Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-08, 22:16
  #1
Medlem
Pratade med en äldre kvinna som berättade att gjort eller snarare försökt göra en orosanmälan men det gick inte.


Storyn jag fick till mig:
Vet om ett äldre utländskt par som är för gamla för att ha barn.
Dom har dock ett barn som inte går till skolan.
Deras barn som är vuxna bor i land långt borta.
Tror det är ett barnbarn.
Leker aldrig ute men går på promenader med den äldre mannen.
Det äldre paret lämnar ofta bostaden efter 22 och kommer hem 03.
Dom har då ej med sig barnet.

Soc ville bara ta emot anmälan om det fanns ettt namn på barnet och personnummer.
Soc säger: inget barn skrivet på den adressen - tack och hejdå.

Är detta möjligt att det kan gå till så?

Jag ska luska mera i veckan.
Citera
2018-07-08, 22:20
  #2
Medlem
Katzyns avatar
Hur vet kvinnan att det bor ett barn där då? Att hon ser mannen med barnet ibland innebär ju inte att barnet bor med dem?
Citera
2018-07-08, 22:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Pratade med en äldre kvinna som berättade att gjort eller snarare försökt göra en orosanmälan men det gick inte.


Storyn jag fick till mig:
Vet om ett äldre utländskt par som är för gamla för att ha barn.
Dom har dock ett barn som inte går till skolan.
Deras barn som är vuxna bor i land långt borta.
Tror det är ett barnbarn.
Leker aldrig ute men går på promenader med den äldre mannen.
Det äldre paret lämnar ofta bostaden efter 22 och kommer hem 03.
Dom har då ej med sig barnet.

Soc ville bara ta emot anmälan om det fanns ettt namn på barnet och personnummer.
Soc säger: inget barn skrivet på den adressen - tack och hejdå.

Är detta möjligt att det kan gå till så?

Jag ska luska mera i veckan.

Familjen kanske är papperslösa och inte står skrivna på adressen? Om den äldre kvinnan berättar detaljerat så kan soc åka till platsen och se om det finns något barn där som passar in på beskrivningen.
Citera
2018-07-08, 22:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Hur vet kvinnan att det bor ett barn där då? Att hon ser mannen med barnet ibland innebär ju inte att barnet bor med dem?

Hon ser den äldre mannen med barnet hela tiden sen lång tid och barnet är inte ute och leker utan enbart på promenad.

Pratet går att barnet är lämnat hos äldre släktingar.

Jag ska luska mera.
Citera
2018-07-09, 02:13
  #5
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Tack för att det finns människor som du.

Ja luska och det går även att ringa 114 14 , då kan polisen kontrollera vad som pågår och sedan kopplar de in socialen.

Alla barn har rätt att gå i skolan och få vård mm.
Citera
2018-07-09, 13:04
  #6
Medlem
felstavadds avatar
Klart de ska ta emot den, be dem ringa igen, förklara läget noga att det finns barn där oavsett om det finns nåt barn skrivet där eller inte.
Lämna adress, namnet som står på dörren och lägenhetsnumret, vill de ändå inte ta emot så förklara att nu har man gjort sitt och överlämnat ansvaret och noterat datum, tidslag och vem man pratat med och lämnat över det till.

Innan man lägger på viska Josef Fritzl och/eller Yara så blir det nog fart på dem.
Citera
2018-07-09, 23:43
  #7
Medlem
Ring polisen, nämn bråk och ett barn.
Gör det sedan en gång till och en gång till.

Anonymt.
Citera
2018-07-09, 23:59
  #8
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Pratade med en äldre kvinna som berättade att gjort eller snarare försökt göra en orosanmälan men det gick inte.


Storyn jag fick till mig:
Vet om ett äldre utländskt par som är för gamla för att ha barn.
Dom har dock ett barn som inte går till skolan.
Deras barn som är vuxna bor i land långt borta.
Tror det är ett barnbarn.
Leker aldrig ute men går på promenader med den äldre mannen.
Det äldre paret lämnar ofta bostaden efter 22 och kommer hem 03.
Dom har då ej med sig barnet.

Soc ville bara ta emot anmälan om det fanns ettt namn på barnet och personnummer.
Soc säger: inget barn skrivet på den adressen - tack och hejdå.

Är detta möjligt att det kan gå till så?

Jag ska luska mera i veckan.
Ja, barn och familj som inte är skrivna utan uppehåller sig i landet olagligt kan inte socialtjänst gör något åt....
Citera
2018-07-10, 00:02
  #9
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xherinshalla
Familjen kanske är papperslösa och inte står skrivna på adressen? Om den äldre kvinnan berättar detaljerat så kan soc åka till platsen och se om det finns något barn där som passar in på beskrivningen.
Nej, det gör de inte -- papperslösa barn är utanför systemet...

Det var det som lagstiftarna inte ens fattade när de gav dem rätt till sjukvård och skola -- folk/myndigheter kan se dem slås ihjäl sakta men får inte anmäla det .... att skydda deras föräldrar går i första hand....
Citera
2018-07-10, 18:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, barn och familj som inte är skrivna utan uppehåller sig i landet olagligt kan inte socialtjänst gör något åt....


Sorgligt.....
Citera
2018-07-10, 21:26
  #11
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det gör de inte -- papperslösa barn är utanför systemet...

Det var det som lagstiftarna inte ens fattade när de gav dem rätt till sjukvård och skola -- folk/myndigheter kan se dem slås ihjäl sakta men får inte anmäla det .... att skydda deras föräldrar går i första hand....

Å nej, är det så illa? Det är ju värre än i USA...
Citera
2018-07-11, 15:27
  #12
Medlem
CarolynHaxs avatar
Jag var lite blöt i skallen i går kväll... Enligt nedanstående citat (från migrationsinfo.se) har barnen RÄTT att gå i skolan, även om de inte omfattas av skolPLIKTEN. Och nästa mening måste väl betyda att när soc/skola fått kontakt med barn/anhöriga, föreligger ingen plikt för dessa myndigheter att kontakta polisen.

"Alla barn mellan 6 och 18 år har nu laglig rätt till skolgång, även om papperslösa barn inte omfattas av skolplikten. Skola och socialnämnd har numera ingen underrättelseskyldighet att meddela polismyndighet när det gäller papperslösa familjer."

Stämmer mitt ovanstående resonemang?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback