristen. Zuma och Berlusconi bleknar vid hans sida. Äntingen förklaras han sinnesjuk eller så måste denne man lämna kyrkan.

Två frågor:
  1. Bör Filippinernas president Duterte bannlysas?
  2. Vad hindrar påve Franciskus från att bannlysa honom?
Mannen vet knappt vad mänskliga rättigheter och rättssäkerhet är, och det är säkert många oskyldiga som också har fått sätta livet till i hans hans rättsvidriga krig mot "shabu" och annan narkotika.

Men bannlysning, om det är en bra idé öht, bör väl handla om något religiöst? Vilket man nog också iaf kan försöka motivera. T ex ganska nyligen sa han ju att "God is stupid".

Bannlysning hade nog t o m kunna vara en fördel för en svensk politiker. Men i det starkt katolska Filippinerna, blir det nog en belastning. Kyrkan där har ju också mopsat upp sig lite på senare tid.

Fast lite osäker ändå om inställningen till bannlysning i Sverige. Påve Benedictus fick ju faktiskt en massa kritik här när han hävde bannlysningen mot utbrytarna i SSPX, och som det visade sig, nästan samtidigt som (SSPX-) Biskop Williamson i TV hade förnekat förintelsen. (Bör då nämnas att han sedan har uteslutits även från SSPX.)
Citera
2018-07-09, 11:38
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Mannen vet knappt vad mänskliga rättigheter och rättssäkerhet är, och det är säkert många oskyldiga som också har fått sätta livet till i hans hans rättsvidriga krig mot "shabu" och annan narkotika.

Men bannlysning, om det är en bra idé öht, bör väl handla om något religiöst? Vilket man nog också iaf kan försöka motivera. T ex ganska nyligen sa han ju att "God is stupid".

Bannlysning hade nog t o m kunna vara en fördel för en svensk politiker. Men i det starkt katolska Filippinerna, blir det nog en belastning. Kyrkan där har ju också mopsat upp sig lite på senare tid.

Fast lite osäker ändå om inställningen till bannlysning i Sverige. Påve Benedictus fick ju faktiskt en massa kritik här när han hävde bannlysningen mot utbrytarna i SSPX, och som det visade sig, nästan samtidigt som (SSPX-) Biskop Williamson i TV hade förnekat förintelsen. (Bör då nämnas att han sedan har uteslutits även från SSPX.)

Om man nu kommer fram till att det Duterte ägnar sig åt är mord, då är det ett väldigt bra skäl till bannlysning. Du vet det där med "du skall icke mörda".
Citera
2018-07-09, 11:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Så passande att det här blev ditt inlägg nummer 666, du trollet.

Dutertes hjärta kan bara Gud döma. Situationen i Filippinerna kräver hårda tag. Om det är rätt hjärta bakom, det är inte jag rätt man att säga, men jag vill påstå att våra egna ledare här i Sverige har mer att stå till svars för än Duterte, sett till rena konsekvenser av ledarskapet.

Vad hade Jesus gjort: kört ut med motorcyckel på natten men en puffra i bältet?

Filippinerna är en kristet land, och en mycket religös en.
Citera
2018-07-09, 11:52
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vad hade Jesus gjort: kört ut med motorcyckel på natten men en puffra i bältet?

Filippinerna är en kristet land, och en mycket religös en.

Det finns inget som heter "kristet land". Guds rike är inte av denna världen. Om Filippinerna är ett kristet land, så känner jag inte igen mig i allt knarkande, alla mord, och allt annat bedrövligt som pågår där.

Vigilantism, om det nu är ett ord i den formen, är inte bibliskt, det håller jag med om. Men du har samtidigt Rom 13. Det är inte mord när staten med rätta använder våld för att upprätthålla lag och ordning.
Citera
2018-07-09, 11:55
  #10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vad hade Jesus gjort: kört ut med motorcyckel på natten men en puffra i bältet?

Filippinerna är en kristet land, och en mycket religös en.
Är iofs också väldigt sällsynt med bannlysning för sånt.

Kan väl också sägas något om att bannlysning idag egentligen bara betyder uteslutning från den Katolska Kyrkan. Är ju inte ovanligt i andra organisationer. Det är ju inte så dramatiskt egentligen.
Citera
2018-07-09, 11:57
  #11
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Är iofs också väldigt sällsynt med bannlysning för sånt.

Kan väl också sägas något om att bannlysning idag egentligen bara betyder uteslutning från den Katolska Kyrkan. Är ju inte ovanligt i andra organisationer. Det är ju inte så dramatiskt egentligen.

Fast utslängd av den stora skökan? Kan man sjunka lägre än så?
Citera
2018-07-09, 12:10
  #12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det finns inget som heter "kristet land". Guds rike är inte av denna världen. Om Filippinerna är ett kristet land, så känner jag inte igen mig i allt knarkande, alla mord, och allt annat bedrövligt som pågår där.

Vigilantism, om det nu är ett ord i den formen, är inte bibliskt, det håller jag med om. Men du har samtidigt Rom 13. Det är inte mord när staten med rätta använder våld för att upprätthålla lag och ordning.
Ja men lägg av.
I Filippinerna är det alltid knökfullt i kyrkorna under hela söndagen från typ kl 5 på morgonen, och även ofta på vardagar. Vanliga människor går rent otroligt mycket till kyrkan där. Religiösa symboler finns precis överallt. Det är inte alls helt fel att beskriva Filippinerna som ett kristet land. (Finns iofs också en massa muslimer speciellt i söder.)

Även om du iofs har någon sorts poäng. Nej, allt är inte bra där. Ffa pga all korruption som förekommit och förekommer. Och då talar vi knappast bara om tuggummi köpt med fel kreditkort, utan om även lokala politiker och myndighetspersoner som har blivit rika. Men det finns även otroligt mycket bra folk där som kämpar på, trots ibland svåra odds.

Det är nödvändigt och bra när staten använder våld med rätta. Dvs staten måste följa Lagen. Det har inte Duterte gjort i sitt krig mot narkotika.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-07-09 kl. 12:13.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback