Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-09, 22:51
  #13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har heller inga automatsäkringar. Det heter dvärgbrytare, vilka ingår i begreppet säkringslös teknik. Det är alltså inga säkringar, även om funktionen är densamma.
Det heter inte dvärg, det heter kortväxt. Kan ingen uppfinna ett nytt och bättre ord för dessa säkringar? Varken dvärgbrytare eller automatsäkring är särskilt bra. Att det är en sorts säkring och inte en liten strömbrytare (eller strömställare) med manuell manöver borde framgå. Automatsäkring är inte heller klockrent då porslinssäkringar också löser ut automatiskt.

Flergångssäkring kanske?
Citera
2018-07-12, 16:57
  #14
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det heter inte dvärg, det heter kortväxt. Kan ingen uppfinna ett nytt och bättre ord för dessa säkringar? Varken dvärgbrytare eller automatsäkring är särskilt bra. Att det är en sorts säkring och inte en liten strömbrytare (eller strömställare) med manuell manöver borde framgå. Automatsäkring är inte heller klockrent då porslinssäkringar också löser ut automatiskt.

Flergångssäkring kanske?

Det är själva ordet säkring som är fel. En dvärgbrytare är en liten effektbrytare, inget annat. En säkring är en engångsprodukt.
Citera
2018-07-12, 17:47
  #15
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Jag tycker dvärgbrytare funkar alldeles utmärkt, för är man uppvuxen med ett ord ändrar man ogärna på det.

På engelska heter det ju miniature circuit breaker / MCB, men vad som används i dagligt tal kanske skiljer sig.
Citera
2022-07-04, 21:39
  #16
Medlem
killawifes avatar
Det var en säkring i källaren som gått men jag kom inte åt den då rummet med huvudsäkringarna var låst. Hyresvärden fixade det åt mig.
Så det var INTE nån av dessa kortväxt-brytare/säkringar som var problemet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback